ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 29.06.2014, 19:48
چرخش ترکیه در پذیرش استقلال کردستان

دیپلماسی ایرانی: حزب حاکم در ترکیه اعلام کرده است که حاضر به پذیرش کشور مستقل کردی در مناطقی است که امروز شمال عراق نام دارد. این اعلام موضع در حقیقت چرخشی تاریخی از سوی یکی از کشورهای دارای وزن سیاسی در منطقه بوده و در خور توجه است.

به گزارش فایننشال تایمز، سخنگوی حزب عدالت و توسعه در این خصوص می‌گوید: در گذشته ایده دولت مستقل کردستان دلیلی برای جنگ‌های ترکیه بود اما امروز دیگر کسی حق چنین اظهارنظری در خصوص کشور کردی را ندارد. در ترکیه حتی نام “کردستان” هم مردم را عصبانی می‌کرد اما حقیقت اینجاست که “کردستان” نام آنها است. در شرایطی که عراق تقسیم شود و به نظر می‌رسد که این مساله به نوعی اجتناب ناپذیر هم است، کردها برادران ما هستند. متاسفانه شرایط در عراق خوب نیست و ظاهر مسایل حکایت از تقسیم این کشور دارد.

در هفته جاری آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل در گفتگویی با جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده تاکید کرد که شکل‌گیری کردستان مستقل، نتیجه اجتناب ناپذیر ناآرامی‌ها در عراق است.

در سالهای گذشته بر هم ریختن همبستگی مناطق مختلف عراق به نوعی خط قرمز ترکیه بوده است. ترکیه اقلیت کردها را در خود جا داده است و درچند دهه گذشته همواره در جدال با درخواست جدایی طلبی آنها بوده است. با این‌همه در چند سال اخیر ترکیه به مدافع و حامی تشکیل کشور مستقل کردستان در شمال عراق تبدیل شده است. به نظر می‌رسد که ترک‌ها به این باور رسیده‌اند که یک کشور مستقل کردی در شمال عراق می‌تواند شریک سیاسی – اقتصادی بسیار خوبی برای آنها باشد.

تشکیل کشور کردی در این منطقه می‌تواند ضربه‌ای به فعالیت‌های گروه تروریستی داعش که در حال حاضر عراق را ناامن کرده هم به حساب آید. داعش در موصل ۸۰ عضو سفارتخانه ترکیه را گروگان گرفته و تهدید بسیار جدی برای امنیت ملی ترکیه به حساب می‌آید. ترکیه ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و مرز مشترک این کشور با سوریه هم ۹۰۰ کیلومتر است. داعش در سوریه هم رفت و آمدهای خاص و موقعیت نسبتا استرات‍ژیک خود را دارد.

سخنگوی حزب عدالت و توسعه در اظهاراتی که از یک مقام عضو ناتو بعید بود نه تنها نوری مالکی نخست وزیر عراق را مسئول ناآرامی‌ها در عراق معرفی کرد بلکه انتقادهایی را هم متوجه ایالات متحده نمود: آنها با خود صلح و اتحاد ملی را به عراق و منطقه نیاوردند. آنچه که از حضور امریکایی‌ها در عراقی عاید این کشور شد ناآرامی، زنان بیوه و کودکان یتیم بود. آنها بلوکی از شیعیان را در عراق ایجاد کرده و رفتند.

این مقام دولت ترکیه نسبت به احتمال استفاده شدن ازگروگان‌ها و دیپلمات‌های ترکیه‌ای در اختیار داعش به عنوان سپر انسانی در هنگام حملات و درگیری‌های میان نیروهای دولتی و داعش ابراز نگرانی کرد.

این مقام ترک در ادامه گفتگوی خود تاکید کرد که استقلال کردستان عراق نخستین گزینه مطلوب آنکارا نیست. یک دیپلمات خارجی دیگر هم به شرط عدم افشای نام خود به فایننشال تایمز گفت: ترکیه به دنبال تشویق راه‌هایی برای رسیدن به استقلال گروه‌های جدایی طلب و یا اقلیت‌ها با توسل به اقدام‌های آمیخته به تعجیل نیست اما اگر چنین اتفاقی در عراق بیفتد، چاره‌ای جز همزیستی با آن نخواهد داشت.

این مقام با اشاره به سفر جان کری به اربیل در هفته گذشته و درخواست وی از کردها برای باقی ماندن در زیر چتر سیاسی کشور عراق گفت : از نگاه ترک‌ها اگر جدایی کردستان از عراق شکل بگیرد دولت جدید در نفوذ ترک‌ها خواهد بود.

ترکیه یکی از بزرگ ترین سرمایه گذارهای خارجی در کردستان عراق است. این دولت با سرمایه گذاری‌های مستقیم در میادین گازی و نفتی کردستان عراق به تامین نیاز رو به افزایش خود به انر‍ِژی در سال‌های آتی توسط کردها امیدوار است . علاوه بر این آنکارا کنترل ارتباط مستقیم کردها با بازارهای غربی را هم در اختیار دارند.

اخیرا رئیس بزرگ ترین کمپانی نفتی ترکیه در اظهاراتی متفاوت افشا کرده که کمپانی وی که تنها پالایشگاه در ترکیه به حساب می‌آید تحت فشار از سوی دولت آنکارا و نمایندگان اقلیم کردستان برای افزایش خرید نفت از کردستان بوده است. این تاجر ترک اعلام کرد که با توجه به خریدهای فعلی از بغداد نمی‌تواند درخواست کردها را مستجاب کند.

مقام‌های دولت ترکیه امیدوار هستند که بهبود رابطه با کردستان عراق به کاهش تنش میان دولت ترکیه و کردهای معترض این کشور هم منتهی شود. دولت ترکیه سالهاست که با کردهای جدایی طلب موسوم به پ ک ک در حال مجادله و مذاکره است. دولت ترکیه این هفته با ارسال لایحه اصلاحی به پارلمان در این خصوص به نوعی به هموار کردن مسیر این مذاکرات با کردها پرداخت.

ترکیه در سالهای گذشته واهمه داشت که مبادا حرکت دسته جمعی کردهای منطقه اعم از کردهای ساکن سوریه و ایران به شکل‌گیری کردستان بزرگی در منطقه منتهی شود که کردهای داخل ترکیه را هم شامل شود اما بر اساس نشانه‌هایی که پ ک ک در چند سال اخیر از خود نشان داده جداشدن و اعلام استقلال کامل از ترکیه دیگر در زمره اهداف آنها نیست.