ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 26.06.2014, 8:00
یکی از مدافعان حقوق بشر در لیبی ترور شد

بی بی سی: یکی از فعالان مدافع حقوق بشر در لیبی به ضرب گلوله افراد ناشناس کشته و همسرش ناپدید شده است.

به گفته منابع امنیتی لیبی، افراد مسلح که اونیفورم نظامی بر تن و نقاب بر چهره داشتند با ورود به خانه سلوه بوقعیقیص، از فعالان مدافع حقوق بشر و از مخالفان سرشناس معمر قذافی، رهبر سابق لیبی، او را هدف تیراندازی قرار دادند.

این حمله بعد از ظهر چهارشنبه، دیروز، روی داد و خانم بوقعیقیص که به شدت زخمی شده بود کوتاه مدتی پس از انتقال به بیمارستان، درگذشت. یک مامور محافظ مستقر در برابر این خانه نیز هدف تیراندازی قرار گرفته اما شرایط او وخیم نیست.

یکی از اعضای خانواده بوقعیقیص گفته که همسر سلوه که در هنگام تیراندازی در خانه حضور داشت نیز ناپدید شده و خبری از او در دست نیست. وی افزوده است که تلفن همراه همسر خانم بوقعیقیص در دسترس نیست و ارتباط با او کاملا قطع شده است.

سلوه بوقعیقیص نقشی فعال در مبارزه با حکومت معمر قذافی، رهبر سابق لیبی ایفا کرد و از چهره های موثر در انقلاب سال ٢٠١١ لیبی بود که به سرنگونی این حکومت منجر شد.

خانم بوقعیقیص از اعضای شورای انتقالی ملی بود که رهبری سیاسی حرکت علیه معمر قذافی را بر عهده داشت و اخیرا، به عنوان نایب رئیس کمیته مقدماتی گفتگوی ملی در لیبی ایفای فعالیت می‌کرد.

سفیر ایالات متحده در لیبی ترور این فعال حقوق بشر را “دردناک” و اقدامی “زبونانه، نفرت انگیز و شرم آور علیه زنی با شهامت و یک وطنپرست واقعی” توصیف کرده است.

از زمان انقلاب سال ٢٠١١، مناطق شرقی لیبی، به خصوص شهر بنغازی محل فعالیت گروه‌های جهادی و صحنه اقدامات خشونت‌آمیز از جمله ترور نظامیان، ماموران پلیس و قضات بوده است.
حضور اندک رای‌دهندگان

سلوه بوقعیقیص قبل ار ترور، در رای‌گیری انتخابات پارلمانی لیبی شرکت و به منظور تشویق مردم به شرکت در انتخابات، تصویری از خود در مرکز اخذ رای را در فیسبوک خود منتشر کرده بود.

در جریان برگزاری انتخابات پارلمانی لیبی، دست کم سه تن از نظامیان مامور حفاظت از مراکز رای‌گیری در بنغازی کشته شده‌اند. به گفته مقامات شهر، این افراد زمانی به قتل رسیدند که یک ستون نظامی هدف حمله شبه نظامیان اسلامگرا قرار گرفت.

به گزارش سخنگوی کمیسیون انتخابات لیبی، رای‌دهندگان این کشور از انتخابات پارلمانی استقبال چندانی نکرده‌اند و کمتر از نیمی از واجدان شرایط رای دهی در مراکز اخذ رای حضور یافتند. وی گفته است که به همین دلیل، پانزده کرسی از دویست کرسی پارلمان بدون نماینده‌ خواهد بود.

براساس این گزارش، شمار کسانی که برای رای‌گیری ثبت نام کرده بودند تنها به حدود یک و نیم میلیون نفر می‌رسید که به مراتب کمتر از رقم دو میلیون و هشتصد هزار تن بود که دو سال پیش در نخستین انتخابات دموکراتیک لیبی در بیش از چهل سال قبل شرکت کردند. بسیاری از کسانی هم که ثبت نام کرده بودند در انتخابات شرکت نکردند.

تصمیم به برگزاری این انتخابات ماه گذشته اتخاذ شد و هدف از آن، تقویت موضع دولت مرکزی در مقابله با افراطگرایان و برقراری امنیت و آرامش در این کشور بوده است.

در ماه‌های اخیر، یک ژنرال سابق ارتش لیبی به نام خلیفه حفتر با تشکیل و تجهیز یک نیروی مسلح، در صدد مقابله با شبه‌نظامیان اسلامگرایی برآمده که به گفته او، امنیت مردم را سلب کرده و مانع از تحکیم دموکراسی در این کشور شده‌اند. اقدامات ژنرال حفتر بر دامنه خشونت‌ها افزوده و نگرانی هایی را در مورد اهداف سیاسی او به دنبال داشته به خصوص اینکه شماری از مردم لیبی برای پایان دادن به ناامنی فعلی به او چشم دوخته‌اند.

کشورهای غربی که امیدوار بودند با سقوط معمر قذافی، یک نظام سیاسی دموکراتیک و آزاد در این کشور برقرار شود نسبت به ادامه ناآرامی‌های فعلی ابراز نگرانی کرده اند.