ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 09.09.2014, 9:19
زنگ خطر بیکاری در ایران

خبرگزاری مهر

بيکاری در بازار کار ايران در حال حاضر به يکی از پُرچالش ترين مسائل کشور در بخش داخلی تبديل شده و دولت ها در سال های گذشته تلاش کرده اند برای خروج از وضعيت نامناسب اشتغال جويندگان شغل، چاره ای بيانديشند.

طرح‌های فراوانی از پرداخت وام های خوداشتغالی، اجرای طرح بنگاه های کوچک زودبازده، مشاغل خانگی و مباحثی از اين دست نيز با صرف ميلياردها تومان از منابع بانکی به اجرا گذاشته شد اما حاصل باقی بودن معضل بيکاری در کشور و وجود چند ميليون نفر بيکار است.

تا دو دهه قبل اگر در خانواده ها بيکاری وجود داشت، دست کم افراد تحصيلات عادی داشتند و اغلب در حد و حدود ديپلم درس خوانده بودند که می توانستند در رشته های مختلف شغلی داوطلب حضور باشند، اما حالا شرايط عوض شده و کشور با کارجويانی مواجه است که بين دو تا ۶ سال و بعضا تا مقطع دکترا در دانشگاه ها درس خوانده اند و در جستجوی شغل به سر می برند.

بنابراين کشور در شاريط فعلی با تيپ خاصی از بيکاران مواجه است که اساسا به مشاغل ساده و فيزيکی و به قولی سطح پايين فکر نمی کنند و در نقطه مقابل دلباخته مشاغل لوکس، مديريتی، اسم و رسم دار و با عناوين زيبا هستند.
اين مسئله باعث شده تا امروزه هزاران فرصت شغلی ساده و اتفاقا پُردرآمد کشور در اختيار اتباع بيگانه قرار بگيرد و کارجويان ايرانی در سودای دستيابی به فرصت های شغلی دارای شأن اجتماعی، عمر بگذرانند.

کارشناسان بازار کار می گويند هرچقدر فاصله بين اتمام تحصيلات دانشگاهی و ورود به بازار کار بيشتر شود، هزينه بيکاری افراد نيز بالا می رود. به عبارتی فارغ التحصيلانی که با اندک اندوخته ای از دانشگاه ها به اميد يافتن شغلی مناسب فارغ التحصيل شده اند، حالا وقتی به در بسته بازار کار می خورند همان اندوخته ناچيز دوران دانشگاه را که امکان داشت بتوان از آن در اقتصاد کشور بهره برد را نيز از ياد می برند.

بنابراين افزايش فاصله زمانی اتمام تحصيلات دانشگاهی تا زمان ورود به بازار کار، هزينه های دوباره ای را نيز به کشور تحميل خواهد کرد. به عنوان نمونه فردی که در دانشگاه در رشته کامپيوتر يا پرستاری تحصيل کرده و امروز امکان ورود به بازار کار را ندارد، هرچقدر زمان طولانی تری صرف شود تا اين فرد بتواند جذب بازار کار شود از آنسو داشته های دانشگاهی وی نيز فراموش می شود و افراد در زمانی که بتوانند شغلی برای خود دست و پا کنند، هيچ چيز با ارزشی برای عرضه ندارند و يک نيروی کاملا فاقد تجربه خواهند بود.

دولت تدبير و اميد اميدوار است بتواند از طريق اجرای بسته خروج از رکود، علاوه بر به حرکت در آوردن چرخ های اقتصاد؛ رونقی نيز در بازار کار کشور ايجاد شود. راه اندازی ظرفيت های خالی بنگاه ها، استفاده از سرمايه های خارجی و داخلی در خدمت توليد، افزايش بهره وری و تقويت نقدينگی و سرمايه در گردش واحدها می تواند تغييرات مثبتی را در بازار کار کشور رقم بزند.

علی ربيعی وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست مشترک کميسيون ويژه رسيدگی به لايحه رفع موانع توليد مجلس از نمايندگان خواست تا برای رفع معضل بيکاری با ايجاد صندوق اشتغال موافقت کنند و مجوز ايجاد اين صندوق را بدهند.
ربيعی در کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گزارش داد که در حال حاضر ۶ ميليون نيروی انسانی بيکار در کشور وجود دارد که ۷ ميليون نفر ديگر نيز به آن اضافه خواهد شد.

وی در اين باره به نمايندگان هشدار داد و بيان داشت: اگر برای رفع مشکل بيکاری برنامه ريزی نکنيم، قطعا دچار مشکل می‌شويم.

وزير کار همچنين به لزوم رشد اقتصادی متوسط سالانه ۷ درصد اشاره کرد و گفت: در سنوات قبل رشد اقتصادی کشور منفی بود و در حال حاضر به صفر رسيده و به سمت مثبت حرکت می کند و هرچه کمتر از ۷ درصد باشد، از مهار اشتغال عاجز خواهيم بود.

وی با بيان اينکه اگر کاری نکنيم در افق ۱۴۰۰ تعداد بيکاران به ۱۰ ميليون نفر می رسد و اين عدد خوبی نيست و بسيار خطرناک است، گفت: عمده واجدان شرايط کار، فارغ التحصيلان دانشگاهی‌اند که ۴۰ درصد آنها خانم هستند.