ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 09.07.2014, 19:41
فوت یک زندانی در بندرعباس به دلیل تاخیر در معالجه

یک فعال حقوق بشر به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت که روز ۸ تیرماه یک زندانی محبوس در بند ۲ زندان مرکزی بندرعباس به نام مصطفی نصرتی، ۳۰ ساله و ساکن شهر رودان استان هرمزگان دچار خونریزی داخلی شد و سه روز بعد از آن در تاریخ ۱۱ تیرماه به علت عدم انتقال او به بیمارستان و رسیدگی پزشکی فوت کرد.

مصطفی نصرتی به اتهام سرقت مسلحانه به ۱۵ سال حبس محکوم بود و در در حال طی سومین سال حبسش در زندان مرکزی بندرعباس بود که به گفته افراد نزدیک به وی « در اثر بی توجهی مسولان و عدم انتقال وی به بیمارستان» فوت کرد.

این فعال حقوق بشر به کمپین گفت که مصطفی نصرتی روز هشتم تیرماه برای برداشتن بسته‌ ای که از خارج از دیوار زندان به داخل هواخوری پرتاب شده بود به روی دیوار رفت که در این حین از بالای دیوار سقوط کرد. این زندانی که در اثر سقوط دچار خونریزی داخلی و شکستگی لگن شده بود، علیرغم نیاز فوری به اعزام به بیمارستان خارج از زندان، به بهداری زندان منتقل شده و به صورت سرپایی برای وی مسکن تجویز شده و به داخل بند برگردانده شده بود.

این فعال حقوق بشر به کمپین گفت: «مسولان زندان در مقابل اعتراض های این زندانی و هم بندی هایش گفته اند که  سقوط از بالای دیوارعواقب عمل خلافی بوده که انجام داده و آنها کاری برای این زندانی نمی توانند انجام دهند. کمی پس از این اظهار نظر، مسولان از خانوادۀ این زندانی برای اعزام او به بیمارستان درخواست یک میلیون و دویست هزار تومان کردند که خانوادۀ نصرتی به دلیل فقر قادر به پرداخت این هزینه نبوده اند.»

با وخیم شدن وضعیت این زندانی ، مقامات زندان روز ۱۱ تیرماه وی را به بهداری زندان منتقل کردند اما وی همان روز  به دلیل شدت جراحات و خونریزی در بهداری زندان  فوت کرد.

این فعال حقوق بشر اعلام کرد که زندان مرکزی بندرعباس به دلیل تعداد بالای زندانیان نگهداری شده در بندهای مختلف این زندان، نبود امکانات بهداشتی لازم و پایین بودن کیفیت تغذیه و وجود امکانات خیلی محدود برای همه زندانیان وضعیت اسفباری را فراهم کرده است. بر اساس گفته های این فعال حقوق بشر آمار خودکشی در این زندان بسیار بالاست و طی چند ماه گذشته نیز دو زندانی آن خودکشی کرده اند.

به گفته این فعال حقوق بشر، دوم خردادماه احسان هدایت‌کار، زندانی محبوس در بند یک این زندان که به اتهام نگهداری مواد مخدر دو هفته قبل از آن بازداشت شده بود با خوردن قرص و  حلق آویز کردن خود در حمام زندان اقدام به خودکشی کرد. همچنین روز ۹ اردیبهشت ماه یار محمد شیرین سخن، زندانی محبوس در بند ۲ که به اتهام قتل بازداشت شده بود با حلق آویز کردن خودش خودکشی کرد.