ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 09.08.2014, 7:31
انتقادکارشناسان سازمان ملل ازبازداشت روزنامه‌نگاران

کار‌شناسان حقوق بشر سازمان ملل موج اخیر دستگیری و محکومیت فعالان جامعه مدنی را محکوم کردند.

هفت تن از کار‌شناسان و گزارشگران ویژه حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه مشترکی از افزایش دستگیری‌ها و محکومیت فعالانی که از حق خود برای ابراز نظر و عقیده، ایجاد تشکل و برگذاری گردهمایی مسالمت آمیز استفاده می‌کنند، ابراز نگرانی شدید کردند.

به گزارش جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر)، مدس آندناس، رییس گروه تحقیق در باره حبس‌های خودسرانه؛ احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر در ایران؛ کریستف هاینز، گزارشگر ویژه اعدام‌های فراقضایی، فوری و خودسرانه؛ دیوید کای، گزارشگر ویژه پیشبرد و حمایت از آزادی بیان و عقیده؛ ماینا کیای، گزارشگر ویژه آزادی تشکل و گردهمایی مسالمت آمیز؛ گابریلا ناول، گزارشگر ویژه استقلال قضات و وکلا؛ میشل فورست، گزارشگر ویژه وضعیت مدافعان حقوق بشر، در این بیانیه که روز جمعه ۸ آگوست ۲۰۱۴ (۱۷ مرداد ۱۳۹۳) منتشر شد، اعلام کردند که از تاریخ ۲۲ مه ۲۰۱۴ (۱ خرداد ۱۳۹۳)، دست کم ۳۶ تن از جمله روزنامه‌نگاران، وبلاگ نگاران، فیلم سازان و نویسندگان که بسیاری از آن‌ها فعالان حقوق بشر هستند به خاطر فعالیت‌های روزنامه نگاری یا فقط به خاطر ابراز عقیده در وبگاه‌های اجتماعی دستگیر یا محکوم شده‌اند. اتهام بعضی از آن‌ها «گردهمایی و تبانی علیه امنیت ملی» عنوان شده است.

این ۷ کار‌شناس حقوق بشر اعلام کردند: برخی از این عده در سلول انفرادی یا در مکان‌های نامعلوم به اتهام‌های نامشخص در حبس هستند. بسیاری از محاکمه‌ها پرایراد و با محرومیت از وکیل مدافع انجام شده است. برخی از این عده به حکم‌های زندان از شش ماه تا ۲۰ سال محکوم شده‌اند. دست کم یک تن به ۵۰ ضربه شلاق و یک تن نیز به اعدام محکوم شده است.

آن‌ها گفتند «محکومیت افراد به خاطر ابراز عقیده به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.» و «صدور حکم پس از محاکمه ناعادلانه به اتهام‌هایی که تناسبی با اعدام یا حکم طولانی زندان ندارد، نقض آشکار حقوق بین المللی حقوق بشر است.»

این حکم‌ها نقض فاحش میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و نقض قانون مجازات اسلامی ایران است. گزارشگران ویژه سازمان مللخواهان لغو این احکام شدند.

در این بیانیه، کار‌شناسان حقوق بشر سازمان ملل به حکم اعدام برای ارژنگ داوودی، دستگیری جیسون رضائیان، خبرنگار واشنگتن پست آمریکا در تهران، و همسرش یگانه صالحی، خبرنگار روزنامه نشنال امارات متحده عربی، که محل حبسشان نامعلوم است، و روزنامه نگار عکاسی که نامش منتشر نشده، اشاره کرده‌اند.

این ۷ کار‌شناس سازمان ملل خواهان آزادی فوری و بدون قید و شرط تمام افرادی شدند که به خاطر استفاده از آزادی بیان، تشکل و گردهمایی مسالمت آمیز در زندان به سر می‌برند و نیز افرادی که به خاطر فعالیت روزنامه نگاری متهم شده‌اند. آن‌ها همچنین از جمهوری اسلامی ایران خواستند به تعهدات خود در میثاق‌های حقوق بشری پایبند باشد.


متن کامل بیانیه به انگلیسی در اینجا:
http://www.ohchr.org/SP/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=14926&LangID=E