ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 25.06.2014, 9:24
برنامه جیره‌بندی آب در چندین کلانشهر آغاز شد

اردبیل- ایرنا - معاون هماهنگی و پشتیبانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران گفت: خطر جیره بندی آب در ۱۲ کلانشهر کشور وجود دارد و در تعدادی از آنها جیره بندی شروع شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شاهین پاک روح روز چهارشنبه در حاشیه معارفه مدیرعامل آبفای روستایی استان اردبیل در گفت وگو با خبرنگاران افزود: این اقدام به دنبال بروز مشکل خشکسالی، کاهش بارندگی‌ها و بحران کم آبی در کشور انجام می‌گیرد.

وی برخی از این شهرها را با اولویت تهران، کرج، همدان، اهواز، مشهد و اصفهان ذکر کرد و گفت: از روزهای گذشته جیره بندی آب در برخی از این کلانشهرها شروع شده است.

او با بیان اینکه کشور با بحران کم آبی روبروست، اظهار کرد: اگر مردم مدیریت مصرف نکرده و دست کم 10 درصد در مصرف آب شرب صرفه جویی نکنند با تشدید گرما بر دامنه مشکلات افزوده خواهد شد.

او اظهار کرد: در ۳۰ سال گذشته کاهش بارندگی‌ها در کشور بی سابقه بوده به طوری که سال به سال بر این محدودیت‌ها افزوده شده و امسال با مشکل جدی خشکسالی و کاهش شدید بارندگی مواجه هستیم.

پاک روح تنها راه رهایی از این وضعیت را اجرای پروژه‌های کوتاه مدت و میان مدت از سوی دولت و همچنین مدیریت مصرف توسط مردم دانست و گفت: برای گذر از بحران آب چاره‌ای جز اجرای طرح‌ها و همراهی مردم در مدیریت مصرف آب نداریم.

وی با اشاره به وضعیت بحران کم آبی در روستاها نیز گفت: بحران کم آبی روستاها شدید تر از شهرها است و علت آن هم خشک شدن منابع آب زیر زمینی و آب‌های جاری می‌باشد و برای جبران آن امسال آبرسانی سیار و تکمیل هزاران مجتمع آبرسانی نیمه تمام را در دستور کار قرار داده ایم.

معاون هماهنگی و پشتیبانی آبفا افزود: برای حل مشکل آب شرب روستاها بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال منابع نیاز داریم در حالی که بعنوان نمونه در سال گذشته از 200 میلیارد ریال اعتبار آبفای روستایی استان اردبیل تنها ۸۰ میلیارد ریال تخصیص یافته است.

وی با اشاره به اقدام انجام شده برای گذار بحران کم آبی در روستاها از تجهیز تمام ظرفیت‌های آبرسانی سیار به مناطق روستایی خبر داد و اظهار کرد: در همه استان‌ها شرکت‌های آب و فاضلاب و بخش خصوصی تانکر‌های آبرسانی خود را فعال و آماده کرده‌اند تا در صورت بروز مشکل از شرایط بحرانی عبور کنیم.