ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 04.07.2014, 7:13
طرح همه‌پرسی استقلال در پارلمان اقلیم کردستان

العربیه: مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق روز پنجشنبه، ۳-۷-۲۰۱۴ از پارلمان این اقلیم خواست برای برگزرای همه پرسی درباره استقلال کردستان تاریخ تعیین کند.

بارزانی طی سخنانی در پارلمان کردستان گفت: «آنچه در کشور به وقوع می‌پیوندد نشان دهنده شکست سیاست‌های نوری مالکی نخست وزیر عراق است».

وی افزود: «ما ۶ ما پیش به نوری مالکی هشدار دادیم اما او به هشدارهای ما گوش نداد و این هم نتایج آن است».

رئیس اقلیم کردستان عراق تاکید کرد: «پیشمرگه‌های کرد از مناطقی که اکنون تحت کنترل آنهاست خارج نخواهند شد».

بارزانی گفت: «برای تعیین سرنوشت ملت کرد از حمایت‌های بین‌المللی برخورداریم و آنهایی که از ما حمایت نمی‌کنند نیز دشمن ما نیستند».

چند روز پیش هزاران تن از شهروندان کرد برای حمایت از اعلام استقلال کردستان عراق از سوی بارزانی در مقابل مقر پارلمان این کشور تجمع کرده و به نفع استقلال کردستان شعار دادند.

رئیس اقلیم کردستان عراق هفته گذشته اعلام کرد در نظر دارد، ظرف چند ماه آینده استقلال کردستان از عراق همه پرسی برگزار کند.

همه‌پرسی کرکوک

وی گفته بود از سازمان ملل خواسته تا در برنامه‌ریزی برای برگزاری رفراندومی در کرکوک براساس ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق کمک کند.

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق پس از دیداری با نیکولای ملادنف، نماینده ویژه سازمان ملل در عراق گفته بود ما از سازمان ملل می‌خواهیم تا در تحولات کرکوک و دیگر مناطق مورد مناقشه عراق، جایی که قرار است رفراندومی شفاف برگزار کنیم، مشارکت داشته باشد.

پس از آنکه ارتش عراق اواسط ماه ژوئن سال جاری میلادی به دنبال حملات گسترده شبه نظامیان دولت اسلامی عراق و شام موسوم به «داعش» از شهر کرکوک خارج شد، نیروهای پیشمرگه حکومت اقلیم کردستان عراق کنترل این شهر نفت‌خیز را به دست گرفتند.

بر اساس ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق، یک رفراندوم می‌تواند در کرکوک و دیگر مناطق مورد مناقشه با دولت مرکزی عراق جهت تعیین خواسته مردم برای اینکه می‌خواهند چه نوع دولتی در آنجا تشکیل دهند برگزار شود.

پیش‌تر بارزانی با ادعای این مساله که کرکوک جزو منطقه کردستان عراق است گفته بود که «اقلیم کردستان عراق مجبور نیست بهای سیاست‌های اشتباه بغداد را بپردازد. در پی سیاست‌های نادرست بغداد،» تروریست‌ها «همسایه منطقه کردستان عراق شده‌اند. اما نیروهای پیشمرگه به اقدامات حفاظتی خود از مرز‌ها ادامه خواهند داد.»

از زمان سقوط صدام، کردهای عراق و دولت مرکزی بر سر باقی ماندن این استان تحت حاکمیت دولت مرکزی یا الحاق آن به اقلیم کردستان اختلاف نظر داشتند و از چند سال پیش قرار بود برای تعیین سرنوشت این منطقه، همه‌‌پرسی برگزار شود. پس از تسلط پیشمرگه‌های کرد بر کرکوک، بارزانی از شهر کرکوک دیدن کرد.

بارزانی امروز در پارلمان با اشاره به این اختلاف، گفت: «ما ۱۰ سال صبر کردیم که در چارچوب قانون اساسی عراق و طبق ماده ۱۴۰ اختلاف نظر در باره کرکوک را حل کنیم ولی همه تلاش‌ها بی‌نتیجه بود».

***

گزارش گاردین از جلسه پارلمان کردستان

گاردین به نقل از یکی از اعضای حاضر در جلسه پشت درهای بسته پارلمان کردستان نوشته است که بارزانی رئیس اقلیم کردستان و رهبر حزب دمکرات اگر چه در سخنان خود جدولی زمانی را مطرح نکرده است ولی سخنان وی را با در نظر گرفتن این مساله باید مورد توجه قرار داد که وی همین هفته در گفت و گو با بی‌بی‌سی احتمال برگزاری رفراندوم در ماه‌های آینده را داده است.

این نماینده کرد که فرهاد سوفی نام دارد به گاردین گفته است که بارزانی از نمایندگان خواسته است که کمیسیون انتخاباتی مستقلی تشکیل دهند تا رفراندوم در منطقه کردنشین برگزار شود.

بارزانی در گفت و گو با بی‌بی‌سی، حمله سریع داعش در غرب عراق و حضور دولت شیعی مالکی در بغداد را تاکیدی بر هدف کردها یعنی استقلال کامل دانسته است.

وی ادامه داده است که «عراق اکنون عملا تکه تکه شده است؛ آیا ما باید در این وضعیت تراژیک باقی بمانیم؟ البته ما هم مانند شیعیان و اهل سنت در این بحران درگیر هستیم اما این بدان معنا نیست که ما اهداف خود را رها کنیم». وی ادامه داده است که من بارها گفته‌ام که استقلال حق طبیعی مردم کردستان است و این حوادث این نظر را تائید کرده است.

بارزانی در بخش‌های دیگری از سخنان خود نوری المالکی نخست وزیر عراق را مسئول حوادث اخیر در این کشور دانسته و مدعی شده است که قصد عقب‌نشینی از کرکوک را نیز ندارد.

از سوی دیگر هیاتی از کردستان عراق که در روزهای اخیر به آمریکا مسافرت کرده است، اظهار داشته است که به مرور حمایت‌های بین‌المللی بیشتری برای پیگیری اهداف خود کسب کرده‌اند.

فواد حسین رئیس دفتر بارزانی و فلاح مصطفی بکر رئیس بخش روابط خارجی دولت خودگردان در جلسه‌ای در انستیتو واشنگتن برای خاور نزدیک در این باره سخنرانی کرده‌اند و ضمن اشاره به این که استقلال کامل را به صورت فوری در دست اقدام ندارند ولی تاکید کرده‌اند که بعد از این محدودیت‌های دولت عراق را برای خود نخواهند پذیرفت.