ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 24.06.2014, 9:45
بارزانی: مردم کردستان عراق باید آینده خود را مشخص کند

مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق گفت: موضوع استقلال کردستان عراق را در دیدار با جان کری وزیر خارجه آمریکا مطرح می کنم.

به گزارش عصر ایران، بارزانی که ریاست حزب دموکرات کردستان عراق را نیز برعهده دارد در مصاحبه با کریستین امانپور خبرنگار شبکه آمریکایی سی ان ان اظهار داشت: عراق نمی تواند با وضعیت فعلی ادامه یابد. ما شاهد عراق جدیدی هستیم که از عراقی که ۱۰  روز یا دو هفته پیش شاهد آن بودیم متفاوت است.

وی افزود: عراق با فروپاشی واضح و شفافی روبه رو است و دولت مرکزی بغداد کنترل خود را بر همه چیز از دست داده است. ما عامل این فروپاشی نیستیم بلکه دیگری عامل فروپاشی است. نمی‌توانیم گروگان وضعیت مجهول و نامشخص باشیم.

بارزانی ادامه داد: زمان آن فرا رسیده است که هویت خود را مشخص کنیم و طرح خود را برای آینده ترسیم کنیم.

رئیس منطقه کردستان عراق گفت حوادث اخیر در عراق تایید کرده است که مردم کردستان عراق باید این فرصت را مغتنم بشمارد. مردم کردستان عراق باید آینده خود را مشخص کند. من در دیدار با جان کری وزیر خارجه آمریکا در روز سه شنبه (امروز) موضوع استقلال کردستان عراق را مطرح می کنم. من این سؤال را از جان کری می پرسم که تا چه زمانی مردم کردستان عراق باید در این وضعیت باقی بماند. مردم کردستان عراق این حق را دارد که به تنهایی، سرنوشت خود را تعیین کند.

بارزانی با تاکید بر اینکه «مسؤول آنچه که روی داده باید کناره گیری کند» و در پاسخ به این سؤال که آیا منظور وی نوری مالکی نخست وزیر عراق است گفت: «بله قطعا. او فرمانده کل ارتش است. او ارتشی از هواداران شخصی‌اش ساخته و نه هواداران حکومت. او قدرت و حاکمیت را به بازی گرفت و این نتیجه به دست آمد.»

وی درباره حملات داعش در شمال عراق هم گفت که چند ماه پیش به نوری مالکی درباره حمله داعش هشدار داده بود.

بارزانی ادامه داد: همه آنچه که روی می دهد به دلیل فقط داعش نیست بلکه این گروه از نارضایتی ملت عراق از مالکی استفاده کرد. دولت عراق از ما نخواست با اعضای داعش بجنگیم.

او درباره اقدام نیروهای کردستان عراق در به دست گرفتن کنترل شهر کرکوک هم گفت: «هیچ وقت شک نداشتیم که کرکوک بخشی از کردستان عراق است. کردستان عراق از ۱۰ سال پیش به دنبال الحاق کرکوک به این منطقه بود.»