ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 19.09.2014, 21:49
تهدید خانوادۀ یک زندانی کرد محکوم به اعدام

یک فعال حقوق بشر کرد با اظهار اینکه یک زندانی سیاسی کرد به نام محمد عبدالهی، ۳۳ساله در آستانه اجرای حکم اعدام قرار دارد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت او به اتهام محاربه از طریق عضویت حزب (کومله) به اعدام محکوم شده است و بر اساس گفته‌های ماموران امنیتی، احتمال اجرای حکم این زندانی در روزهای آتی وجود دارد. این در حالیست که در تماس  با خانوادۀ این زندانی از آنها با تهدید و ارعاب خواسته شده است که با مطبوعات مصاحبه نکنند.

این فعال حقوق بشر با اظهار اینکه اقوام این زندانی سیاسی طی روزهای گذشته تهدید شده‌اند به کمپین گفت: «تعدادی از نیروهای وزارت اطلاعات که در بین آنها نیروهای زن نیز وجود داشته به منزل اقوام محمد رفته و گفته‌اند که در صورت اجرای حکم اعدام، آنها حق تماس با رسانه به خصوص رسانه های خارج از کشور را ندارند. آنها گفته‌اند علت بازداشت و حکم اعدام محمد سرقت مسلحانه است و نباید سیاسی شود.»

محمد عبداللهی، شهروند کرد به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب کرد (کومله) در تاریخ ۳۰ شهریور ماه در شعبه یک دادگاه انقلاب شهر مهاباد به اعدام محکوم شد. علیرغم اعتراض ها این حکم در دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی کشور نیز تایید شد. در حال حاضر این زندانی در زندان مرکزی ارومیه به سر می برد و خطر اجرای حکم او در هر لحظه وجود دارد.

این فعال حقوق بشر در خصوص نحوه بازداشت این شهروند کرد به کمپین گفت: «محمد روز ۴ فروردین ماه سال ۸۹ ساعت ۱۲ شب در منطقه مسکونی باغ شایگان شهر مهاباد با تیراندازی مستقیم تیروهای حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران زخمی و بازداشت شد. همان شب او به یکی از بیمارستان های نظامی سپاه در ارومیه منتقل و پس از چند ساعت بستری بودن به بازداشتگاه حفاظت اطلاعات سپاه در ارومیه منتقل شد.»

این فعال کرد در پاسخ به این سوال که به چه دلیل به این زندانی تیراندازی شده است به کمپین گفت: «نیروهای سپاه هیچ دلیل خاصی برای شلیک به کردها ندارند. ایشان هم در آن زمان مسلح نبوده، شاید از ترس فرار کرده و بعد مورد هدف قرار گرفته است. سپاه برای بازداشت افراد متهم به عضویت در احزاب کرد عموما مستقیم شلیک می کند.»

او ادامه داد: «محمد به مدت ۹۱ روز به اتهام عضویت در حزب کومله مورد بازجویی  و بارها مورد ضرب و شتم با کابل و باتوم قرار گرفت، دستش از جا درفت و پایش نیز از سه ناحیه شکسته شد و همچنین یکی از دندان هایش در زمان ضرب و شتم شکسته شد. او حتی از حق داشتن وکیل محروم بود و در دادگاه نیز خود مسولان برایش یک وکیل تسخیری گرفتند.»

به گفتۀ این فعال حقوق بشر، یکی از برادران این زندانی سیاسی به نام محمد امین عبداللهی در سال ۱۳۸۴ به اتهام محاربه و عضویت در یکی از احزاب کرد توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و به همین اتهام به ۱۸ سال حبس در تبعید در زندان طبس محکوم شد و هم اکنون در حال سپری کردن دوران حکمش است.