ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 20.09.2014, 6:50
رایزنی‌های ایران و ۱+۵؛ مذاکره در وقت اضافه

دور جدید مذاکرات ایران و ۵+۱ در حالی در نیویورک در حال برگزاری است که به نظر می رسد سرنوشت توافق یا عدم توافق نهایی طرفین به این رایزنی ها گره خورده است.

به گزارش عصرایران، مذاکرات ایران و ۵+۱ به سرپرستی ظریف و اشتون در روزهای اخیر در نیویورک در حال پیگیری است اما با توجه به حضور وزیران خارجه ۵+۱ در نیویورک به دلیل حضور در مجمع عمومی سازمان ملل این دور از مذاکرات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

ایران و ۵+۱ هم اکنون در دوران رایزنی برای انجام توافق نهایی تا سوم آذر هستند اما تحلیلگران معتقدند اگر مذاکرات نیویورک به نتیجه مشخصی نرسد رسیدن به توافق نهایی تا تاریخ مورد نظر بسیار بعید خواهد بود.

اهمیت دور جاری مذاکرات ایران و ۵+۱ در نیویورک از این جهت است که علاوه بر وزیران خارجه ایران و ۵+۱ سران کشورها نیز به زودی رهسپار نیویورک خواهند شد و حضور سران ایران و ۵+۱ می تواند در حل موضوعاتی که نیاز به تصمیم گیری در سطح بالا دارد را تسهیل نماید و در این راستا حضور حسن روحانی در نیویورک و مذاکرات دو جانبه وی با کشورهای ۵+۱ به خصوص کشورهای غربی در این مقطع حایز اهمیت است.

از طرف دیگر با توجه به اینکه عمده تحریم های ایران به سبب تصمیمات آمریکا رخ داده مذاکرات مقامات ایرانی به ویژه ظریف و جان کری وزیر خارجه آمریکا شرایط مساعدی برای انجام رایزنی های بیشتر در خصوص ابعاد  مختلف موضوعات مورد بحث دارند.

ایران و ۵+۱ هم اکنون موضوعاتی را به عنوان موارد اختلافی دارند که از زمان پایان بی نتیجه مذاکرات وین که برای توافق نهایی انجام و در نهایت به تمدید توافق ژنو منجر شد همچنان لاینحل باقی مانده است که شاید مهمترین موضوع میزان غنی سازی ایران و برداشتن تحریم ها باشد.

همچنین موضوع راکتور اراک نیز اگر چه همچنان یکی از موضوعات اختلافی است اما تحلیلگران بر این باورند که با ابتکار عمل ایران در ارائه فرمولی برای بازطراحی این راکتور رسیدن به توافق بر سر این موضوع آسان تر از گذشته شده است اما موضوع فردو همچنان اختلافی حل نشده بین طرفین است چرا که غربیها بر بسته شدن آن تاکید و طرف ایرانی نیز با توجه به اینکه اعتقاد دارد تاسیسات فردو غیر از حمله ناپذیری تفاوتی با تاسیسات نطنز ندارد حاضر نیست زیر بار تعطیلی این مرکز برود.

از دیگر موضوعات اختلافی بین ایران و ۵+۱ موضوعات همکاری ایران و آژانس است چرا که مقامات ایرانی همواره اعلام کرده اند ایران حاضر نیست به صورت بی پایان به سئوالات بی پایان پاسخ دهد و بسته شدن پرونده ایران نیازمند ایجاد چارچوبی برای تعداد سئوالات و تعیین چشم اندازی از آینده است.

بر این اساس بخش عمده ای از موضوعات مورد بحث می تواند در مذاکرات و رایزنی های سطح بالا که با حضور روحانی و ظریف و طی نشست مشترک وزیران خارجه ایران و ۵+۱ مورد توافق قرار گیرد به اعتقاد مقامات ایرانی این اتفاق در صورتی رخ می دهد که مقامات غربی اراده واقعی برای به انجام رسیدن این موضوعات داشته باشند و از آمال و آرزوهای خود کوتاه آمده و به گفته محمد جواد ظریف آماده اتخاذ تصمیمات سخت باشند.

آنچه مسلم است ایران و ۵+۱ قادر نخواهند بود تمام مشکلات بزرگ را حل کنند و توافقی که هم مجلس ایران و هم کنگره آمریکا آن را تایید کنند و آن را توافق خوب تلقی کنند امری رویایی و شاید نشدنی است اما چیزی که قطعیت دارد این است که زمان به سرعت در حال سپری شدن است و اگر ۵+۱ بر عبور از خطوط قرمز ایران که همواره از سوی مقامات ایران مورد تاکید قرار گرفته اصرار داشته باشند مذاکرات به پایانی بی انجام خواهد رسید .

در هر صورت اگر ایران و ۵+۱ در مذاکرات نیویورک به جمع بندی مشخصی برای توافق نهایی نرسند احتمالا رسیدن به توافق نهایی تا سوم آذر که زمان تعیین شده در تمدید مذاکرات ژنو است نیز دشوار خواهد بود و شاید اساسا موضوع توافق نهایی را از دستور کار خارج کند تا طرفین به فکر فرمولی جدید بیفتند، فرمولی برای پروراندن توافق ژنو و تغییر و تمدید طولانی مدت آن، توافقی که ایران و ۵+۱ هر دو از آن راضی و خشنود بودند و هم اکنون نیز هر دو طرف از آن دفاع می‌کنند.