ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 13.07.2014, 18:24
حمله مجدد اسرائیل به غزه را شدیدا محکوم می‌کنیم!

اتحاد جمهوریخواهان:
حمله مجدد اسرائیل به نوار غزه و کشتار بی‌محابای غیر نظامیان را شدیدا محکوم می‌کنیم!

ما خواهان توقف فوری حملات ارتش اسرائیل به غزه، موشک پرانی حماس، آتش بس فوری از سوی اسرائیل و حماس، پایان دادن به خشونت و کشتار در منطقه هستیم!

حملۀ سازمان یافته و غیر انسانی دولت اسرائیل به نوار غزه ظاهرا پاسخی به موشک پرانی‌های حماس به مناطقی از اسرائیل است که بنا به آمار خود اسرائیل حتی یک کشته نداشته و حداکثر چند زخمی داشته است. اما حملات دولت اسرائیل تا کنون بیش از ۱۶۰ کشته و صد‌ها زخمی برجای گذاشته است و زندگی بخش مهمی از جمعیت متراکم یک و نیم میلیونی غزه را دوباره به مخاطره انداخته است. دولت اسرائیل بر ادامه این کشتار تا قطع پرتاب موشک از سوی حماس به خاک اسرائیل تاکید کرده و در تدارک حمله زمینی به غزه نیز هست. از طرف دیگر رهبری حماس همچنان به شلیک موشک به خاک اسرائیل ادامه می‌دهد. درخواست آتش بس شورای امنیت سازمان ملل نیز بی‌جواب مانده است.

در پی توافق دولت خودگردان فلسطین با حماس برای تشکیل دولت وحدت ملی، روند امور می‌توانست به سوی تعدیل رفتار افراطی حماس نیز بیانجامد. اما دولت نتانیاهو مخالف این رویکرد بود و به بهانۀ قتل بیرحمانۀ سه نوجوان اسرائیلی و نسبت دادن آن به حماس، جوی متشنج را جهت ممانعت از تشکیل دولت واحد فراهم کرد. زیرا چنین دولتی می‌توانست تسهیل کنندۀ روند مصالحه در چارچوب طرح دو دولت باشد. این جو از یک سو به قتل فجیع و انتقام جویانۀ نوجوان فلسطینی منجر شد و از دیگرسو زمینۀ حملۀ نامتقارن ارتش اسرائیل به بهانۀ موشک پرانی گروه‌های افراطی فلسطینی در غزه را فراهم کرد.

اکنون سال هاست که دولت اسرائیل تحت رهبری نتانیاهو به جای گفت‌و‌گو با فلسطینی‌ها، به هر بهانه‌ای متوسل شده است، تا اشغال و تصاحب سرزمین‌های آنان را توجیه کند، عملا حق فلسطینی‌ها در تشکیل دولت ملی خود را به رسمیت نشناسد و هر از گاهی با بهانه قرار دادن اقدامات جریانات افراطی، از جمله با واکنشی افراطی و نامتناسب نسبت به موشک پرانی‌های حماس و دیگر گروه‌های تندرو فلسطینی، تلاش‌های بین المللی برای ادامه روند صلح را به شکست کشانده و با ریختن خروار‌ها بمب بر سر مردم فلسطین و تخریب خانه و کاشانه آن‌ها، فضای جنگی را احیا کند. بنا به گفته سازمان ملل ۷۵ درصد قربانیان حملات اخیر نیز از غیر نظامیان، از جمله کودکان و حتی معلولین بوده‌اند.

دولت اسرائیل اگر خواهان صلح و تامین امنیت برای مردم خود باشد، نمی‌تواند آن را با بمباران خانه و کاشانه فلسطینی‌ها و دامن زدن به جنگ و خشونت در منطقه به دست آورد. ادامه راه حل نظامی که برای دولت فعلی اسرائیل ظاهرا با توجه به توان نظامی ارتش این کشور و به یمن حمایت تسلیحاتی ایالات متحده آمریکا و غرب، تاکنون تنها گزینه بوده است، راه به جائی نخواهد برد. تنها امکان تامین امنیت و صلح و آرامش، بازگشت بر سر میز مذاکره، گردن نهادن به قطعنامه‌های سازمان ملل، پایان دادن به اشغال فلسطین و به رسمیت شناختن دولت فلسطین در کنار دولت اسرائیل بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل است.

آنچه که مسلم است حملۀ سازمان یافته و غیر انسانی ارتش اسرائیل به فرمان نتانیاهو به نوار غزه که بدون استثنا قائل شدن میان نظامی و غیر نظامی اعم از پیر، زن و کودک صورت می‌گیرد، مصداق مجازات جمعی ساکنان یک منطقه است. ما کاربرد قهر لگام گسیخته نظامی، نا‌متناسب و بی‌استثنا از سوی اسرائیل در نوار غزه، که به کشتار غیرنظامیان انجامیده است را شدیدا محکوم می‌کنیم.

اتحاد جمهوریخواهان ایران حملات هوائی گسترده و مجدد اسرائیل به نواره غزه، به بهانه ربودن و قتل سه نوجوان یهودی، هم چنین موشک پرانی‌های حماس به مناطق مسکونی اسرائیل را به شدت محکوم می‌کند، خواهان توقف فوری این حملات و نیز شلیک موشک از سوی حماس، رعایت آتش بس از سوی هر دو طرف است. ما عمیقا اعتقاد داریم که تضمین امنیت دولت اسرائیل، هم چنین تشکیل دولت فلسطین، راه حل نظامی ندارد، تحقق این اهداف تنها از طریق بازگشت بر سر میز مذاکره، تلاش برای تقویت راه حل‌های صلح آمیز و تشدید اقدامات دیپلماتیک می‌سر است.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۲۲ تیر ۱۳۹۳ – ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۴