ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 12.08.2014, 7:26
استقبال اوباما از انتخاب عبادی به نخست وزیری عراق

بی بی سی: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، با استقبال از انتخاب حیدر عبادی به عنوان نخست وزیر جدید عراق، انتخاب او را “قدمی به جلو” برای این کشور توصیف کرد.

او گفت که عراق “روزهای سختی” را پشت سر می گذارد و از رهبران سیاسی این کشور خواست تا با هم همکاری کنند.

در روز دوشنبه رئیس جمهوری عراق، با انتخاب آقای عبادی به دوره نخست وزیری نوری مالکی پایان داد.

آقای مالکی این انتخاب را خلاف قانون اساسی کشورش توصیف کرده است.

آقای اوباما که از محل گذراندن تعطیلات خود سخن می گفت، اعلام کرد که نیروهای آمریکایی با حمله به مواضع گروه “دولت اسلامی” از پیشروی این شبه نظامیان جلوگیری کرده است.

در عین حال او گفت که چاره بحران عراق، حضور نظامی آمریکا نیست و تشکیل یک دولت ائتلافی تنها راه برای مقابله با اسلامگرایان است.

در ماه های اخیر، شبه نظامیان “دولت اسلامی” در شمال عراق پیشروی هایی داشتند و سبب گریختن ده ها هزار نفر از اقلیت های مذهبی از خانه هایشان شدند.

همزمان با هدف قرار دادن مواضع گروه “دولت اسلامی” آمریکایی ها از هواپیماهایشان برای ایزدی ها که در کوه به سر می برند کمک های انسان دوستانه فرستادند.

در چهارشب گذشته آمریکا و بریتانیا ۱۴ پرواز موفق بر فراز منطقه داشتند و ۳۱۰ بسته برای مردم فرستادند.

بسته ها شامل غذا، آب و دارو هستند.

ژیار گل، خبرنگار بی بی سی روز دوشنبه به دیدار ایزدی های گریخته به کوه ها رفت. او گفت کسانی را دیده که از تشنگی لب هایشان ترک خورده است.

خبرنگارمان گفت گسترده بودن محل های فرار از دست نیروهای “دولت اسلامی” سبب شده غذا رساندن به آنها سخت تر شود.

آمریکا همچنین شروع به ارسال سلاح برای پیشمرگه های کرد کرده که در حال جنگ با شبه نظامیان هستند.

رئیس جمهوری آمریکا گفت که رهبری جدید عراق کار دشواری در پیش دارد تا اعتماد را به مردم این کشور بازگرداند.

او از آقای عبادی خواست تا دولتی تشکیل دهد که همه اقلیت های دینی در آن نقش داشته باشند.

به گفته باراک اوباما با تشکیل چنین دولتی، کمک های جهانی به عراق امکان پذیرتر می شود.

انتخاب آقای عبادی همچنین مورد استقبال روسای جمهوری ترکیه و فرانسه هم قرار گرفت.

تحلیلگران می گویند که انتخاب آقای عبادی، بی اعتنایی به نوری مالکی است که ائتلاف مورد حمایتش بیشترین رای را در انتخابات به دست آورد.


نگاهی به زندگی نامه حیدر العبادی نخست وزیر پیشنهادی عراق

تهران - ایرنا - فواد معصوم رئیس جمهوری عراق پس از مدت‌ها کشمکش برسر معرفی نخست وزیر، عصر روز دوشنبه حیدر العبادی معاون ۶۲ ساله رئیس پارلمان را مامور تشکیل دولت جدید کرد.

به گزارش منابع خبری عراقی، حیدر العبادی متولد سال ۱۹۵۲ میلادی بغداد است؛ پدر او به نام جواد از پزشکان معروف و مدیر بیمارستان بیماری‌های روانی الجمله در بغداد و نیز بازرس کل وزارت بهداشت عراق بود که در سال ۱۹۷۹ میلادی همراه ۴۱ پزشک دیگر به علت مخالفت با رژیم بعث عراق مجبور به بازنشستگی شد و در لندن درگذشت و به علت جلوگیری رژیم بعث از دفن مخالفان خود در عراق، در لندن دفن شد.

تحصیلات:
حیدر العبادی دارای مدرک لیسانس مهندسی برق از دانشگاه تکنولوژی بغداد در سال ۱۹۷۷ است؛ وی مقاطع فوق لیسانس و دکترا را در دانشگاه منچستر انگلیس گذراند (در سال ۱۹۸۰ مدرک دکترای مهندسی الکترونیک و برق گرفت.)

فعالیت سیاسی قبل از سقوط صدام:
العبادی در سال ۱۹۶۷ به عضویت حزب الدعوه درآمد و در حالی که ۱۵ ساله بود، در شرایط امنیتی بسیار سخت عراق به فعالیت‌های حزبی و غیرحزبی پرداخت.

وی هم اکنون رئیس دفتر سیاسی و سخنگوی حزب الدعوه و عضو شورای رهبری این حزب است؛ العبادی مسئولیت سخنگویی حزب الدعوه را در انگلیس و خارج آن برای افشای جنایات رژیم بعث عراق و دفاع از ملت این کشور به عهده گرفت و در مجامع بین المللی و سازمان ملل متحد مظلومیت مردم عراق را به گوش جهانیان رساند در حالی که بسیاری از کشورهای جهان در آن زمان در قبال جنایات رژیم بعث سکوت کرده بودند.

در سال ۱۹۸۳ گذرنامه وی به دستور سرویس اطلاعاتی رژیم بعث عراق به اتهام مخالفت با رژیم صدام باطل شد.

رژیم بعث عراق سال ۱۹۸۲ دو برادر العبادی را که یکی استاد دانشگاه و دیگری کارمند دولت بود، به اتهام عضویت در حزب الدعوه اعدام کرد و سال ۱۹۸۱ برادر سومش را که دانشجوی سال دوم دانشکده پزشکی بود، به همین اتهام بازداشت کرد که این برادرش ۱۰ سال در زندان بود.

سمت‌های سیاسی پس از سقوط صدام:
العبادی در سال ۲۰۰۳ به سمت وزیر ارتباطات دولت عراق انتخاب شد و پس از آن در سال ۲۰۰۵ مشاور نخست وزیر عراق بود و برای پاکسازی شهر تلعفر از لوث القاعده و تروریست‌های تکفیری مسئولیت هماهنگ کننده کل این شهر را به عهده گرفت.

وی در سال ۲۰۰۶ وارد اولین مجلس نمایندگان منتخب عراق شد و هم اکنون نیز نماینده مجلس است.

فعالیت‌های شغلی:
العبادی ریاست مؤسسه تکنولوژی پیشرفته لندن را در سال ۱۹۹۳ به عهده گرفت و تا سال ۲۰۰۳ میلادی کار‌شناس تکنولوژی حمل ونقل سریع السیر در این شهر بود و در همین سال پس از سرنگونی رژیم بعث به عراق بازگشت.

وی در سال ۲۰۰۱ یک اختراع را در زمینه حمل ونقل سریع السیر در انگلیس به ثبت رساند.

العبادی اکنون از سوی رییس جمهور عراق برای جانشینی نوری المالکی سیاست مدار ۶۴ عراقی و رهبر حزب اسلامی دعوه معرفی شده است که در آوریل ۲۰۰۶ جانشین ابراهیم جعفری شد.