ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 20.06.2014, 14:00
یازده فعال سایبری به یک تا ۱۱ سال زندان محکوم شدند

دادستان عمومی و انقلاب کرمان روز ۲۹ خرداد ماه اعلام کرد که یازده نفر از فعالان سایبری شهر کرمان در دادگاهی از یک تا ۱۱ سال زندان محکوم شدند. یدالله موحد اگرچه نام متهمان و شعبه دادگاه را در این خبر مسکوت گذاشت اما اشاره کرد که این ۱۱ زندانی مربوط به پرونده «پات شرق گواشیر» بوده‌اند.

شرکت فن‌آوری پات شرق گواشیر نام شرکت مالک وب سایت نارنجی است که هفت نفر از کارکنان  آن  در آذر ماه ۱۳۹۲ دستگیر شدند.  با این حال هنوز از هویت چهار نفر دیگر این پرونده که دادستان کرمان از آن صحبت کرده اطلاعی در دست نیست.

دادستان کرمان با اعلام این خبر گفت که این یازده نفر به دلیل طراحی سایت ها، وب سایت ها، و تولید محتوا “برای رسانه های معاند نظام” دستگیر و محاکمه شده اند.

سایت نارنجی  روز ۱۲ آذر ماه ۱۳۹۲ در صفحه نخست خود نوشت که بنا به “دلایل نامعلوم” برخی از نویسندگان و اعضای فنی تیم نارنجی به نام های علی اصغر هنرمند، عباس و احدی، علیرضا وزیری، نسیم نیک مهر، ملیحه نخعی، محمد حسین موسی زاده و سارا سجاد پور توسط سپاه پاسداران ایران دستگیر شده اند.  این سایت همچنین در همان روز نوشت که از محل نگهداری این عده بی خبر است و سایت فعالیتش را تا “حصول اطلاع از این دوستان” متوقف می کند. این سایت که در حوزه اطلاع رسانی آی تی در ایران فعالیت می کرد، از آن روز تا کنون فعالیتی ندارد.

اظهارات  دادستان عمومی و انقلاب کرمان در مورد دادگاه اعضای این سایت، اتهامات آنها و همچنین مراحل دادرسی آنها مبهم است و مشخص نیست آیا متهمان از دادرسی عادلانه برخوردار بوده اند یانه.

دادستان کرمان مدعی شده که این افراد با شبکه های خبری مانند بی بی سی فارسی در ارتباط بوده اند. یداله موحد گفت: «این افراد به صورت مرموز اطلاعاتی را در اختیار رسانه های معاند قرار می دادند که توسط اطلاعات سپاه پاسداران در کرمان شناسایی شدند.»

یدالله موحد با اظهار اینکه برخی از این متهمان اعتراف کرده اند، گفته است: «بسیاری از متهمان پرونده به این فعالیت ها اقرار کردند و در دادگاه انقلاب محاکمه شدند که در نهایت مجازات های قانونی به تناسب میزان تاثیر و مداخله آنها تعیین شد که این مجازات ها از یک سال تا ۱۱ سابل حبس بوده است.»

دادستان کرمان با اعلام اینکه هنوز حکم صادره برای این افراد قطعی نیست، خبر داد: در حالی که تعدادی از متهمان اصلی در زندان هستند. حکم پنج نفر از آنها معلق شده است.

دادستان کرمان در مورد میزان و نحوه فعالیت های آنها تنها به این نکته اشاره کرد: «چهار نفر از متهمان این پرونده در حوزه مدیریتی کار می کردند و محوریت کار با آنها بوده است و هفت نفر دیگر نیز تحت تاثیر القائات این افراد کار می کرده اند.»

تنها یک هفته پس از دستگیری اعضاء وب‌سایت نارنجی، در تاریخ ۱۸ آذرماه ۱۳۹۲،  صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران در برنامۀ خبر خود ویدیویی از چندین مرد در لباس فرم زندان که دستهایشان از پشت بسته شده بود و رو به دیوار داشتند نشان داد و در همین حال تصاویر آقای موحد را نشان داد که اعلام میکرد این افراد “با شبکه های جاسوسی” ارتباط داشته‌اند و “درجهت براندازی نرم جمهوری اسلامی” تلاش میکرده اند.

بنیاد مرزهای الکترونیکی(ای اف اف) که یک بنیاد غیر دولتی آمریکایی  است و از آزادی های مدنی در دینای دیجیتال و اینترنت حمایت می کند، روز چهارم اردبیهشت ماه امسال با انتشار مطلبی بر روی وب سایت خود خواستار آزادی مسولان و نویسندگان سایت “نارنجی” شد. ای اف اف در بیانیۀ خود ابراز داشت که هفت نفر از اعضا و نویسندگان اصلی سایت نارنجی که در شهر کرمان ساکن بودند در۱۲ آذر ماه ۱۳۹۲ دستگیر شدند، همچنان بدون دادگاه در بازداشت موقت به سر می برد.

وب‌سایت نارنجی در زمینه اخبار مربوط به دنیای فن آوری و ابزارک ها«گجت» فعالیت می کرد. این سایت را گروهی از بلاگرهای حوزه فن آوری در شهر کرمان راه انداختند و این وب‌سایت خیلی زود تبدیل به یکی از پرطرفدارترین سایت های حوزه فن آوری در ایران شد. نارنجی در سال ۱۳۹۱ برنده جایزه بهترین وبلاگ فارسی از نگاه دویچه وله شد. این سایت همچنین در سال ۱۳۸۹ به عنوان بهترین سایت اطلاع رسانی در سومین جشنواره وب‌سایت های ایران انتخاب شده بود.