ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 06.09.2014, 11:35
جزئیاتی از طرح آمریکا برای جنگ علیه داعش

العربیه: منابع مخالفان دولت سوریه روز شنبه (۶-۹-۲۰۱۴) ، از نبرد شدید ارتش آزاد سوریه با شبه نظامیان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش و نیروهای اسد در مناطق حلب خبر دادند.

عملیات ارتش آزاد سوریه در جبهه‌های حلب با هدف باز پس گیری این مناطق از شبه نظامیان داعش صورت مى‌گیرد که به گفته مخالفان سوری این مناطق چند ماه پیش به کمک غیرمستقیم نیروهای اسد به اشغال این گروه تندرو در آمد.

این در حالی است که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در پایان نشست سران ناتو ضمن تاکید بر اینکه ایالات متحده سربازان خود را برای جنگ علیه داعش به خاک سوریه اعزام نخواهد کرد، گفت: «ما برای مقابله با داعش در سوریه با اپوزیسیون میانه‌رو این کشور همکاری خواهیم کرد».

سخنان اوباما با آنچه چند روز پیش در مقاله روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» منتشر شده، همسویی دارد. روزنامه واشینگتن پست، در مقاله‌ای به قلم دیوید ایگناتیوس، از استراتژی دولت اوباما برای مقابله با داعش سخن به میان آورده و این استراتژی را به دو مرحله مهم تقسیم کرده است. به نوشته این روزنامه مرحله اول استراتژی دولت اوباما تشکیل ائتلافی بین‌المللی و منطقه‌ای برای شکست این گروه در عراق و سپس تقویت مخالفان معتدل بشار اسد برای نابودی داعش در سوریه است.

نقش محوری ارتش آزاد سوریه در آینده

به نوشته روزنامه واشینگتن پست، ایالات متحده برای شکست داعش در سوریه به همکاری با ارتش آزاد اعتماد خواهد کرد. لذا محور اصلی جنگ علیه داعش در سوریه و پر کردن خلا مناطق آزاد شده در این کشور پس از شکست این گروه تندرو به ارتش آزاد سوریه موکول خواهد شد.

دیوید ایگناتیوس، روزنامه‌نگار، «واشنگتن پست» در مقاله خود با نقل برخی از اظهارات احمد الجربا رئیس سابق و عضو کنونی ائتلاف ملی مخالفان سوری، نوشته است که فرماندهی اتاق عملیات جنگ علیه داعش در سوریه به عهده این عضو برجسته ائتلاف خواهد بود.

در مقاله واشنگتن پست، آمده است که CIA چهار هزار عضو از نیروهای ارتش آزاد سوریه را به صورت مخفی آموزش داده و اکنون طرحی برای آموزش ۱۰ هزار عضو دیگر در دست دارد. این نیروها برای حفظ ثبات و امنیت در مناطق آزاد شده از دست داعش نقش اساسی ایفا خواهند کرد.

این روزنامه به نقل از الجربا نوشته است که علاوه بر نیروهایی که توسط آمریکا در حال آموزش هستند، ۴۰۰۰ نفر دیگر از فرزندان عشایر عرب در شمال سوریه در کنار ارتش آزاد برای جنگ علیه داعش آموزش دیده‌اند. این افراد به محض شروع حملات هوایی ایالات متحده علیه داعش در سوریه وارد عمل خواهند شد.

هماهنگی احمد الجربا با مسعود بارزانی علیه داعش

واشینگتن پست به نقل از الجربا نوشته است که عضو برجسته ائتلاف ملی سوری در زمینه برنامه جنگ علیه داعش با مسعود بارزانی رهبر کردهای عراق هماهنگی می‌کند. طبق این گزارش الجربا با ابرازی امیدواری به شکست حتمی داعش در آینده گفته است: «ما سوری‌ها وجود چنین غده سرطانی در جسم جامعه‌مان را قبول نمی‌کنیم.»

طرح مبارزه با داعش در عراق

قرار است طرح مبارزه با داعش در عراق با شکل گیری دولتی فراگیر شروع شود. پس از آن نیرویی قوی از نیروهای نظامی ارتش عراق، متحدان محلی از قبایل سنی در شمال غرب این کشور و پیشمرگه‌های کردستان که همه زیر چتر وزارت دفاع دولت جدید عراق عمل خواهند کرد، تشکیل شود و داعش را از مناطق شمال این کشور بیرون کنند.

در دومین مرحله جنگ علیه داعش قرار است ائتلافی از سنی‌های عراق تشکیل شود و در رهبری این کشور مشارکت کنند و بغداد صفحه جدیدی در روابط میان عراق و کشورهای عربی خلیج باز شود.