ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 18.09.2014, 6:25
آقای روحانی نگذارید دانشجویان از ادامه تحصیل بازمانند

کانون مدافعان حقوق بشر در نامه ای به رییس جمهوری ایران از این مقام عالی اجرایی کشور خواست تا با رفع ممنوعیت از تحصیل برای برخی از دانشجویان، مانع تضییع حقوق شهروندی ایشان شده و نگذارد دانشجویان مستعد ایرانی از تحصیل بازمانند.

کانون مدافعان حقوق بشر پیش از این نیز بر اساس یکی از وظایف سه گانه خود که همان «گزارش دهی منظم و مستمر در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران» است، نامه هایی را برای حسن روحانی، رییس جمهوری ایران و صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه ارسال کرده بود.

این سازمان مردم نهاد که اینک دو تن از اعضای شورای عالی نظارتش به نام های عبدالفتاح سلطانی و سید محمد سیف زاده در زندان هستند، یکی از آثار گزینش دانشجو براساس اعتقادات سیاسی و مذهبی را مهاجرت نخبگان ایرانی دانسته است.
نامه کانون مدافعان حقوق بشر به حسن روحانی به امضای شیرین عبادی که ریاست این کانون را برعهده دارد، رسیده است.
به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن نامه کانون مدافعان حقوق بشر به حسن روحانی که در تاریخ 26 شهریور ماه 1393 برای رییس جمهوری ایران ارسال شده، به شرح زیر است:

آقای روحانی، ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

شما هنگام مبارزات انتخاباتی، “شور و نشاط سیاسی دانشجویان” را ضامن بقای جمهوری اسلامی دانسته و بر استقلال دانشگاه ها تاکید و از محرومیت دانشجویان از تحصیل انتقاد کردید.

می دانید که طبق اصول ۱۹ و ۳۰ قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی ایران، دولت وظیفه دارد تا تحصیلات عالی‌ را برای همگان و بدون هیچ استثنائی گسترش دهد. همچنین طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی‌ جمهوری اسلامی ایران “مسئولیت اجرای قانون اساسی‌” بر عهده رئیس جمهور است و شما سوگند یاد کرده اید که وظایف محوله را به درستی‌ انجام دهید.

بر این اساس به اطلاع می‌‌رساند که تعدادی از بهترین جوانان و دانشجویان ایرانی به جرم داشتن عقاید سیاسی یا مذهبی از تحصیل در دانشگاه ها محروم شده اند. ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دوره دکترا، علاوه بر قبولی در امتحانات ورودی، مستلزم داشتن “صلاحیت سیاسی” است. نهادهای امنیتی مرجع تشخیص چنین صلاحیتی هستند. همچنین یکی از شروط ورود به دانشگاه ها، مستلزم داشتن اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی است. از همین رو تعدادی از قبول شدگان کنکور ورودی امسال نتوانستند در دانشگاه ثبت نام کنند.

آقای رییس جمهور؛
در نتیجه اتخاذ چنین روش هایی بسیاری از نخبگان ایرانی برای همیشه از ادامه تحصیل محروم مانده یا راهی‌ کشور‌های غربی شده اند.

و این گونه است که طبق آمار یونسکو، ایران بیشترین فرار مغزها را در بین کشور‌های کم توسعه دارد. البته شما بهتر می‌‌دانید که نتایج دراز مدت این امر، چه فجایعی به بار می‌‌آورد؛ که یکی‌ از آن نتایج، تنزل رتبه علمی‌ دانشگاه های ایران است که هم اکنون شاهد آن هستیم.

جناب آقای‌ روحانی؛
نظر به تداوم محرومیت از تحصیل تعدادی از دانشجویان که میراث سیاست های نا کارآمد و ضد حقوق بشری گذشته است و ثبت نام نکردن تعدادی از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه ها به دلیل اعمال گزینش های جدید، کانون مدافعان حقوق بشر بر این نکته تأکید می کند که حق تحصیل از مهم ترین حقوق مصرح در اعلامیه جهانی حقوق بشر و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

کانون مدافعان حقوق بشر از جنابعالی خواهان است تا با رفع ممنوعیت از تحصیل برای برخی از دانشجویان، مانع تضییع حقوق شهروندی ایشان شوید و نگذارید دانشجویان مستعد ایرانی از تحصیل بازمانند. همچنین در صورت اعمال فشار به قصد ناتوان کردن دولت در این زمینه، این کارشکنی ها را با افکار عمومی و به ویژه جوانان در میان بگذارید.

شیرین عبادی
کانون مدافعان حقوق بشر
۲۶ شهریور ماه ۱۳۹۳