ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 04.09.2014, 6:47
گزارش جدید آژانس بدون پیشرفت همکاری با تهران

رویترز در گزارشی نوشت: پیش بینی می‌شود گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کند که پیشرفتی در تحقیقات هسته‌ای از ایران روی نداده است.

به گزارش عصرایران، دیپلمات‌ها در مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی به رویترز گفته‌اند قرار است آژانس به زودی گزارشی را درباره وضعیت هسته‌ای ایران منتشر کند. این گزارش نشان دهنده عدم پیشرفت در تحقیقاتی هسته‌ای از ایران است.

تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران است که با تردید آژانس روبه رو شده است.

این دیپلمات‌ها اضافه کردند: گزارش سه ماه آژانس درباره ایران به احتمال زیاد بیان می‌کند که تهران به مهلت از پیش مشخص شده در اواخر اگوست برای پاسخگویی به سؤالات آژانس درباره فعالیت‌های هسته ای‌اش عمل نکرده است.

دیپلمات‌های غربی معتقدند عدم پیشرفت در تحقیقات آژانس از ایران تلاش‌های وسیع‌تر برای پایان دادن به مسئله هسته‌ای ایران را با مانع روبه رو می‌کند.

ایران می‌گوید فعالیت‌های هسته‌ای‌اش صلح آمیز است اما غرب تهران را به فعالیت هسته‌ای نظامی متهم می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود آژانس گزارش خود را امروز پنجشنبه یا جمعه منتشر کند و در اختیار اعضای آژانس قرار دهد. نشست آتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روزهای ۱۵ تا ۱۹ سپتامبر آینده در مقر این سازمان بین المللی در وین برگزار می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز به این گزارش آژانس واکنشی نشان ندادند.

ایران از زمان آغاز به کار حسن روحانی رئیس جمهور در بهار سال گذشته، وعده داد همکاری جدی‌تر و نزدیک تری با آژانس داشته باشد. تهران و آژانس در ماه می‌گذشته درباره اجرای ۵ مرحله مشخص به توافق رسیدند.

ایران نیز وعده داد اطلاعاتی را درباره دو مسئله مربوط به تحقیق آژانس بین المللی در زمینه ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای‌اش ارائه کند.

این دو مسئله شامل آزمایش‌های مشکوک به انفجارهایی که می‌تواند در بمب اتمی استفاده شود و تحقیقات مربوط به انرژی به دست آده از انفجار هسته‌ای هستند.

دیپلمات‌های غربی ادامه دادند: گرچه احتمال دارد ایران و آژانس بررسی این دو مسئله را آغاز کرده باشند اما نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد تهران اطلاعات ضروری را به آژانس ارائه کرده است.

رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز قبل از این تایید کرد که تهران از مهلت تعیین شده برای پاسخگویی به سئوالات آژانس عبور کرد اما گفت که دو طرف در این باره در حال رایزنی هستند.