ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 26.08.2014, 7:30
هشتمین روز اعتصاب کارگران بافق

خانواده‌های کارگران بازداشتی معدن سنگ آهن بافق در هشتمین روز از دور دوم اعتصاب حدود ۵ هزار کارگر این معدن همچنان مقابل فرمانداری تجمع کرده‌اند.

یکی از کارگران که خواست نامش فاش نشود، با اعلام این خبر به ایلنا گفت: علاوه بر خانواده‌های کارگران بازداشتی که مقابل فرمانداری تجمع کرده‌اند، مردم شهر به تناوب در جمع این خانواده‌ها حاضر می شوند و آنان را همراهی می کنند.

او در ادامه افزود: دیشب در شهر شایعه شده بود، حکم آزادی ۸ تن از کارگران بازداشتی جز «محمدحسن تشکری»، رئیس شورای شهر بافق صادر شده است، اما آنان زیر بار نرفته‌اند و گفته‌اند همه ما را باید با هم آزاد کنید.

به گفته این کارگر معدن بافق، «هاشم صباغیان» یکی از نمایندگان کارگران به احتمال قوی امروز (سه شنبه ۴ شهریور) برای ارائه گزارش به کارگران درباره آزادی ۹ کارگر بازداشتی و لغو کامل خصوصی سازی به معدن می‌آید.

گفتنی است پلیس از سه شنبه هفته گذشته (۲۸ مرداد)، «امیر حسین کارگران»، «علی صبری»، «محمدحسن تشکری»، «علی‌محمد تشکری»، «کاظم کارگران»، «رضا دهستانی»، «رضا خواجه‌زاده»، «ایرانی» و «جلیل کمالی» از کارگران معدن سنگ آهن بافق را در پی شکایت کارفرما بازداشت کرده است.

این بازداشت‌ها در آستانه پایان مهلت دو ماهه کارگران به کارفرما و مسئولان دولتی بافق برای لغو کامل خصوصی سازی معدن انجام گرفته است.

تحصن پیشین حدود ۵ هزار کارگر معدن بافق در تاریخ ۲۷ اردیبهشت امسال آغاز شد و به مدت ۳۹ روز طول کشید. این تحصن در پی موافقت هیات دولت با لغو موقت خصوصی سازی معدن در تاریخ ۴ تیر پایان یافت. مهلت دو ماهه کارگران به دولت که از پایان دور اول اعتصاب آغاز شده بود، امروز پایان می یابد.

***

دعوا بر سر چیست؟

در میانه دومین تحصن حدود ۵ هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق در سال جاری، که از سه شنبه هفته گذشته (۲۸ مرداد) آغاز شده است، برای برخی از کاربران فضای مجازی این سوال پیش آمده که دلیل هراس تاریخی کارگران این معدن از خصوصی سازی چیست.

در میانه دومین دور از اعتصاب حدود ۵ هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق در سال جاری، که از سه شنبه هفته گذشته (۲۸ مرداد) آغاز شده است، برای برخی از رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی ابهاماتی درباره دلایل واقعی اعتراض کارگران به وجود آمده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روزها اگر به رسانه‌ها و نظرات رد و بدل شده میان کاربران فضای مجازی که راجع به اعتراض صنفی کارگران معدن سنگ آهن بافق صحبت می‌کنند، نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد دلیل اعتراض کارگران برای برخی از ناظران مبهم باقی مانده است که کارگران از اساس مخالف خصوصی‌سازی معدن‌اند یا به شرایط واگذاری معدن به بخش خصوصی اعتراض دارند.

در این گزارش سعی کردیم از زبان کارگران معدن درباره اعتراض آنان به خصوصی سازی، سرنوشت ۷۱/۵ درصد از سهام این معدن که ادعا می‌شود به صندوق بازنشستی فولاد واگذار شده، قصد کارفرما از عرضه ۲۸/۵ درصد از سهام معدن در فرابورس، ساز و کار اقتصادی شهر بافق و... نگاهی بیاندازیم.

چرا سهام معدن در فرابورس عرضه شد؟

«مهدی فتوحی» از کارگران معدن سنگ آهن بافق به ایلنا گفت: مجلس سال ۷۹ تصویب کرد دولت بدهی‌اش به صندوق بازنشستگی فولاد را پرداخت کند زیرا این صندوق برای پرداخت حقوق بازنشستگان به مشکل برخورده بود. دولت‌‌‌ همان زمان به صورت شفاهی اعلام کرد حقوق بازنشستگان صنایع فولاد را از سود معدن سنگ آهن بافق پرداخت می‌کند.

این کارگر با اشاره به تامین بودجه معدن سنگ آهن بافق در دو سال گذشته توسط دولت، تاکید کرد واگذاری ۷۱/۵ درصد از سهام معدن به صندوق بازنشستگی فولاد صحت ندارد.

او گفت: عرضه ۲۸/۵ درصد از سهام معدن در فرابورس به قصد واگذاری‌‌‌ باقی مانده سهام - ۷۱/۵ درصد - به صندوق بازنشستگی فولاد طرح شده است، زیرا باید حداقل ۵ درصد از سهام معدن را در فرابورس عرضه می‌کردند و قیمت پایه را بدست می‌آوردند تا بتوانند ۷۱/۵ درصد را به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار کنند.

فتوحی با بیان اینکه «خصوصی سازی امنیت شغلی را پایین می‌آورد»، تصریح کرد: این معدن در ‌‌‌نهایت ۱۰ سال دیگر عمر می‌کند و هیچ کارخانه جوار معدنی در بافق شروع به کار نکرده است. با اتمام ذخایر معدن سنگ آهن مرکزی، حدود ۵ هزار کارگر بیکار می‌شوند و اقتصاد بافق که به کارکرد این معدن وابسته است، مختل می‌شود.

او افزود: مردم شهر معدنی بافق از خصوصی سازی خاطرات تلخی دارند زیرا خصوصی سازی همواره با تعدیل نیرو و کاهش دستمزد همراه بوده است.

این کارگر معدن سنگ آهن بافق در پایان گفت: برکناری مدیرعامل معدن و جایگرینی او با مدیری بومی، متعهد و متخصص، لغو کامل خصوصی سازی و آزادی ۹ کارگر بازداشت شده، ۳ مطالبه اصلی حدود ۵ هزار کارگر این معدن است.

خصوصی‌سازی در بافق جواب نداده است

در همین رابطه، یکی دیگر از کارگران معدن که خواست نامش فاش نشود با اشاره به دو تجربه شکست خورده خصوصی سازی فولاد بافق و کاشی زمرد این شهرستان، به ایلنا گفت: خصوصی سازی در بافق جواب نداده است و مردم شهر دل خوشی از خصوصی سازی ندارند.

او افزود: اصل ۴۴ قانون اساسی می‌گوید معادن بزرگ دولتی باقی می‌مانند. ذخیره معدن سنگ آهن بافق بیش از ۲۴۰ میلیون تن است و معادنی که ذخایر آن بالای ۱۵۰ میلیون تن باشد، اموال دولت محسوب شده و مشمول خصوصی سازی نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: می‌گویند صندوق بازنشستگی فولاد ۷۱/۵ درصد از سهام معدن بافق را خریده است اما هیچ وقت سندی به کارگران نشان ندادند. آقای تشکری، رئیس شورای شهر - که بازداشت شده است - می‌گوید معدن صددرصد دولتی است و این حرف‌ها به قصد زمینه سازی برای واگذاری کامل معدن به بخش خصوصی بیان می‌شود.

این کارگر در پایان اظهار کرد: اگر معدن خصوصی شود، سرنوشت ۵ هزار کارگر معدن چه می‌شود؟ وقتی فولاد خوزستان می‌گوید من اول خوراک خودم را تامین می‌کنم، بعد به معدن بافق کمک می‌کنم، شما تا آخرش را بخوانید.

یکی از مهم‌ترین مطالبات کارگران، تغییر مدیر عامل است

همچنین مرور صحبت‌های «رضا خواجه زاده»، یکی از از ۹ کارگر بازداشت شده که در میانه دور اول تحصن کارگران معدن بافق با ایلنا گفتگو کرده بود، برای روشنگری در این خصوص خالی از فایده نیست.

او به ایلنا گفته بود: می‌گویند ۷۱/۵ درصد از سهام معدن به صندوق بازنشستگی فولاد واگذار شده در حالی که اساسا هیچ گونه مدرکی دال بر این واگذاری تاکنون به کارگران و نمایندگان آنان ارائه نشده است.

این کارگر معدن سنگ آهن بافق با تاکید بر لزوم لغو واگذاری معدن به بخش خصوصی در تشریح سایر مطالبات کارگران بیان کرده بود: ما برای راه اندازی و تامین بودجه کارخانه‌های جوار معدنی از جمله کارخانه‌های فرآوری سنگ آهن و فولاد سازی که زیرساخت‌های آن‌ها آماده شده است، تضمین می‌خواهیم.

خواجه‌زاده گفته بود: یکی از مشکلات پیش روی راه اندازی این واحدهای تولیدی گاز رسانی به آن‌هاست چرا که شهرستان بافق هنوز گاز کشی نشده است.

وی تاکید کرده بود: کارگران معتقدند خصوصی سازی معدن به معنای پایان راه اندازی چرخه فرآوری سنگ آهن و فولادسازی در بافق است چرا که کارفرمایان بخش خصوصی به دنبال حداکثر سود هستند و به جای راه اندازی کارخانه‌های جوار معدنی، سنگ‌های آهن استخراجی را صادر می‌کند یا به کارخانه‌های فولادسازی سایر استان‌ها انتقال می‌دهد.

وی ادامه داده بود: در حال حاضر، مواد خام استخراج شده از معدن به ذوب آهن اصفهان یا کشورهای خارجی از جمله چین صادر می‌شود در حالی که راه اندازی کارخانه‌های جوار معدنی، موجب اشتغالزایی و رونق شهرستان خواهد شد.

این کارگر - که اکنون در بازداشت به سر می‌برد - ضمن انتقاد از عملکرد مدیر عامل معدن سنگ آهن مرکزی بافق تاکید کرده بود یکی از مهم‌ترین مطالبات کارگران معترض، تغییر مدیر عامل است.

وی تصریح کرده بود: بیماری‌های قلبی، ریوی، سرطان و... در میان کارگران معدن به دلیل آلودگی زیست محیطی شدید به امری رایج تبدیل شده است. با این حال، قانون مشاغل سخت و زیان آور هنوز برای این کارگران اجرا نشده و آن‌ها از مزایایی نظیر حق اشعه محروم مانده‌اند.

خواجه‌زاده گفته بود: کارگران از تعدیل نیرو و کاهش دستمزد در پی خصوصی سازی معدن نگران‌اند چرا که کارفرمای بخش خصوصی به دنبال افزایش تولید با هزینه کمتر به منظور دستیابی به سود بیشتر است.

وی در عین حال ضمن انتقاد از ضریب پایین امنیت شغلی کارگران، تصریح کرده بود: بیشتر قراردادهای کار کارگران معدن سنگ آهن بافق موقت است و اگر این کارگران با کارفرما یا پیمانکار به مشکل بخورند، قراردادشان تمدید نمی‌شود.