ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 02.10.2014, 10:51
اوجالان خواستار دخالت ارتش ترکیه در کوبانی شد

دویچه وله: عبدالله اوجالان، رهبر “پ ک ک” از دولت ترکیه خواست که برای مقابله با تروریست‌های گروه “دولت اسلامی” در کوبانی دست به عملیات نظامی زند. گفته می‌شود که پیشمرگه‌های کرد خود را برای نبردهای خیابانی آماده می‌کنند.

به‌رغم حملات هوایی آمریکا و متحدانش نیروهای “دولت اسلامی” همچنان به پیشروی خود در مناطق شمالی سوریه ادامه می‌دهند. گفته می‌شود نه تنها محاصره شهر کوبانی (عین العرب) شکسته نشده، بلکه امکان سقوط این شهر نیز محتمل است.

عبدالله اوجالان، رهبر “پ ک ک” (حزب کارگران کردستان) که در زندان ترکیه به سر می‌برد از دولت این کشور خواست برای جلوگیری از سقوط کوبانی اقدام کند.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز اوجالان تصریح کرده است که در صورتی که کشتار کردها در کوبانی بدل به واقعیت شود، روند صلح میان ترکیه و کردها نیز به خطر خواهد افتاد. گفته می‌شود که اوجالان سقوط شهر کوبانی را به منزله “پایان گفت‌وگوهای صلح میان کردها و ترکیه” دانسته است.

مواضع اوجالان توسط هیئتی از فعالان سیاسی کرد، نزدیک به “پ‌ک‌ک” که با وی در زندان ملاقات داشته‌اند، در روز پنج‌شنبه (۲ اکتبر) منتشر شده است.

در این اطلاعیه به نقل از اوجالان آمده است: «همه کسانی را که مایل نیستند روند صلح و دمکراسی در ترکیه به شکست بیانجامد فرامی‌خوانم که برای دفاع از کوبانی قبول مسئولیت کند.»

گرچه دولت ترکیه و سازمان‌های کرد در دهه‌های گذشته مبارزات خونینی را پشت سر گذاشته‌اند، اما چندی است که روند حل صلح‌آمیز مشکلات کردها در ترکیه آغاز شده و تا کنون پیشرفت‌هایی نیز بدست آمده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه در لندن اعلام کرد که سنگین‌ترین حملات به شهر کوبانی آغاز شده و جنگ‌جویان کرد با عقب‌نشینی از مواضع خود، واحدها رزمی‌شان را برای مبارزه خانه به خانه و نبردهای خیابانی در کوبانی آماده می‌کنند.

نیروهای گروه تروریستی “دولت اسلامی” از سه محور قصد نفوذ به شهر کوبانی را دارند. شهر کوبانی از جمله آخرین مناطق استراتژیک در شمال سوریه به حساب می‌آید که تا کنون تحت کنترل نیروهای پیشمرگه‌ی کرد قرار داشته است. این شهر در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارد.

مداخله ترکیه در جنگ داخلی سوریه

دولت ترکیه در ماه مارس ۲۰۱۴ خواهان مداخله نظامی مستقیم در جنگ داخلی سوریه بود، اما بدلیل افشای گفت‌وگوهای محرمانه احمد داوداغلو، وزیر امور خارجه وقت ترکیه با سران نظامی و رئیس سازمان امنیت ترکیه پیرامون “یافتن توجیهی قابل قبول” برای ورود به جنگ داخلی سوریه این برنامه متوقف شد.

گفته می‌شد که مقام‌ها نظامی و سیاسی ترکیه حتی در پی “صحنه‌‌آرایی یک حمله ساختگی” از سوی سوریه به ترکیه بودند، تا دلیل موجهی برای مداخله در سوریه داشته باشند.

شرکت ترکیه به عنوان عضو ناتو در جنگ داخلی سوریه، عملاً پای ناتو را به جدال‌های منطقه‌ای باز می‌کرد. در آن زمان برخی سیاستمداران غربی از برنامه‌های پنهانی ترکیه برای ورود به سوریه ابراز بی‌اطلاعی کردند. اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در واکنش به افشای این گفت‌وگوهای محرمانه فعالیت‌های شبکه یوتیوب در ترکیه را مسدود کرد.

حال پس از گذشت ۶ ماه بار دیگر ترکیه درصد ورود به نبردهای داخلی سوریه به صورت رسمی است. اردوغان تاکید کرده است که ترکیه برای مبارزه علیه تروریسم درنگ نخواهد کرد.

در تشکیل ائتلاف ضد “دولت اسلامی” به رهبری آمریکا دولت ترکیه تا کنون نقشی بر عهده نگرفته است. کشورهای غربی از ترکیه بارهای خواسته‌اند که به این ائتلاف بپیوند ونقشی فعال ایفا کند.

دولت ترکیه تصمیم نهایی را بر عهده پارلمان این کشور نهاده که در روز پنج‌شنبه (۲ اکتبر) به احتمال قوی ورود این کشور به ائتلاف ضد “دولت اسلامی” را تایید خواهد کرد.

مهم‌ترین تصمیمات پارلمان ترکیه چه هستند؟

نخست برقراری منطقه پرواز ممنوع در طول مرزهای جنوبی ترکیه. از این طریق از مداخله نیروهای هوایی اسد جلوگیری خواهد شد.

ارتش ترکیه هم‌چنین اجازه خواهد یافت که برای مقابله با “دولت اسلامی” دست به اجرای عملیات‌ها و ماموریت‌هایی خارج از مرزهای ترکیه زند. هم‌اکنون تانک‌های ارتش ترکیه در مرز سوریه مستقر شده‌اند.

نیروهای زمینی ترکیه در این صورت مجاز هستند که به کشورهای دیگر برای تعقیب تروریست‌ها وارد شوند و در صورت لزوم حتی از مناطقی در خاک کشورهای دیگر محافظت کنند. دولت ترکیه صریحاً از کشورهای دیگر خواسته است که در این راستا ترکیه را یاری دهند.

پیش‌نویس لایحه، ایجاد منطقه‌ای امن در خاک عراق یا سوریه را برای آوارگان در نظر گرفته است. گفته می‌شود که در حال حاضر یک و نیم میلیون آواره و پناه‌جو در ترکیه به سر می‌برند.

بر خلاف سیاست کنونی ترکیه از این پس کشورهایی که در ائتلاف ضد “دولت اسلامی” گرد آمده‌اند، اجازه خواهند یافت که از قرارگاه‌ها و تاسیسات نظامی ترکیه علیه تروریست‌ها استفاده کنند.

بنا به یک نظرسنجی در حال حاضر حدود ۵۲ درصد پاسخ‌دهندگان از دخالت نظامی ترکیه درسوریه و مبارزه علیه”دولت اسلامی” پشتیبانی می‌کنند.

کردها نگرانند که مداخله ترکیه در امور داخلی سوریه منجر به اشغال مناطق کردنشین در سوریه شود و این امر در نهایت به تضعیف موقعیت کردها در منطقه بیانجامد.

انفجار مهیب در حمص

انفجار دو بمب در شهر حمص د‌ها کشته و زخمی بر جا گذاشت. به گفته فعالان حقوق بشر این انفجارها در نزدیکی یک مدرسه رخ داده است. شمار کشته‌شدگان تا کنون ۴۸ نفر اعلام شده که ۴۱ تن از آنان کودکان دبستانی هستند.

انفجارها در منطقه سکونت علویان در حمص بوده و احتمال می‌رود که اسلام‌گرایان افراطی مسئول این بمب‌گذاری بوده‌اند. خانواده بشار اسد نیز از پیروان مذهب علوی به شمار می‌رود.