ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 18.08.2014, 14:56
عزم ایران برای توافق هسته‌ای در کوتاه‌ترین زمان ممکن

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳
شرق
دومین سفر «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، منجر به نخستین دیدار او با «حسن روحانی»، رییس‌جمهوری ایران شد. ظهر دیروز «حسن روحانی» در دیدار با مدیر کل آژانس، بر لزوم ایفای نقش موثر‌تر آژانس در حل‌وفصل موضوع هسته‌ای ایران تاکید کرد. به گزارش «ایرنا» او همچنین با اشاره به بازدیدهای صورت‌ گرفته از تاسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای ایران از سوی آژانس در ۱۲سال اخیر، گفت: «آژانس بار‌ها اعلام کرده که برنامه اتمی ایران هیچ‌گاه از مسیر صلح‌آمیز منحرف نشده است.» شیخ دیپلمات همچنین ابراز امیدواری کرد تا با روشن‌شدن برخی ابهامات غیرواقعی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، نام خوبی از آژانس به عنوان نهادی بی‌طرف باقی بماند. «آمانو» نیز با اشاره به اهمیت پرونده هسته‌ای ایران در آژانس، گفت: «از ابتدای تصدی مسوولیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همواره سعی کردم منصفانه عمل کنم و شرایط و قوانین را برای همه کشور‌ها یکسان در نظر بگیرم.» رییس‌جمهوری که روزگاری مسوولیت مذاکرات هسته‌ای با طرف غربی (آلمان، انگلیس و فرانسه) را برعهده داشت، افزود: «در مسیر شفافیت‌، ایران تسهیلات لازم برای نظارت بر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را فراهم کرده است.» او همچنین گفت که «ایران تنها نظارت‌های قانونی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را می‌پذیرد که در چارچوب ان. پی. تی و پادمان باشد.» «روحانی» نظارت‌های فراقانونی را بدعتی دانست که به ضرر همه کشورهای درحال‌توسعه تمام خواهد شد. او افزود: «در صورت دستیابی به توافق نهایی با گروه ۱+۵، ایران در حد مورد نیاز خود به غنی‌سازی در داخل کشور ادامه خواهد داد و طرف مقابل نیز باید تحریم‌های دو جانبه و چندجانبه و بین‌المللی را بردارد.» او ادامه داد: «ما هیچ ابایی از همکاری در جهت رفع ابهامات نداریم، چراکه به‌لحاظ اخلاقی و در چارچوب مذهبی و فتوای مقام معظم رهبری، در دکترین دفاعی ایران به هیچ‌وجه استفاده از سلاح‌های کشتارجمعی جایی ندارد.» او همچنین تاکید کرد که تهران چیزی بیش از حق خود از جمله غنی‌سازی برای اهداف صلح‌آمیز نمی‌خواهد. مدیر‌کل آژانس هم ضمن قدردانی از آمادگی ایران برای شفافیت بیشتر در موضوع هسته‌ای، گفت: «آژانس تلاش می‌کند تا از این فرصت برای دستیابی به یک الگوی همکاری ارزشمند، استفاده کند.» رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه «دستیابی به توافق جامع می‌تواند بازی برد- برد برای طرفین باشد»، گفت: «این توافق قادر است به‌صلح و ثبات بیشتر در منطقه و جهان و ارتباط بیشتر و موثر‌تر ایران با جهان کمک کند.» روحانی با تشریح مذاکرات و روند همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از سال ۲۰۰۲ تا امروز، افزود: «معتقدم درصورتی‌که عزم و اراده جدی برای حل‌وفصل موضوع و دستیابی به توافق وجود داشته باشد، ظرف کمتر از یک‌سال می‌توان به نتیجه نهایی با آژانس دست یافت و امروز نیز ایران مصمم به دستیابی به نتیجه در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.» رییس‌جمهوری همچنین تاکید کرد: «توان موشکی ایران به‌هیچ عنوان و در هیچ رده‌ای قابل مذاکره نیست.»

نظر مثبت آمانو درباره چاشنی‌های انفجاری
می‌توان دیدار عصر دیروز «آمانو» با «علی‌اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی ایران را به‌عنوان «فنی‌ترین» دیدارش در تهران لقب داد. گواه «فنی» بودن ملاقات صالحی و آمانو، سخنان این دو دیپلمات در نشست خبری‌ پس از دیدارشان بود. مهم‌ترین بحث فنی انجام‌شده بین صالحی و آمانو، به مساله «چاشنی‌های انفجاری» بازمی‌گشت. پس از این دیدار که با حضور هیات‌های مذاکره‌کننده ایران و آژانس برگزار شد، صالحی در نشست خبری مشترک با آمانو گفت: «امروز درباره چاشنی‌های انفجاری صحبت کردیم و خوشبختانه تمام سوالات درباره چاشنی‌های انفجاری را دوستان ما پاسخ دادند و امیدواریم درباره چاشنی‌های انفجاری، آمانو قدم بلندی برای این موضوع که تقریبا درحال بسته‌شدن است بردارد.» به‌گزارش «ایسنا» صالحی همچنین نتایج ۱۳گام اولیه که در گزارش‌های مدیر کل آمده است را مثبت ارزیابی کرد. او ادامه داد: «در بخش سوم همکاری‌ها، آژانس پنج خواسته دیگر را مطرح کرد که برخی از آن‌ها در چارچوب تفاهم با ۱+۵ است و اقداماتی برای انجام آن‌ها نیز انجام گرفته است.» آمانو نیز با اشاره به دیدگاه‌های آژانس درباره توضیحات ارایه‌شده از سوی ایران به آژانس درباره چاشنی‌های انفجاری گفت: «ایران درباره تصمیمش در اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی اطلاعاتی را برای توسعه چاشنی‌های ایمن‌تر ارایه کرده است. همچنین اطلاعاتی را درباره کاربرد چاشنی‌ها در صنعت نفت و گاز بعد از سال ۲۰۰۷ نیز ارایه داده است که از نظر ما این اطلاعات با رویه‌های صنعتی موجود، ناهمخوان نیست.» آمانو درمورد چاشنی‌های انفجاری که یکی از موضوعات و سوالات آژانس در قالب مطالعات ادعایی است، گفت: «ما خواهان ارایه اطلاعات و توضیحات از سوی ایران برای ارزیابی نیاز یا توسعه چاشنی‌های انفجاری هستیم.» او در عین حال تاکید کرد: «آژانس نیازمند بررسی همه موضوعات باقی‌مانده مربوط به گذشته و حال شامل چاشنی‌های انفجاری (EBW) و ادغام همه این موضوعات و بررسی‌ها در یک سیستم و ارزیابی آن سیستم به‌طور کامل است.» طبق توافق بهمن‌ماه سال گذشته که بین ایران و آژانس منعقد شده، ایران پذیرفته که به سوال‌های آژانس درخصوص «چاشنی‌های انفجاری» پاسخ دهد. این مورد در توافق پنج‌ماده‌ای اردیبهشت امسال نیز مشاهده شد.
مدیر کل آژانس ادامه داد: «آژانس متعهد به همکاری با ایران است تا همه موضوعات مربوط به گذشته و حال برنامه هسته‌ای ایران از طریق همکاری و گفت‌وگو حل‌وفصل شود.» او همچنین گفت: «مقامات دو طرف توانستند به برنامه‌ریزی درباره چگونگی اقدامات عملی شامل پنج اقدامی که از ۲۰ می‌‌ (۳۰ اردیبهشت) توافق شده است، بپردازند.» اشاره او به متن توافق پنج‌ماده‌ای است که روز ۳۰ اردیبهشت بین ایران و آژانس منعقد شد که در ادامه «چارچوبی برای همکاری» بود. این چارچوب با توافق ایران و آژانس در ۲۰ آبان ۱۳۹۲ شکل گرفت.

پذیرایی ظریف از دیپلمات‌های بین‌المللی
صبح دیروز و پیش از دیدار «آمانو» با رییس‌جمهوری، مدیر کل آژانس با «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران ملاقات کرد. وزیر خارجه در این دیدار بر عزم ایران برای همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌عنوان تنها نهاد دارای صلاحیت بین‌المللی در موضوع هسته‌ای تاکید کرد.