ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 06.08.2014, 6:39
مرگ ١١ زندانی در زندان شهر کرد

روزنامه شهروند: آتش‌سوزی عمدی در زندان شهرکرد ١١زندانی را به کام مرگ کشاند و ١٥نفر دیگر را راهی بیمارستان کرد. زندانیان بند ٢متهمان سرقت، نزاع و درگیری، مشارکت در قتل و دیگر جرایم عمدی بودند.

ساعت ١٦ بعدازظهر روز دوشنبه درحالی‌که زندانیان بند ٢ زندان شهرکرد در سلول‌های خود بودند متوجه بوی تندی شبیه گاز شدند که در فضای زندان پخش شده بود.  چند ثانیه بیشتر طول نکشید که زندانیان وحشت‌زده به راهروی زندان خیره شدند.

آتش زندان را محاصره کرده بود. ثانیه‌های وحشت آغاز شده بود اما هیچ‌کس از حادثه مرگباری که قرار بود رخ دهد خبر نداشت. چند زندانی در سلول آتشین خود حبس شده بودند و آتش درحال سرایت به سلول‌های دیگر زندان بود. زندانیان هراسان به در خروجی پناه برده بودند و از ماموران تقاضای کمک می‌کردند.

اداره آتش‌نشانی شهرکرد با دریافت خبر آتش‌سوزی در یکی از بند‌های زندان بلافاصله مأمورانش را به محل حادثه اعزام كرد. امدادگران از همان دقایق نخست دست به امداد و نجات زدند. دود غلیظ و انتشار گاز منوکسیدکربن در فضای بسته زندان خبر از حادثه هولناکی می‌داد.  این درحالی بود که آتش‌نشانان با ماسک‌های اکسیژن وارد فضای دودزده بند ٢ شدند.

آتش‌نشانان درحال خاموش کردن آتش بودند و از طرفی دیگر عملیات برای پیدا کردن زندانیانی که در آتش گرفتار شده بودند کلید خورد.  سرانجام امدادگران با مهار آتش توانستند ٢٦ نفر را از میان دود و آتش بیرون بکشند. اما این همه ماجرا نبود چرا که اورژانس حاضر در محل مرگ ١١ زندانی را در اثر استنشاق گاز منوکسیدکربن تأیید کرد و ١٥ مصدوم دیگر به بیمارستان‌های شهرکرد  منتقل شدند.

مرگ آتشین

منصور فیروزبخت، مدیرکل پزشکی قانونی چهارمحال و بختیاری در رابطه با فوت‌شدگان و مصدومان حادثه گفت:  براساس اعلام پزشکی قانونی فوت‌شدگان در پی استنشاق دود حاصل از آتش جان باخته‌اند. هر چند با کمک ماموران آتش‌نشانی این آتش مهار شد اما متاسفانه تعداد زیادی از زندانیان این زندان دچار سوختگی شدند. اجساد فوت‌شدگان نیز بعد از تعیین هویت و صدور مجوز دفن تحویل خانواده‌های آنها شد.

فرماندار شهرکرد نیز در رابطه با چگونگی ایجاد آتش‌سوزی گفت:  چگونگی وقوع آتش‌سوزی در دست بررسی است اما اینگونه که شواهد نشان می‌دهد یک آتش‌سوزی کوچک در یکی از بند‌ها اتفاق می‌افتد که زندانیان برای خاموش کردن آتش با انداختن پتو حریق را بیشتر می‌کنند و راهروی بند ٢ در پی این آتش‌سوزی بسته می‌شود و ١١ زندانی در پی استنشاق  دود  فوت  می‌کنند.

آتش‌‌افروز  زنده  است

با این آتش‌سوزی بی‌سابقه در زندان کشور بلافاصله تیم تحقیق پلیسی برای علت آتش گرفتن بند ٢ زندان شهرکرد وارد عمل شد تا علت حادثه را بررسی کند. تا این‌که صبح ديروز علی‌اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌های کشور در جمع خبرنگاران گفت:  دوربین‌ها لحظه وقوع آتش‌سوزی در زندان شهرکرد را ثبت کرده‌اند که براساس آن یک نفر به‌طور عمدی اقدام به ایجاد آتش در زندان کرده است. مرد آتش‌افروز زنده مانده و شناسایی شده است.

زندانی سیاسی نداشتیم

سیدعبدالله موسوی رئیس‌کل دادگستری استان چهارمحال و بختیاری ضمن تسلیت به خانواده‌های محترم زندانیان بند ٢ به «شهروند» گفت: در بند ٢ زندان شهرکرد که یک بند مختلف است متهمان سرقت، نزاع و درگیری، مشارکت در قتل و دیگر جرایم عمدی زندانی بودند و هیچ زندانی به جرم سیاسی یا محکوم به اعدام در این بند زندانی نبوده است.»

دستور بررسی علت دقیق حادثه

با وقوع‌ این حادثه غم‌انگیز رئیس قوه قضائیه با صدور حکمی ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور را مامور تحقیق و بررسی و رسیدگی به حادثه آتش‌سوزی زندان شهرکرد کرد. در حکم رئیس قوه‌قضائیه خطاب به ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کشور آمده است: «در اسرع وقت نسبت به تحقیق و بررسی جوانب مختلف بروز این حادثه اقدام و نتیجه بررسی‌ها را به اینجانب اعلام کنید.»

زوایای حادثه

با مشخص نشدن علت دقیق آتش‌سوزی در زندان شهرکرد تا پایان ديروز حرف و حدیث‌های زیادی در بین افکار عمومی شایعه شد. علی‌اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در پاسخ به این سوال که آیا زندانیان زندان شهرکرد شورش کرده‌اند یا خیر؟ گفت:  این امر در دست بررسی است.