ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 26.07.2014, 14:07
صبا آذرپیک؛ دوماه در بازجویی و سلول انفرادی

صبا آذرپیک، روزنامه‌نگار جوان ایرانی که از هفتم خرداد ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده، نزدیک به دوماه است که در بازداشت موقت و در سلول انفرادی زندان اوین به‌سر می‌برد. خانواده این روزنامه‌نگار نیز تهدید شده‌اند که برای حفظ امنیت جان فرزند خود با رسانه‌های خارجی مصاحبه نکنند. هیچ اطلاع شفافی از وضعیت این روزنامه‌نگار در دست نیست؛ تنها بر اساس اظهارات منابع آگاه، او به دلیل ماندن در سلول انفرادی و تحت بازجویی‌های مداوم، وضعیت جسمی و روحی بدی دارد و به شدت لاغر شده است.

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل این روزنامه نگار در گفتگوی کوتاهی به کمپین گفت که هیچ اطلاعی از موکلش ندارد و هفتۀ آینده پیگیر وضعیت او خواهد بود. اکرم محمدی، مادر این روزنامه نگار پس از دستگیری او صفحه فیسبوکی با نام «مادرصبا» راه اندازی کرد و خبرهایی در مورد وضعیت فرزندش در آن صفحه منتشر می‌کرد، اما این صفحه دو روز پس از اینکه مادر صبا آذرپیک خبر از تهدیدات علیه خود برای اطلاع رسانی در مورد پروندۀ دخترش خبر داد به روزرسانی نشده است.

خانم محمدی در یکی از پست‌های خود در تاریخ ۳۰ خرداد در این صفحه نوشت: «منو تهدید کردن که مصاحبه نکنم، منو تهدید کردن در فیس بوک چیزی ننویسم، چون جگر گوشه‌ام موقعیتش بخطر می‌افتد، راستی خوب می‌دانید چگونه یک مادر را با فرزندش تهدید کنید، باور کنید من تا به این سن چنین مرامی را در زندگیم بیاد ندارم، که فرزندی گروگان گرفته شود و مادری تهدید به جان فرزندش.»

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل این روزنامه نگار روز ۲۳ تیرماه در گفتگو با خبرگزاری ایلنا اظهار امیدواری کرده بود که موکلش تا آخر هفته با قرار وثیقه آزاد می‌شود، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه این روزنامه نگار بدون اطلاع وکیلش و در سکوت خبری طی دو روز پی در پی در ۳۰ و ۳۱ تیرماه از زندان اوین به شعبۀ ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه منتقل شد.

وکیل این روزنامه نگار ضمن بی‌اطلاعی از انتقال موکلش به دادگاه انقلاب به کمپین گفت: «به من ابلاغ نشده بود، بعد که شنیدم، پیگیری کردم و متوجه شدم صبا را برای پروندۀ قبلیش که در مورد بازداشت سال ۱۳۹۱ است به دادگاه برده‌اند و من وکیل پروندۀ قبلی او نیستم.» طباطبایی به کمپین گفت که هنوز هیچ اطلاعی از موکلش و جریان دادگاهش ندارد.

صبا آذر پیک، پیش از این یکبار در تاریخ ۹ بهمن ماه ۱۳۹۱ به همراه تعداد دیگری از روزنامه نگاران دستگیر شد که همگی تا اواسط اسفند ماه‌‌ همان سال آزاد شدند. تاکنون هیچیک از آن روزنامه نگاران در ارتباط با آن دستگیری‌ها به دادگاه فراخوانده نشده‌اند. یکی از اتهامات این روزنامه نگاران که در روزهای دستگیریشان عنوان شد ارتباط با برخی رسانه‌های خارجی، از جمله شبکۀ خبری بی‌بی سی فارسی بود.

تا کنون مشخص نشده که اتهام پروندۀ قبلی صبا آذر پیک چیست و روند دادگاه در روزهای ۳۰ و ۳۱ تیرماه چگونه بوده و آیا این روزنامه نگار از دسترسی به وکیل در روزهای دادگاهش برخوردار بوده است یا خیر. همچنین هنوز مشخص نیست که اتهام این روزنامه نگار در ا دورۀ اخیر بازجویی چیست. شاهدان عینی در دادگاه او اظهار کرده‌اند که این روزنامه نگار به شدت لاغر شده و وضعیت روحی و جسمی مناسبی نداشته است.

پیش از این در تاریخ ۲۱ تیرماه وبسایت بی‌بی سی فارسی نوشت که صبا اذر پیک به گفته نزدیکانش به دلیل مشکلاتی از ناحیۀ کمر تحت درمان قرار گرفته است.

صبا آذرپیک، خبرنگار مجلس، صبح چهارشنبه هفتم خرداد ماه در دفتر هفته نامه «تجارت فردا» توسط ماموران امنیتی بازداشت شد بدون انکه ماموران علت و اتهام او را عنوان کنند. او روزنامه نگار جوانی است که در سال‌های اخیر در بخش سیاسی روزنامه‌های اصلاح طلب کار می‌کرد و تا پیش از بازداشت خبرنگار مجلس روزنامۀ «اعتماد» و هفته نامۀ «تجارت فردا» بود.

او همچنین در شبکه‌های مجازی مانند فیسبوک فعالیت داشت. این روزنامه نگار جوان پس از مرگ وبلاگ نویس زندانی ستار بهشتی در آبان ماه ۱۳۹۱، با پیگیری‌هایش توانست این موضوع را به مجلس بکشاند. او گزارشی نیز از مراسم چهلم ستار بهشتی و برهم زدن مراسم یادبود وی توسط نیروهای امنیتی و انتظامی نوشت که بازتاب‌های گسترده‌ای را در پی داشت.

۱۴۷ روزنامه‌نگار ایرانی در بیانیه‌ای که در تاریخ ۲۰ خرداد ماه در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی منتشر شد، با انتقاد از بازداشت صبا آذر پیک، خواستار مشخص شدن وضعیت این روزنامه نگار شدند.

در بیانیۀ این روزنامه‌نگاران، بازداشت خانم آذرپیک خلاف موازین قانون اساسی و دادگاه‌های عمومی و انقلاب اعلام شد. امضاکنندگان این بیانیه همچنین بی‌خبری خانواده صبا آذرپیک و افکار عمومی از وضعیت این روزنامه‌نگار را «غیرقانونی و خطرناک» دانستند.

از میان مسئولان تا کنون علی مطهری، نمایندۀ اصول گرای مجلس در مورد این روزنامه نگار اظهار نظر کوتاهی کرده است. مطهری روز ۲۰ خرداد ماه با اشاره به بازداشت خانم آذرپیک گفت: «متاسفانه الان بر خلاف قانون اساسی عمل می‌شود. کسی را بازداشت می‌کنند و تا مدتی خانواده‌اش اجازه صحبت با او را ندارد.»