ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 17.07.2014, 21:30
بار دیگر آتش جنگ بر سر مردم بی‌دفاع غزه

با آتش بس دائم و آغاز مذاکرات صلح، به این فاجعه انسانی در منطقه پایان دهید

دور جدید بمباران غزه توسط ارتش اسرائیل و موشک پرانی‌های حماس به نواحی مسکونی اسرائیل، وارد دومین هفته خود شده و موج عظیمی از کشتار، ویرانی و آوارگی را بر سر مردم بی‌دفاع غزه فرود آورده است. به گزارش سازمان ملل متحد از بیش از دویست کشته و هزار و پانصد مجروح این بمباران‌ها، غیر نظامیان و به ویژه کودکان و زنان قربانیان اصلی این فاجعه بوده‌اند. از سوی دیگر تهدید اسرائیل به حمله زمینی وهشدار به فلسطینیان ساکن شمال غزه برای تخلیه خانه‌هایشان، تا کنون هزاران نفر را ناگزیر از گریختن از خانه‌ها و اسکان در پناهگاه‌های موقت و آوارگی در خیابان‌ها کرده است.

در شرایط تیز‌تر شدن آتش نفرت و جنگ بین دوطرف، که نطفه‌های اولیه آن از سه ماه قبل و در پی اعلام تشکیل دولت وحدت ملی بین سازمان آزادیبخش فلسطین و جنبش حماس بسته شد، اگر راه حلی اساسی و پایدار پی ریزی نشود می‌تواند فاجعه انسانی بزرگتری نیز در راه باشد و ادامه متناوب بمباران و موشک پرانی طرفین آسیب‌های جبران ناپذیر تاریخی دیگری را بر پیکر مجروح خاورمیانه تحمیل کند. با کمال تاسف، ادامه شهرک سازی‌ها در مناطق اشغالی از سوی اسرائیل و به رسمیت نشناختن موجودیت اسرائیل از سوی حماس، تا کنون دو عامل اصلی ناقص مذاکرات صلح و بر باد رفتن تلاش‌های بین المللی در این زمینه بوده است. از سوی دیگر، تشدید بحران‌های سیاسی و نظامی در منطقه، به ویژه در ارتباط با بحران عراق و سوریه، نیروی بین المللی و منطقه‌ای صلح را بیش از پیش تضعیف ومهار خشونت‌ها را دشوار‌تر کرده است.

در چنین شرایطی، نه تنها آتش بس فوری که به جای خود باید مورد استقبال کامل هر دو طرف قرار گیرد، بلکه آتش بس پایدار و بازگشت هرچه سریع‌تر به میز مذاکرات صلح، تنها امکان دور کردن این فاجعه انسانی هولناک از سر منطقه است و با وجود دشوار‌تر شدن شرایط، همه تلاش‌های بین المللی باید صرف این هدف اصلی شود. دولت اسرائیل باید بپذیرد که ماشین جنگی عظیم و پدافند هوایی «گنبد آهنین»، برای همیشه نخواهد توانست امنیت مردم این کشور را تامین کند و تشدید خشونت‌ها، آسیبی مشترک در روابط آینده دو ملتی خواهد بود که چاره‌ای جز همزیستی و صلح و همکاری در چارچوب دو دولت مستقل و همسایه ندارند. افراط گرایان فلسطینی تحت رهبری حماس نیز باید به پذیرش منطق مذاکره و صلح در تمامیت خود تن دهند وهمانگونه که محمود عباس رئیس دولت خودگردان فلسطینی یادآور شد، موشک پرانی بی‌نتیجه‌ای که حتی نمی‌تواند به عنوان عامل بازدارنده عمل کند، جز بی‌خردی سیاسی مفهومی نخواهد داشت و در عمل به تشدید درد واندوه بیکران مردم بی‌دفاع غزه در جنگی نابرابر و ناعادلانه خواهد انجامید.

اکنون عملی شدن دعوت شورای امنیت سازمان ملل و دولتهای آمریکا و بریتانیا برای آتش بس فوری و دعوت می‌انجی گرانه دولت مصر برای آغاز مذاکره دوطرف در قاهره، باید محور تلاش همه نیروهای صلح دوست قرار گیرد و با پرهیز از تحریک در موضع گیری‌ها، بار دیگر جانی تازه به جنبش نفس بریده صلح در منطقه خاورمیانه دمیده شود.

ما بار دیگر تشکیل دولت ملی فلسطین و به رسمیت شناختن موجودیت اسراییل را تنها راه حل ممکن برای مسئله فلسطین می‌دانیم و خواستار توقف شهرک سازی در مناطق اشغالی و ادامه مذاکرات صلح برای تحقق این راه حل هستیم.

سازمان جمهوری خواهان ایران
تیرماه ۱۳۹۳
ژوئیه ۲۰۱۴