ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 02.08.2014, 19:58
گناه صبا اطلاع‌رسانی درباره زندانیان بند ۳۵۰ بود

مادر صبا آذرپیک، روزنامه‌نگاری که از هفتم خرداد ماه به اتهامات نامشخص در بازداشت موقت به سر می برد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که علیرغم قول های مسولان برای آزادی فرزندش، برای سومین بار بازداشت موقت او در روز ششم مرداد ماه تمدید شده است. این در حالیست که هنوز مشخص نیست اتهام او چیست و حتی محل بازداشت وی کجاست.

طبق گفته اکرم محمدی، مادر صبا آذر پیک  پس از ۶۵ روز بازداشت هنوز تحقیقات در مورد او ادامه دارد و این روزنامه نگار در وضعیت جسمی بسیاری نگران کننده ای به سر می برد.

اکرم محمدی، مادر صبا آذر پیک به کمپین گفت: «از روز ۲۰ تیرماه یکی از مسولان دادسرای اوین به ما قول داد که صبا با قرار وثیقه آزاد خواهد شد و از ما خواسته شد که وثیقه را آماده کنیم و ما هم این کار را انجام دادیم اما متاسفانه روز ششم مرداد ماه برای سومین بار بازداشت دخترم تمدید شد. مسولان به ما گفتند دادستان تهران خواستار تمدید بازداشت موقت صبا شده است.»

خانم محمدی با اظهار اینکه تاکنون وکیل این روزنامه نگار نتوانسته با وی ملاقات یا مکالمۀ تلفنی داشته باشد به کمپین گفت: «در پاسخ سوال های ما فقط گفته می شود که تحقیقات از صبا هنوز تمام نشده است. اما قوه قضاییه‌ای که به خودش می‌نازد که در کمترین زمان می تواند همه چیز را کشف کند چطور بعد از ۶۵ روز نتوانسته تحقیقاتش را از یک دختر جوان تمام کند؟»

خانم محمدی با اظهار نگرانی از وضعیت جسمی فرزندش به کمپین گفت: «برای اولین بار روز ۱۵ تیرماه، یعنی ۳۹ روز پس از بازداشت دخترم متوجه بیماری او شدم. روز ۱۵ تیرماه بامن تماس تلفنی کوتاهی گرفت و گفت که به دلیل کمرش به بهداری زندان اوین منتقل شده است. گفتم شما که سالم بودی. گفت از بس رکوع طولانی داشتم مهره هایم بیرون زده است. به حرفش اعتراض کردم که چه می گوید، مگر می شود کسی به دلیل رکوع مهره هایش بیرون بزند؟ اما پاسخ  او فقط سکوت بود. از آن روز ذهنم درگیر این فکر است که نکند حادثه ای در زمان بازجویی برایش پیش آمده که مهرهای کمرش بیرون زده است؟»

خانم محمدی ادامه داد: «صبا را فقط یکبار در روز سی تیرماه قبل از شروع دادگاهش در راهروی دادسرا حضوری دیدم. صبا تب شدیدی داشت. وقتی بغلش کردم صورتش مثل گلوله آتش بود. به مامورانی که او را آورده بودند اعتراض کردم که چرا او را درمان نمی کنید؟ از آن تاریخ هر چه پیگیری کردم کسی به من پاسخی نداده و نمی دانم دخترم الان در چه وضعیتی است. تبش تمام شده؟ کمرش بهتر شده یا نه؟نگرانم.»

خانم محمدی در خصوص اینکه مقامات در جواب پیگیری های او چه می گویند، گفت: «از روز اول بازداشت صبا تا الان هر چه سوال می کنم که آخر دخترم چه کرده است فقط می گویند چرا  صبا مشکلات زندانیان بند ۳۵۰ زندان اوین را برای نمایندگان مجلس مطرح کرده و از آنها خواستار پیگیری بوده است؟ می گویند کار او باعث شده که  نمایندگان در مجلس برای حل مسائل بند ۳۵۰ زندان اوین کمیته تشکیل بدهند و اینها همه برای آنها هزینه زیادی داشته است.»

خانم محمدی ادامه داد: «گفتم آخر به بچه من چه ربطی دارد؟ صبا جز اطلاع رسانی و کار خبری خلاف دیگری مرتکب نشده است. صبا خبرنگار مجلس بوده و به همین واسطه مشکلات خانواده های زندانیان بند ۳۵۰ را به نمایندگان انتقال می داده است. هر کس دیگری هم بود جای او این کار را می کرد. خانواده های زندانیان مشکلاتشان را به او مطرح می کردند و او آنها را با نمایندگان در میان می‌گذاشته است. همین.»

مادر صبا آذرپیک همچنین با اظهار اینکه هنوز هیچ مقام مسولی به آنها محل بازداشت فرزندش را رسما عنوان نکرده است به کمپین گفت: «صبا در روزی که که در دادسرای فرهنگ و رسانه تفهیم اتهام شد به من گفت که مامان من در بند ۵۹ هستم. ۳۹ روز پس از آن وقتی برای کمردردش از بهداری زندان اوین با من تماس گرفت، پرسیدم شما کجا نگهداری می شوی؟ گفت من در بازداشتگاه دیگر سپاه هستم. گفتم مگر بند ۵۹ نبودی؟ گفت به دلیل تعمیراتی که آن بند داشت من را به بازداشتگاه دیگر سپاه آوردند. فقط می دانم او در دست سپاه است.»

مادر صبا آذر پیک در خصوص پروندۀ قبلی این روزنامه نگار و حضور او در دو جلسه دادگاه در تاریخ ۲۹ و ۳۰ تیرماه گفت: « صبا در این دو روز به دلیل شکایت سال ۹۱ وزارت اطلاعات در دادگاه انقلاب حاضر شد. آقای مقیسه، قاضی دادگاه پس از پایان دادگاه  به من گفت که در پرونده صبا اصلا مورد خاصی نیست و گفت باید امیدوار باشم.  شنیدم که ایشان حکم را صادر کرده اما هنوز به ما ابلاغ نشده است. در مورد پروندۀ جدیدش هم البته آقای مقیسه می گوید که مورد خاصی نیست. من فقط امیدوارم که طبق حرفشان مورد خاصی نباشد.»

خانم اکرم محمدی گفت: «من امیدوارم که دخترم زودتر آزاد شود و از هر کسی که می تواند برای آزادی دخترم تلاش کند کمک می طلبم.»

صبا آذرپیک، خبرنگار مجلس صبح چهارشنبه هفتم خرداد ماه توسط ماموران امنیتی در دفتر هفته نامه “تجارت فردا”  بازداشت شد. او روزنامه نگار جوانی است که در سال های اخیر در بخش سیاسی روزنامه های اصلاح طلب کار می کرد و تا پیش از بازداشت خبرنگار مجلس روزنامه “اعتماد” و هفته نامۀ “تجارت فردا” بود. او همچنین در شبکه های مجازی مانند فیسبوک فعالیت داشت. صبا آذر پیک پس از مرگ ستار بهشتی، وبلاگ نویس زندانی در آبان ماه ۱۳۹۱، با پیگیری هایش توانست این موضوع را به مجلس بکشاند. او گزارشی نیز از مراسم چهلم ستار بهشتی و برهم زدن مراسم توسط نیروهای امنیتی و انتظامی نوشت که بازتاب های گسترده ای را ایجاد کرد.

این روزنامه نگار پیش از این یکبار در تاریخ ۹ بهمن ماه ۱۳۹۱ به همراه گروهی از روزنامه نگاران دیگر به اتهام ارتباط با برخی رسانه های خارجی از جمله بی بی سی در تهران بازداشت شد. او پس از تحمل بیش از یکماه حبس در اواسط اسفند ماه ۱۳۹۱ آزاد شد. خانم آذرپیک در خصوص بازداشت سال ۱۳۹۱ دو روز پیاپی در تاریخ ۲۹ و ۳۰ تیرماه در دادگاه حاضر شد.