ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 24.09.2014, 19:23
اوباما: ایران اجازه ندهد این فرصت از دست برود

صدای آمریکا: رئیس جمهوری ایالات متحده در سخنانی در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اشاره به تهدید گروه افراطی موسوم به «دولت اسلامی» برای منطقه خاور میانه و جهان، از سران کشورهای عضو سازمان ملل خواست به تلاش‌های دولت او برای «تضعیف و در نهایت از بین بردن» تهدید این گروه بپیوندند.

باراک اوباما در سنخرانی روز چهارشنبه خود در شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به مسائل عمده پیش روی جامعه جهانی، از جمله شیوع بیماری ایبولا در غرب آفریقا، نقش روسیه در بحران اوکراین، تهدید ناشی از تحرکات گروه افراطی موسوم به دولت اسلامی (داعش) در عراق و سوریه و نیز برنامه هسته‌ای ایران پرداخت.

وی در ادامه به تلاش‌های کشورش برای تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با پیکارجویان داعش، که بخش‌های بزرگی از عراق و سوریه را تحت تصرف خود در آورده‌اند، اشاره کرد و گفت این گروه همه را در سراسر عراق و سوریه به وحشت انداخته‌ است.

آقای اوباما در ادامه گفت مادران، خواهران و دختران مورد تجاوز قرار گرفته‌اند که این گروه به عنوان یک حربه جنگی از آن استفاده می‌کند. وی همچنین به کشتار کودکان بی‌گناه، اقلیت‌های مذهبی و قومی، قتل‌های گروهی و نیز گورهای دسته‌جمعی اشاره کرد و گفت در وحشتناک‌ترین مورد، انسان‌های بی‌گناه گردن زده شده‌اند، و  انتشار ویدئوهای مربوط به این قساوت‌ها، دل جهانیان را به لرزه در آورد.

رئیس جمهوری ایالات متحده با بیان این که در مقابله با تهدید این گروه افراطی «ما به تنهایی عمل نمی‌کنیم،» گفت «و نیز قصد اعزام نیروی نظامی آمریکا برای اشغال سرزمین‌های آن مناطق را نداریم.» وی در ادامه خاطر نشان کرد که بیش از ۴۰ کشور پیشنهاد پیوستن به ائتلاف به رهبری ایالات متحده – که حمله به مواضع گروه «دولت اسلامی» در عراق و سوریه را آغاز کرده است، را ارائه داده‌اند.

آقای اوباما افزود «ما نیروهایی که بر روی زمین در حال جنگ با این تروریست‌ها هستند را آموزش می‌دهیم و آنها را تجهیز می‌کنیم. ما یا همکاری یکدیگر شریان‌های مالی این گروه را قطع خواهیم کرد و از پیوستن پیکارجویان به آنها و تردد آنها در منطقه و خارج از آن، جلوگیری خواهیم نمود.

رئیس جمهوری آمریکا به مسائل عمده دیگری که جامعه بین‌الملل با آنها دست به گریبان است و اقدامات ایالات متحده در مقابله با آنها دارد اشاره نمود، از جمله مهار ویروس ایبولا، اعمال تحریم‌ها علیه روسیه و در حین حال تلاش برای حفظ آتش‌بس کنونی شرق اوکراین و نیز همکاری‌های بین‌المللی گسترده برای مقابله با تغییرات آب‌و‌هوایی جهان.

وی در ادامه با بیان این که هر کدام از این مسائل نیازمند توجه فوری است، گفت «اما این مسائل همچنین عوارض و نشانه‌های مسئله بزرگ‌تری هستند، و آن، شکست سازوکار بین‌المللی ما در همگامی و همراهی با این جهان بهم پیوسته و درهم تنیده است.»

وی خطاب به سران کشورهای حاضر در نشست گفت «ما اینجا به عنوان ملل متحد جمع شده‌ایم تا یک گزینه را انتخاب کنیم. می‌توانیم به ترمیم و نوسازی سازوکار بین‌المللی که تاکنون پیشرفت‌های فراوانی در پی داشته، بپردازیم، یا آن که خودمان کنار بکشیم و بگذاریم بی‌ثباتی ادامه پیدا کند.»

«می‌توانیم بر مسئولیت‌های خودمان برای مقابله با مسائل جهانی تاکیدی دوباره داشته باشیم، یا آن که بیشر و بیشتر گرفتار عواقب بی‌ثباتی روزافزون در جهان شویم.»

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد «برای ایالات متحده، انتخاب روشن است. ما امید را به ترس ترجیح می‌دهیم. ما به آینده، به چیزی که خارج از اختیار ما است نگاه نمی‌کنیم، ما به آینده به عنوان چيزی نگاه می‌کنیم که می توانیم از طریق تلاش‌های مشخص و همگام، خودمان آن را شکل دهیم و آینده بهتری را رقم بزنیم.»

باراک اوباما همچنین ریاست یک جلسه شورای امنیت را بر عهده خواهد داشت که انتظار می‌رود اعضای آن قطعنامه‌ای را تصویب کنند که ایجاب خواهد کرد تمام کشورها از استخدام و انتقال پیکارجویان خارجی برای پیوستن به گروه‌هایی مانند «دولت اسلامی» جلوگیری کنند.

شصت و نهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد صبح چهارشنبه، ۲ مهرماه ۱۳۹۳ (۲۴ سپتامبر ۲۰۱۴)  در نیویورک آمریکا با سخنرانی دبیر کل آن سازمان آغاز به کار کرد. نشست مجمع عمومی سازمان ملل، با جلسه‌ رهبران ارشد کشورهای عضو برای بحث درباره مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی دنبال خواهد شد.

پیام اوباما به مردم و رهبران ایران

«آمریکا به عنوان بخشی از تعهدش به توقف گسترش سلاح‌های هسته‌ای و ایمن‌سازی جهان عاری از آنها، در پی راه‌حلی دیپلماتیک در مورد مساله اتمی ایران است. این تنها در صورتی ممکن است که ایران این فرصت تاریخی را دریاید.

پیام من به رهبران و مردم ایران ساده و منسجم است: اجازه ندهید این فرصت از دست برود.

ما می‌توانیم به راه‌حلی دست یابیم که نیازهای انرژی شما را تامین کند. و در عین‌حال به دنیا این اطمینان را بدهد که برنامه (اتمی) شما صلح‌آمیز است.»