ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 30.07.2014, 7:25
شش سال محکومیت زندان برای سراج‌الدین میردامادی

سراج الدین میردامادی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی طی حکمی که به او روز یکشنبه پنجم مرداد ماه ابلاغ شده به شش سال حبس تعزیری محکوم شد. این روزنامه نگار به اتهام تبلیغ علیه نظام به یکسال و به اتهام اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به پنج سال حبس محکوم شد. خانم گیتی پورفاضل، وکیل این روزنامه نگار زندانی به کمپین گفت که ظرف ۲۰ روز حتما به این حکم ناعادلانه اعتراض خواهد کرد.

آقای میردامادی از ۲۰ اردبیهشت ماه سال جاری تا کنون در سلول انفرادی بند دو-الف سپاه پاسداران در زندان اوین به سر می برد. خانم پورفاضل بارها از قاضی صلواتی درخواست آزادی موکلش را با قرار وثیقه کرد اما به دلایل نامشخصی با این تقاضا موافقت نشد. این زندانی علیرغم پایان بازجویی و صدور حکم دادگاه بدوی همچنان در انفرادی به سر می برد، در حالیکه طبق قانون باید به بند عمومی زندان اوین منتقل شود و یا تا زمان صدور قطعی حکم با قرار وثیقه آزاد شود.

خانم گیتی پورفاضل در مصاحبه ای با کمپین در تاریخ چهارم تیرماه در خصوص اینکه چرا قاضی با آزادی موکلش با قرار وثیقه موافقت نمی کند، گفته بود: «روند این پرونده خارج از خط قانون است. قاضی موافقت نمی کند. نیازی هم به توضیح نمی بیند. من بارها توضیح دادم که ادامه بازداشت موقت آقای میردامادی غیرقانونی است. آقای روحانی اخیرا در سخنرانی خود اشاره کرد که قوه قضاییه باید مستقل باشد و باید فراجناحی عمل کند، اما اگر خود مسولان قضایی توجهی به قانون نداشته باشند چطور می توانند از مردم توقع رعایت قانون را داشته باشند؟»

سراج الدین میردامادی، پسردایی آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی است و پدرش، حسین میردامادی، از مهمترین چهره های مذهبی استان خراسان به شمار می آید. او پس از بازگشتش به ایران در مرداد ماه سال ۱۳۹۲ به کرات مورد بازجویی قرار گرفت و در نهایت بازداشت شد.

آقای میردامادی علاوه بر حرفه روزنامه نگاری، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و معاون مدیر کل انتخابات وزارت کشور دولت محمد خاتمی، رییس جمهور اسبق ایران در بین سال های ۷۸ تا ۸۱ بود. او پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و منتخب شدن محمود احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور برای ادامه تحصیل به فرانسه  رفت و در آنجا مدرک کارشناسی ارشد در رشته ارتباطات را گرفت.

این روزنامه نگار در زمانیکه در خارج از کشور بود با رادیو زمانه که در هلند مستقر است همکاری می کرد و مطالبی در حوزۀ سیاست می نوشت و با شبکۀ خبری بی بی سی فارسی به عنوان مهمان برنامه مصاحبه می کرد. او پس از ریاست جمهوری حسن روحانی در مرداد ماه ۱۳۹۲ به ایران بازگشت.

این روزنامه نگار برای نخستین بار در ۱۸ دی ماه سال ۱۳۹۲ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب متهم به اتهام تبلیغ علیه نظام شد اما پروندۀ وی مجددا برای رفع نقص به دادسرای اوین بازگردانده شد. او در نهایت در روز ۲۰ اردبیهشت ماه به دنبال احضاریه ای که دریافت کرده بود به دادسرای اوین مراجعه کرد که در همانجا بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.