ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 13.09.2014, 11:36
روحانی به وعده‌های حقوق بشری خود وفا نکرده است

صدای آمریکا: دبیرکل سازمان ملل می‌گوید، وعده‌های حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در مورد اعمال آزادی‌های بیشتر در جمهوری اسلامی عملی نشده و در هیچ یک از زمینه‌های مربوط به حقوق بشر و آزادی بیان، بهبود عمده‌ای مشاهده نشده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، گزارش سالانه بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد به مجمع عمومی در زمینه حقوق بشر در ایران، که روز جمعه به خبرگزاری رویترز رسیده است، همچنین نسبت به افزایش اعدام در ماه‌های اخیر هشدار داده است.

دراین گزارش آمده است: «پرزیدنت روحانی وعده داد که محدودیت‌های آزادی بیان را کاهش خواهد داد و امنیت مطبوعات را تامین خواهد کرد. اما متأسفانه این وعده‌ها هنوز به نتیجه مهمی نرسیده اند و محدودیت ها در زمینه آزادی بیان در بسیاری از حوزه های زندگی در ایران ادامه دارد».

بان دراین گزارش می گوید روزنامه نگاران همچنان با محدودیت و دشواری های دیگر روبرو هستند.

«نویسندگان روزنامه ها و دیگر رسانه ها مدام توسط قوه قضائیه احضار یا بازداشت می شوند و یا مورد ارعاب و حمله نیروهای امنیتی قرار می گیرند.»

حسن روحانی که پس از پیروزی در انتخابات در ماه خرداد ۱۳۹۲، در مرداد ماه، ریاست جمهوری را به دست گرفت در اردیبهشت ماه اعلام کرده بود که اقلیت های مذهبی و قومی «باید عدالت را احساس کنند.» در همان زمان رئیس شورای عالی حقوق بشر ایران گفته بود که بهاییان نیز از حقوقی برابر دیگر شهروندان ایرانی برخوردارند.

این گزارش می گوید: «با این حال تبعیض ها علیه اقلیت های دینی و قومی همچنان، هم در قوانین و هم در اجرا وجود دارد».  بنا به این گزارش بهائیان از دستیابی به آموززش عالی و شغل های دولتی محرومند. و حتی صاحبان مشاغل خصوصی نیز از مزاحمت های ماموران در امان نیستند.

این گزارش می گوید وعده دیگری که روحانی به آن عمل نکرده است در زمینه سانسور اینترنت است. روحانی در سخنانی که محافظه کاران را به خشم آورد گفت ایران باید به جای آن که به اینترنت به چشم خطر نگاه کند آن را بپذیرد.

گزارش می گوید: «با این حال دبیرکل متاسف است که این سخنان هنوز به جامه عمل درنیامده و به دستور قوه قضائیه بسیاری از رسانه های اجتماعی و وب سایت ها بسته شده اند.»

« اما جالب آنست که با آن که سایت هایی چون فیس بوک و توییتر برای بیشتر ایرانیان مسدود است  رهبران کشور برای انتقال پیام های خود بیش از پیش از رسانه های اجتماعی استفاده می کنند. »

ایران می گوید سانسور اینترنت برای حفظ اخلاق و عفت شهروندان و مصونیت از خطر حمله های سایبری مانند استاکس نت لازم است. ویروس کامپیوتری استاکس نت به سانتریفوژهای هسته ای ایران حمله کرد و سبب نابودی نرم افزارهای آن شد.

گزارش بان همچنین به افزایش تعداد اعدام ها در سال گذشته توجه دارد. بنابه اطلاعات ثبت شده بر سایت مجازات اعدام در جهان متعلق به دانشکده حقوق دانشگاه کرنل، در سال میلادی گذشته در ایران بین ۶۲۴ تا ۷۲۷ مجازات اعدام انجام شده است. اعدام ها در سال ۲۰۱۲ بین ۳۱۴ تا ۵۸۰ مورد بود. 

به گفته بان کی مون بخش عمده اعدام ها به جرائم مواد مخدر مربوط می شود. او همچنین از تهران به خاطر اعدام نوجوانان زیر ۱۸ سال انتقاد کرده است.

در گزارش دبیرکل سازمان ملل آمده است: «بنابر اطلاعات گردآوری شده از منابع موثق،  بیش از ۱۶۰ نوجوان  هم اکنون در انتظار نوبت مرگ ایستاده اند و دست کم دوتن در ماه های اخیر به خاطر جرمی که در کودکی و زمانی که کمتر از ۱۸ سال داشتند، مرتکب شده بودند، به چوبه دار سپرده شدند. »

بنابر وب سایت دانشگاه کرنل هم اکنون درایران  دست کم ۲ هزار نفر منتظر رسیدن نوبت  حکم مرگ خود هستند.