ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 08.07.2014, 9:33
احضار مرضیه رسولی برای اجرای حکم ۲ سال زندان

در ادامۀ موج جدید دستگیری و احضار روزنامه نگاران برای اجرای احکام زندان، مرضیه رسولی، روزنامه نگار ایرانی در توییترش نوشته است که برای اجرای حکم دو سال حبس تعزیری و ۵۰ ضربه شلاق سه‌شنبه ۱۷ تیرماه به دادسرای اوین احضار شده است.

این روزنامه نگار با اعلام این خبر نوشته است که او در حالی برای اجرای حکم به دادسرای اوین احضار شده که هنوز تایید حکم اولیه در دادگاه تجدید نظر به او ابلاغ نشده است. این روزنامه نگار با انتقاد از این شیوه نوشته است: «می خواهند سریع حکم را اجرا کنند.»

مرضیه رسولی شامگاه ۲۷ دی ماه ۱۳۹۰ در خانه اش در تهران بازداشت شد و به مدت ۴۰ روز در بند دو-الف زندان اوین، تحت نظارت سپاه پاسداران زندانی بود. پس از ۴۰ روز حبس او با قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد اما اتهام او “تبلیغ علیه نظام” و “اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات “عنوان شد و در دادگاه بدوی به دو سال حبس تعزیری و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شد.

این روزنامه نگار با سابقه که در کارنامه کاری خود همکاری با روزنامه های شرق، کارگزاران و اعتماد را دارد در حوزه موسیقی، فرهنگ و کتاب در روزنامه ها و مجلات مختلف فعالیت می کرد و هیچگاه فعالیت سیاسی نداشته است.

ریحانه طباطبایی، روزنامه‌نگار دیگری است که در تاریخ ۳۱ خرداد ماه برای اجرای حکم شش ماه حبس خود به دادسرای اوین احضار شد و هم اکنون در بند زنان زندان اوین به سر می برد.

همچنین صبا آذرپیک، روزنامه نگاری که در روزنامۀ اعتماد و نشریۀ تجارت فردا مشغول به کار بود، در تاریخ هفتم خرداد ماه در دفتر هفته نامه تجارت بازداشت شد تاکنون در بند دو-الف سپاه پاسداران به سر می برد و  هنوز از اتهامات او اطلاعی در دست نیست.

در تاریخ اول اردبیهشت ماه نیز حسین نورانی‌نژاد، روزنامه نگار، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و به بند ۲ الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شد. او ۲۶ خرداد ماه با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد در حالیکه با دو اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی منتظر دادگاهش است.

سراج الدین میردامادی روزنامه نگار دیگری است که در بازداشت موقت و در انتظار دادگاه خود به سر می برد. او که عضو سابق شورای مرکزی تحکیم وحدت است در تاریخ ۲۰ اردبیهشت ماه دستگیر شد و تا کنون در بند دو- الف سپاه پاسداران به سر می برد. گیتی پورفاضل، وکیل این روزنامه نگار عنوان کرده است که دادگاه او در تاریخ ۱۱ مرداد ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برگزار خواهد شد.

ماشالله شمس الواعظین، روزنامه نگار باسابقه کشور که سردبیر چندین روزنامۀ پرمخاطب ایران بوده روز هشتم تیرماه در صفحه فیسبوک خود نوشت که توسط مقامات قضایی متهم به تبلیغ علیه نظام “از طریق مصاحبه ها و سخنرانی در دو کنفرانس جهانی و منطقه ای مربوط به مطبوعات” شده است. این روزنامه نگار که طی احضاریه ای در روز هشتم تیرماه به دادسرای اوین احضار شده بود پس از تفهیم اتهام و دو ساعت بازجویی با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. همچنین او برای دومین بار ممنوع الخروج شده است.