ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 08.09.2014, 9:39
استفاده ۶۹ درصد جوانان ایران از فیلترشکن

دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳

رییس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به نتایج پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های جوانان درباره استفاده از اینترنت، گفت: طبق نتایج این تحقیق ۴/ ۶۷  درصد از جوانان از اینترنت استفاده می‌کنند که ۱/ ۱۹ درصد آنان برای چت، ۳/ ۱۵ درصد به منظور ارتباط با شبکه‌های اجتماعی، ۲/ ۱۵ درصد برای سرگرمی و بازی و ۴/ ۱۰ درصد برای تحقیق و پژوهش‌های علمی از اینترنت بهره می‌برند.

محمدتقی حسن‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «جوانان» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره پیمایش ملی ارزش‌ها و نگرش‌های جوانان گفت: این پیمایش از سال ۷۹ هر سه سال یک بار در سطح کشور اجرا شده است. موج ششم این پیمایش با هدف شناخت نگرش‌ها و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال سراسر کشور در سال ۹۲ در بین ۱۵ هزار نفر به عنوان جامعه نمونه - که معرف ملی و استانی جمعیت جوان کشور هستند- انجام شده است.

وی با اشاره به محورهای مورد مطالعه اظهار کرد: هویت در ابعاد فردی، دینی ملی و انقلابی، خانواده، ازدواج و طلاق، رفاه و تامین اجتماعی، اخلاق و تربیت، جمعیت و مهاجرت، مشارکت اجتماعی و سیاسی، اشتغال و مهارت‌آموزی، فضای مجازی، رسانه و ارتباطات، اوقات فراغت، آموزش، دانش و پژوهش، مسکن، تربیت‌بدنی و ورزش، جرایم و آسیب‌های اجتماعی، خلاقیت و ابتکار، بهداشت و سلامت و تهاجم فرهنگی، ۱۷ مساله و موضوع اصلی جوانان در این مطالعه است.

رییس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه این مطالعه با رعایت ویژگی‌های سنی و جنسی، سطح تحصیلات، دین، شغل، اقتصاد، زبان و قویت انجام شده است، گفت: ۱/ ۵۰ درصد پاسخگویان مرد و ۹/ ۴۹ درصد آنان زن بوده‌اند. این مطالعه در میان گروه‌های مختلف تحصیلی از دانش‌آموزان دوره ابتدایی گرفته تا دکترا و دانشجویان حوزه و زنان خانه‌دار، سربازان و... انجام شده است.

استفاده ۳/ ۶۹ درصد جوانان از فیلترشکن

وی با اشاره به نتایج به دست آمده در این پیمایش در مقوله استفاده جوانان از اینترنت، گفت: کمتر از پنج درصد از جوانان از اینترنت برای مراجعه به سایت‌های غیراخلاقی و موارد غیرضرور استفاده می‌کنند و ۳/ ۱۲ درصد از اینترنت برای دانلود فیلم، موسیقی و عکس بهره می‌گیرند.

رییس مرکز پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان درباره دلایل استفاده جوانان از شبکه‌های اجتماعی اظهارکرد: ۳۹ درصد از پاسخگویان فرار از تنهایی و سرگرمی، ۳/ ۲۲ درصد از آنان ارتباط و تبادل تجربه را انگیزه خود برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی ذکر کردند و کمتر از ۵ درصد از این افراد از شبکه‌های اجتماعی برای مسائل غیرضرور استفاده می‌کنند. ضمن اینکه ۳/ ۶۹ درصد پاسخگویان برای بهره‌گیری از اینترنت از فیلترشکن استفاده می‌کنند.