ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 28.06.2014, 17:43
زهرا اشراقی: زنان خودشان دست به کار شوند

زهرا اشراقی گفت: در رابطه با رفع تبعیض از زنان اصلا نباید از دولت انتظاری داشت و الان زمان مناسبی است كه خود جامعه زنان دست به كار رفع موانع شوند.

وی با اشاره به ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه‌ها اظهار داشت: مساله حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیست. نگاه تبعیض آمیز امروز خود را در رابطه با ورود زنان به ورزشگاه‌ها نشان داده و فردا در جای دیگری نمود پیدا می‌كند.

وی افزود: در حال حاضر نگاه تبعیض آمیز به زنان می‌كنند و به همین دلیل تغییر و اصلاح این دید از طرف خود این دولت امكان ندارد. چون آمیخته با این نگاه است. به اعتقاد من فقط خود جامعه زنان (ونه آقایان) هستند كه می‌توانند این تغییر را ایجاد كنند.

اشراقی در گفت‌وگو با فصل اعتدال ادامه داد: متاسفانه آقایان چه اصلاح‌طلب باشند و چه اصولگرا همان نگاه را داشته و درباره زنان یك دیدگاه دارند. فقط شدت و ضعف و نوع این نگاه در آنها متفاوت است. اگر اینطور نبود اصلاح‌طلبان می‌توانستند این دغدغه را كم كنند یا از بین ببرند. از زمان دولت‌های آقایان هاشمی و خاتمی ما شاهد این موضوع هستیم.

وی اظهارداشت: خانم‌هایی كه در خانواده‌های شخصیت‌های دولتی هستند این دید را دارند كه تبعیض نباید وجود داشته باشد و خواهان تساوی بین زن و مرد هستند اما ما می‌بینیم كه این اتفاق نمی‌افتد. این امر نشان می‌دهد كه آن دولت اصلاح‌طلب هم نسبت به زن همان دیدی را دارد كه یك دولت اصولگرا.

وی تاكید كرد: به همین دلیل معتقدم در رابطه با رفع تبعیض از زنان اصلا نباید از دولت انتظاری داشت. الان زمان مناسبی است كه خود جامعه زنان دست به كار شوند. دولت یا زنانی كه در دولت مشغول به كارند نمی‌توانند كاری از پیش ببرند. من الان بیشترین انتقاد را نسبت به معاون رئیس‌جمهور در امور بانوان دارم. اینها هیچ كاری انجام نمی‌دهند و حتی برای خودشان خطوط قرمزی دارند كه هر تفكری را وارد نكنند. دولت قبل هم به همین شكل عمل می‌كرد.

اشراقی با اشاره به حضور نماینده معاون امور زنان رئیس‌جمهوری در میان بانوانی كه برای تماشای والیبال قصد ورود به ورزشگاه را داشتند و با ممانعت مواجه شدند اظهار داشت: واقعا عقیده آنها این است كه اگر خانمی وارد ورزشگاه نمی‌شود ممانعت می‌كند؟! من فكر می‌كنم فرق این معاون رئیس‌جمهور با پیشینیان خود این است كه ایشان می‌خواهد وانمود كند كه ما می‌خواهیم ولی بقیه نمی‌گذارند. معلوم است كه پلیس مانع ورود به ورزشگاه نیست بلكه دولت و در واقع آن دست از قوانین نانوشته مانع از ورود زنان می‌شود.

وی تاكید كرد: این تبعیض باید از بین برود اما توسط جامعه فعال زنان و نه هیچ ارگان و نهاد دولتی و غیر دولتی دیگر. اینها باید رایزنی كنند و به جای داشتن تعصب بیجا درباره عملكرد این دولت؛ آرام آرام و بدون اینكه حساسیتی برانگیخته شود و بدون نگاه سیاسی به مساله زنان و بر اساس رایزنی از بالا كار را پیش ببرند. بین ورزشگاه و دانشگاه؛ ورزشگاه و بیمارستان و ورزشگاه و هر جای عمومی دیگر فرقی نیست.

اشراقی گفت: من فكر می‌كنم در حوزه مربوط به مسائل زنان هم آنطور كه باید كار نشده و هم این حوزه سیاسی شده و هم مقدار زیادی به ورطه لج و لجبازی درافتاده است. وی با بیان اینكه رفع تبعیض از زنان با صرف حضور آنان در كابینه حل نمی‌شود گفت: حتی اگر نیمی از كابینه هم خانم باشد باز هم وقتی قوانین ما به روزنشود این خانم‌ها چه كاری می‌توانند انجام دهند. خانم‌ها به جای اصرار برای حضور در كابینه یك بانك اطلاعاتی از خانم‌های باسواد و متخصص با كارآیی بالا تهیه كنند و سعی كنند تا این خانم‌ها در سطوح مدیریت‌های میانی هر چه بیشتر به كار گرفته شوند. همانطور كه الان می‌بینیم كه تعدادی از خانم‌ها در برخی از فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها یا شهرداری‌ها به كارگرفته شده‌اند و در اینجا‌ها بهتر می‌شود مانور داد. ما نباید یك مرتبه سنگ بزرگی را‌برداریم باید آرام آرام پیش برویم.

وی افزود: ما می‌توانیم بانك اطلاعات دقیق تخصصی درست كنیم و این خانم‌ها را در بخش‌های مدیریتی در همه ادارات به كار گیریم. این امر خیلی بهتر است تا اینكه حتی نصف كابینه خانم باشند. وقتی در قانون داریم كه برای تمدید پاسپورت خانم‌ها نیاز به اجازه همسر است؛ حتی اگر این خانم رئیس‌جمهور هم باشد، باید كم كم نقص‌هایی كه در قوانین وجود دارد را اصلاح كنیم. اگر این موارد در قانون اصلاح شود بقیه مسائل كم كم حل می‌شود. آن وقت افراد نه با توجه به جنسیت كه با توجه به تخصصشان به كار گرفته می‌شوند.

اشراقی تاكید كرد: اگر تمام توقعمان از دولت باشد قطعا نتیجه‌ای به دست نمی‌آوریم. چون دولت بر سیاست خارجی و اقتصاد تمركز دارد و از اینها گذشته با بخش‌های مختلفی از جمله نمایندگان مجلس سر و كار دارد و باید هر روز به بخشی پاسخ دهد. كار دولت آنقدر پیچیده و گسترده و سنگین است كه نمی‌توانیم توقع داشته باشیم كه در همه امور دخالت كند. اما نهادهای غیر دولتی می‌توانند كمكی برای دولت باشند. باید تلاش كنیم دولت را كوچك كنیم و نهادهای غیردولتی كه می‌توانند به دولت كمك كنند را گسترش دهیم.

وی افزود: در واقع این نهادها فعال بودند اما در زمان دولت احمدی‌نژاد غیرفعال شدند و هنوز متاسفانه دوباره فعالیت خود را شروع نكرده‌اند اما باید كم كم كار را انجام داد چون با شلوغ كاری و سر و صدا كار پیش نمی‌رود. این نهادها می‌توانند خیلی راحت و در آرامش به معاونت امور زنان رئیس‌جمهوری طرح‌ها و ایده‌های خودشان را بدهند و كار را دنبال كنند.