ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 30.09.2014, 9:24
اجتماع باشکوه دموکراسی‌خواهان هنگ‌کنگ

منابع: بی بی سی،‌ رادیو فردا

با سرپیچی ده‌ها هزار نفر از دستور دولت مبنی بر ترک محل تحصن و بازگشتن به منازلشان، اعتراضات در هنگ کنگ ادامه یافته است.

تظاهرات پس از آن شدت گرفت که پلیس تلاش کرد با استفاده از باتوم و گاز اشک‌آور معترضان را پراکنده کند. پس از مدتی پلیس ضدشورش از این کار صرف‌نظر کرد.

معترضان طرفدار دموکراسی به این دلیل از دولت چین خشمگین هستند که گزینه‌های آنان را برای انتخابات سال ۲۰۱۷ محدود کرده است چون پکن قصد تایید صلاحیت ها را دارد.

چین به دیگر کشورها هشدار داده که از این “تظاهرات غیرقانونی” حمایت نکنند.

تظاهرکنندگان که شامل دانشجویان و اعضای جنبش نافرمانی مدنی “اشغال مرکز” هستند، از پکن می‌خواهند تا از برنامه‌هایش در راستای نظارت بر کاندیداهای انتخابات سال ۲۰۱۷ ریاست دولت محلی هنگ کنگ منصرف شود.

آنها خواستار انتخابات آزاد هستند. تاکنون رئیس دولت محلی بر اساس فرآیندی زیر نظر پکن انتخاب شده است.

واکنش غرب

روز دوشنبه دولت بریتانیا خواست تا حق اعتراض و مصونیت تظاهرکنندگان برای اعلام خواسته‌هایشان در چارچوب قانون به رسمیت شناخته شود.

این تقاضا توسط ایالات متحده نیز تکرار شد. جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید از مقامات هنگ کنگ خواست تا از خود انعطاف بیشتری نشان دهند.

آقای ارنست به خبرنگاران گفت: “ایالات متحده از حق رای مردم هنگ کنگ بر اساس قانون اساسی‌شان حمایت می‌کند و آرمان‌های آنان را محترم می‌شمرد.”

یکشنبه شب، ده‌ها تن از معترضان، درحالی که پلیس به سمت آنان گاز اشک‌آور شلیک می‌کرد، بازداشت شدند.

چئونگ تاک کئونگ، دستیار کمیسر پلیس در امور عملیاتی، اصرار داشت که پلیس “حداقل نیروی لازم” را به کار برده است. او گفت از زمان آغاز درگیری‌ها ۴۱ نفر از مردم و ۱۲ افسر پلیس مجروح شده‌اند.

دولت محلی هنگ کنگ از معترضان خواست تا آرامش خود را حفظ کنند و به طور مسالمت‌آمیزی خیابان‌ها را ترک کنند، اما آنها تا صبح در اطراف ساختمان‌های دولتی باقی ماندند.

هزاران تظاهرکننده یک راه اصلی در آن سوی خلیج در مونگ کک را بستند. در همین حال عده زیاد دیگری یک مرکز خرید بزرگ را در منطقه خلیج کازوی، در شرق هنگ کنگ مرکزی بند آوردند.

مدارس در وان چای، مناطق مرکزی و غربی در روز دوشنبه تعطیل شد، که بر اساس اعلام اداره آموزش هنگ کنگ، این تعطیلی تا روز سه‌شنبه ادامه خواهد یافت. شهر، با بسته شدن بسیاری از راه‌های اصلی، به‌شدت مختل شده است.

از روز یکشنبه، هنگامی که جنبش اشغال مرکز از توان دانشجویان معترض برای همراهی با نافرمانی مدنی استفاده کرد، فشارها تشدید شد. نافرمانی مدنی چهارشنبه آغاز می‌شود.

این جنبش از سی وای لئونگ، رئیس کنونی دولت محلی، می‌خواهد تا از قدرت کناره‌گیری کند. به اعتقاد معترضان “تنها راه ممکن برای آغاز دوباره فرآیند اصلاحات سیاسی و به وجود آمدن فضایی برای خاتمه اعتراضات همین است.”

اما رئیس دولت محلی معتقد است که اعتراضات یک “اشغال غیرقانونی” است. رسانه‌های چین، “نیروهای مخالف تندرو” را به تحریک مردم و تشدید بحران متهم می‌کنند.

تحلیلگران می‌گویند رهبران حزب کمونیست در پکن نگران این هستند که جریان دموکراسی‌خواهی به شهرهای دیگر در سرزمین اصلی چین کشیده شود.

بریتانیا در سال ۱۹۹۷، هنگ کنگ را با فرمول “یک کشور، دو نظام”به چین برگرداند. این امر آزادی، شامل آزادی بیان و حق اعتراض را که در سرزمین اصلی چین قابل مشاهده نیست، تضمین می‌کند.

معترضان چه می‌خواهند؟

معترضان هنگ‌کنگی خواستار آن هستند که پکن دست از اصلاح قوانین انتخاباتی این منطقه که در نهایت تنها به نامزدهای نزدیک به حکومت چین اجازه شرکت می‌دهد، بکشد. آنها می‌خواهند تا در انتخابات بعدی، به رئیس دولت اجرایی این منطقه خودمختار، آزادانه از فهرستی باز از نامزدها رای دهند. گروهی از معترضان خواستار استعفای دولت اجرایی فعلی به رهبری لانگ چان‌ئینگ، نیز شده‌اند.

معترضان که طی هفته‌های گذشته پیرامون گروه «سنترال را اشغال کن» گرد آمده بودند، این روزها با حضور گسترده جنبش دانشجویی، شمار زیادی از دانش‌آموزان و دانشجویان منطقه را نیز در بر می‌گیرند که کلاس‌های درس را تعطیل کرده و در خیابان‌ها جمع شده‌اند. منطقه سنترال در هنگ‌کنگ از مهم‌ترین مراکز تجاری این منطقه و از بازارهای مالی اصلی آسیا به شمار می‌رود.

تجمعات و اعتراض‌ها در شبکه‌های اجتماعی هنگ‌کنگ نام «انقلاب چتر» به خود گرفته است. از چتر طی روزهای آخر هفته برای جلوگیری از پاشیده شدن اسپری فلفل از سوی پلیس به سوی معترضان استفاده شده بود.

با این همه در رسانه‌ها و نیز شبکه‌های اجتماعی، نگرانی در مورد واکنش حکومت چین به جنبش اخیر در این منطقه خودمختار به چشم می‌خورد. خبرگزاری فرانسه از قول فلیکس کان، گرافیست معترض، نقل می‌کند «خیال ما نمی‌تواند راحت باشد… چین همچنان چین است. هیچ‌وقت نمی‌دانی چه اتفاقی ممکن است بیافتد».

روز دوشنبه، روزنامه سوث چاینا مورنینگ پست، چاپ هنگ‌کنگ، از یکی از مقام‌های پیشین عالی‌رتبه امنیتی شهر، که از چهره‌های نزدیک به چین به شمار می‌رود نقل کرد که وقایع هنگ‌کنگ را با میدان تیان‌آن‌من در سال ۱۹۸۹ مقایسه کرده بود. جنبش دانشجویی چین در آن سال با سرکوب خونین دولت روبه‌رو شد.

این روزنامه می‌گوید چان کیم‌من، از رهبران اصلی اعتراض‌ها در جنبش «سنترال را اشغال کن»، خواستار ادامه اعتراض‌های نشسته تا تعطیل عمومی در اول اکتبر (چهارشنبه)، شده است. زمانی که قرار است رهبران جنبش مدنی و سیاسی، نحوه ادامه اعتراضات را مشخص کنند.

گزارش‌های گوناگونی در مورد فیلتر شدن و سانسور اطلاعات و خبرهای مربوط به هنگ‌کنگ در چین، منتشر شده است.

این منطقه خودمختار که بیش از هفت میلیون نفر جمعیت دارد، از مهم‌ترین بازارهای مالی و تجاری آسیا و جهان به شمار می‌رود. از سال ۱۹۹۷ کنترل آن با وعده ضمانت دولت چین به حفظ خودمختاری منطقه، تحت سیاستی که به «یک کشور دو سیستم» مشهور است، از بریتانیا به پکن منتقل شد.

گزارش مارتین پیشنس، خبرنگار بی بی سی از هنگ کنگ

همزمان با آغاز شب، موج جمعیت خروشان شد. بسیاری از کارمندان به تظاهرکنندگان پیوستند یا برای دیدن صحنه‌های جالب بر روی پل‌ها به تماشا ایستادند. تنها زمانی صدای هو کردن از میان جمعیت بلند می‌شد که معترضان تصاویر سی وای لئونگ، رئیس دولت محلی را حمل می کردند. از نظر آنان او دشمن شماره یک مردم بود و تقاضای استعفای وی را داشتند. بیشتر کسانی که با این حرکت همراه نیستند، فکر می‌کنند معترضان سطح خواسته‌های خود را به طور مخاطره‌آمیزی از پکن بالا برده‌اند. آنها نگران این هستند که رشد این ناآرامی‌ها به بی‌ثباتی هنگ کنگ و نهایتا فرار سرمایه‌ها منجر شود.