ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 23.09.2014, 9:41
خانواده رضاییان نگران سلامت و بلاتکلیفی او هستند

یک منبع مطلع به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که خانوادۀ یگانه صالحی، روزنامه نگار ایرانی، با او و همسرش جیسون رضاییان، خبرنگارروزنامه واشینگتن پست برای اولین بار پس از دستگیری در روز ۱۶ شهریور، ملاقات کرده‌اند.

به گفتۀ این منبع آگاه، کاهش وزن شدید جیسون رضاییان و همچنین یگانه صالحی موجب شگفتی خانواده این روزنامه نگار شده است، به نحوی که پس از دیدار، حال پدر یگانه صالحی دگرگون شده و تعادل خود را از دست داده است. به گفتۀ این منبع اگرچه این دو روزنامه نگار زندانی در ملاقات خود گفته‌اند که از نظر جسمی مشکلی ندارند، اما خانوادۀ آنها با دیدنشان شوکه شدند.

این  دو روزنامه نگار زندانی در ملاقات با خانواده خود اظهار کرده‌اند که هیچ اطلاعی از اینکه چه زمانی ممکن است آزاد شوند، ندارند و بارها در طی زمان ملاقات شان تکرار کرده‌اند که هیچ جرمی مرتکب نشده اند و از بلاتکلیفی در زندان نگران به شدت نگران هستند.

این ملاقات در حضور ماموران زندان صورت گرفته است. نزدیک به دو ماه پس از بازداشت از این دو روزنامه نگار هنوز مشخص نیست جرم آنها چیست و به چه دلیلی دو بار بازداشت موقت یک ماهۀ آنها تمدید شده است.  کمپین همچنین مطلع شده است که این دو زندانی از داشتن وکیل محروم هستند.

جیسون رضاییان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست و یگانه صالحی، روزنامه نگار ایرانی در شب ۳۱ تیرماه در منزلشان دستگیر شدند. نیروهای امنیتی علاوه بر بازداشت، خانۀ آنها را نیز تفتیش کرده و مقداری از وسایل شخصی از جمله لپ تاپ، کتاب و یادداشت های آنها را توقیف کردند.

بازداشت جیسون رضاییان و یگانه صالحی در شرایطی انجام شده که آنها مجوز کار به عنوان خبرنگار را از سوی دو نشریۀ واشنگتن پست و روزنامۀ نشنال امارات داشته اند. جیسون رضاییان، خبرنگار، پیش از پیوستن به واشنگتن پست به عنوان خبرنگار مقیم در تهران، بارها به صورت خبرنگار آزاد برای برخی از روزنامه ها و نشریات آمریکایی همچون سان فرانسیسکو کرانیکل و همچنین اسلیت به گزارشگری پرداخته بود.

روز هفتم مرداد ماه، مادرجیسون رضاییان با انتشار ویدیویی از مقامات ایرانی خواست که پسر و عروسش را آزاد کنند. او در این ویدیو گفت که جیسون رضاییان از بیماری فشار خون رنج می برد و دستگیری و بازداشت او می تواند وضعیت سلامتش را به خطر بیاندازد.

تاکنون مقامات ایرانی در خصوص علت دستگیری و اتهام این دو روزنامه نگار و عکاس اظهار نظری نکرده اند. غلامحسین محسنی اژه ای، معاون اول قوه قضائیه در آخرین اظهار نظر خود در مورد این بازداشت ها فقط به این جمله اکتفا کرد: «اتفاق خاصی در پرونده خبرنگاران واشنگتن پست رخ نداده و این افراد همچنان در زندان هستند.»

برای اولین بار غلامحسین اسماعیلی، رییس کل دادگستری تهران روز سوم مرداد ماه با تایید خبر بازداشت خبرنگار واشنگتن‌ پست اظهار کرد: «این موضوع در مرحله تحقیقات مقدماتی است و برای اطلاع‌رسانی درباره آن باید بررسی‌های فنی و بازجویی صورت گیرد.»

پس از آن غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه در روز ۱۳ مرداد ماه دوباره در جمع خبرنگاران گفت که پرونده جیسون رضاییان و همسرش در «مرحله تحقیقات» قرار داد. با این حال روز هفتم مرداد ماه، روزنامه «وطن امروز» که به نهادهای امنیتی نزدیک است، با انتشار مقاله ای که بسیار شبیه کیفرخواست محاکم قضایی علیه متهمان پرونده های امنیتی بود، از شواهد و اسنادی سخن گفت که به ادعای این روزنامه دلایل دستگیری این خبرنگار را توضیح می داد. شواهدی که ظاهرا قبل از قوه قضاییه و دادگاه توسط بازجویان در اختیار این روزنامه قرار گرفته بود. انتشار مواردی از پروندۀ این دو روزنامه نگار پیش از آنکه مسوولان امنیتی و یا قضایی در مورد آن توضیحی بدهند، هیچ واکنشی را از سوی قوه قضاییه و یا دادستانی به همراه نداشت.

هادی قائمی مدیرکمپین بین المللی حقوق بشردر ایران با انتقاد از دستگیری این روزنامه نگاران در تاریخ ۲۰ مرداد ماه گفت: « دستگیری جیسون رضاییان ، یگانه صالحی و یک عکاس در حالی صورت می گیرد که طی دو ماه گذشته، جامعۀ روزنامه نگاری ایران شاهد چندین دستگیری یا به زندان فرستادن روزنامه نگاران محلی بوده است و برای همین می توان از آن به عنوان روندی نگران کننده یاد کرد.» او افزود: «خبرنگاران کارت خبرنگاری و مجوز کارحرفه ای خود را از وزارت ارشاد دریافت می کنند و وزارت ارشاد دولت آقای روحانی باید نسبت به این دستگیری ها و آزار واذیت خبرنگاران خارجی پاسخگو باشد.»