ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 07.09.2014, 9:15
آزادی مشروط دو زندانی بهایی منوط به توبه است

آفاق خسروی زند، شهروند بهایی که دو پسر و عروسش به دلیل تدریس در دانشگاه بهاییان در زندان به سر می برند به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که آنها به دلیل داشتن دو فرزند خردسال نیاز به مرخصی و یا موافقت با آزادی مشروط دارند، در حالیکه مسولان به آنها گفته‌اند آزادی مشروط آنها منوط به توبه است و اینکه تعهد بدهند که دیگر در دانشگاه بهاییان تدریس نخواهند کرد.

مادر این زندانیان بهایی به کمپین گفت:‌«بارها به مراجع قانونی نامه نوشتم اما هیچ پاسخی نگرفتم. کامران و فاران یک پسر پنج ساله دارند و کیوان یک دختر ۱۴ ساله دارد و متاسفانه قبل از دستگیرش همسرش را هم به علت بیماری سرطان از دست داد. این بچه‌ها الان با من زندگی می‌کنند. ولی من برای دختری که دوران بلوغ خود را می‌گذارند و برای یک بچه خردسال کافی نیستم.»

آفاق خسروی زند با اظهار اینکه بیش از ده ماه از درخواست آزادی مشروط کامران رحیمیان (پسرش) و فاران حسامی(عروسش) می‌گذرد به کمپین گفت: «طبق قانون اگر زندانی یک سوم محکومیتش را گذارنده باشد و رفتار بدی در زندان در دوره حبس نداشته باشد شامل حال آزادی مشروط می شود. ده ماه پیش کامران و فاران تقاضای آزادی مشروط داده اند اما هر بار که پیگیری کردیم به ما گفتند در دست بررسی است. لابد تا زمان آزادیشان این بررسی ها طول می کشد. اما مسولان گفته اند اگر توبه کنند و قول بدهند که دیگر تدریس نکنند آزاد می شوند اما آنها هم گفته اند که وقتی به بهاییان اجازه درس خواندن در دانشگاه های ملی را نمی دهید،  ما مجبوریم خودمان به بهایی ها درس بدهیم. نمی خواهیم آنها بی سواد بمانند. »

خانم خسروی زند با اشاره به اینکه حتی به آنها مرخصی نیز تعلق نگرفته است، گفت: «بچه هایم از زمان بازداشت تا کنون یکبار هم به مرخصی نیامده اند. هر بار که پیگیری می کنم، می گویند دادستانی موافقت کرده اما اطلاعات موافق نیست. ما نمی توانیم به هیچکدام از مسولان وزارت اطلاعات هم دسترسی پیدا کنیم تا لااقل بفهیم دلیل موافقت نکردن آنها چیست.»

فاران حسامی، کامران رحیمیان و کیوان رحیمیان از اساتید دانشگاه آنلاین بهاییان در تاریخ ۲۲شهریور ماه ۱۳۹۱ دستگیر شدند. فاران حسامی پس از ۷۷ روز انفرادی با قرار وثیقۀ ۱۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد، اما کامران و کیوان رحیمیان در زندان ماندند. 

در نهایت این سه شهروند بهایی به اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی از طریق تدریس در دانشگاه آنلاین بهاییان» در شعبۀ ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی محاکمه شدند. کامران رحیمیان و فاران حسامی به ۴ سال حبس و کیوان رحیمیان به ۵ سال حبس محکوم شدند.  خانم فاران حسامی که با قرار وثیقه آزاد بود در روز ۲۵ تیرماه ۱۳۹۱ که برای پیگیری به دادسرای اوین رفته بود، بازداشت شد و برای گذراندن دوران حبسش به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

این شهروند بهایی به کمپین گفت: «بچۀ پنج ساله هر هفته روزهای سه شنبه برای ملاقات با پدرش همراه ما  به زندان رجایی شهر می رود و روزهای چهارشنبه برای ملاقات مادرش به زندان اوین می رود. ژینا دختر ۱۴ سالۀ کیوان هم هر هفته به زندان رجایی شهر کرج برای ملاقات با پدرش می رود.»

خانم خسروی زند در پاسخ به این سوال که آیا وکیل این زوج برای درخواست آزادی مشروط یا مرخصی پیگیری کرده است، گفت:‌«اینها اصلا وکیل ندارند. ما در ابتدا وکیلی انتخاب کرده بودیم که وقتی قاضی پرونده اسم وکیل انتخابی را شنید گفت اگر او را بیاورید من دو برابر حکمی که می خواهم بدهم به اینها می دهم. ما هم وکیل نگرفتیم و بعد خودشان وکیل تسخیری گرفتند. درخواست آزادی مشروط را خودشان از زندان داده اند.»