ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 20.06.2014, 11:25
اوباما: بحران عراق از طریق سیاسی قابل حل است

رئیس‌جمهوری آمریکا طی سخنرانی خود در کاخ سفید با محوریت تحولات عراق گفت: نیروهای آمریکا به نقش رزمی در عراق باز نخواهند گشت.

رئیس‌جمهوری آمریکا طی سخنرانی خود در کاخ سفید با محوریت تحولات عراق گفت: نیروهای آمریکا به نقش رزمی در عراق باز نخواهند گشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه تلویزیونی سی.ان.ان، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد: نیروهای آمریکایی به نقش رزمی در عراق باز نخواهند گشت اما ما از عراقی‌ها در جنگ با تروریست‌ها که مردم عراق، منطقه و منافع آمریکا را تهدید می‌کنند، حمایت خواهیم کرد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنان خود تصریح کرد که واشنگتن آماده است تا در صورت ضرورت، عملیات دقیق نظامی در عراق انجام دهد.

باراک اوباما اضافه کرد، نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق با آزمون انتخاب دولتی فراگیر که نماینده همه گروه‌ها باشد، مواجه است.

در عین حال او تأکید کرد که معضل عراق فقط از طریق سیاسی و توسط رهبرانی که برنامه فراگیری را برای اجرا داشته باشند، قابل حل است. به گفته وی، رهبران عراق باید فراتر از اختلاف‌هایشان قرار گیرند و با هم بر سر یک طرح مشترک سیاسی در راستای ساختن آینده عراق توافق کنند.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین اعلام کرد که جان کری، وزیر امور خارجه این کشور را برای بررسی مسأله عراق به خاورمیانه خواهد فرستاد. وی گفت: جان کری به زودی برای مشاوره در خصوص بحران منطقه با رهبران اروپا و خاورمیانه، به این مناطق سفر خواهد کرد.

اوباما همچنین اظهار کرد که ایران می‌تواند نقش سازنده‌ای در حل بحران عراق داشته باشد. در این چارچوب مهم است که از اتخاذ سیاستی که بالقوه می‌تواند به جنگ داخلی بیانجامد، پرهیز شود.

به گزارش واشنگتن پست، رییس‌جمهوری آمریکا گفت: از دیدگاه ما چنانچه ایران همان پیامی را به دولت عراق ارسال کند که ما ارسال می‌کنیم، می‌تواند نقشی سازنده ایفا کند و این پیام این است که عراق تنها در حالتی می‌تواند یکپارچه باشد که همه‌جانبه عمل کند و حقوق سنی‌ها، کردها و شیعیان همگی محترم شمرده شود.

به گزارش بی.بی.سی، رئیس‌جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد: همه کشورهای همسایه عراق باید به تمامیت ارضی این کشور احترام گذارند.

اوباما گفت: من نشستی با تیم امنیت ملی خود داشتم تا درباره اوضاع عراق صحبت کنم. ما برای بررسی اوضاعی که داعش در عراق و سوریه به وجود آورده است و پیشروی آنها در داخل عراق نشستی داشته‌ایم. همان‌طور که هفته گذشته گفتم، داعش تهدیدی برای مردم عراق، منطقه و منافع آمریکا است. امروز می‌خواهم درباره نحوه پاسخ ما به اوضاع عراق اطلاع‌رسانی کنم.

وی ادامه داد: نخست این که ما در حال تلاش برای حفظ امنیت سفارت و پرسنل مشغول کار در داخل عراق هستیم. من به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا اولویتی مهم‌تر از تأمین امنیت مردان و زنان ما که مشغول خدمت در خارج از کشور هستند، ندارم. بنابراین من گام‌هایی برای نقل مکان برخی از پرسنل سفارت برداشتم و امنیت ساختمان‌های سفارت را افزایش دادم.

اوباما اظهار کرد: ما به صورت قابل توجهی منابع اطلاعاتی و پایشی و شناسایی خود را برای داشتن تصویر بهتر از حوادث در داخل عراق افزایش دادیم واین موجب خواهد شد درک بهتری درباره کارهایی داشته باشیم که داعش در حال انجام آن است و این که در کجا مستقر است و چگونه می‌توانیم از تلاش‌ها برای مقابله با این تهدید حمایت کنیم.

وی اضافه کرد: آمریکا به افزایش حمایت از نیروهای امنیتی عراق ادامه می‌دهد. ما آماده هستیم مراکز عملیات مشترک در بغداد و شمال عراق ایجاد کنیم تا اطلاعات خود را تبادل و برنامه‌ریزی برای مقابله با تهدید تروریستی داعش را هماهنگ کنیم. آماده هستیم برای شراکت جدید ضد تروریسم با کنگره همکاری کنیم تا تجهیزات اضافی را فراهم کند. ما در عراق از طریق سفارت مشاورانی داریم و آماده هستیم گروه کوچک از مشاوران نظامی اضافی تا 300 نفر را به عراق اعزام کنیم. این گروه قرار است بهترین شیوه آموزش، مشاوره و حمایت از نیروهای امنیتی عراق را ارزیابی کنند. نیروهای آمریکا به نقش رزمی در عراق بازنخواهد گشت اما از عراقی‌ها در جنگ با تروریست‌ها که مردم عراق، منطقه و منافع آمریکا را تهدید می‌کنند، حمایت خواهیم کرد.

رییس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد: ما منابع بیشتر نظامی در منطقه مستقر کردیم. به خاطر افزایش منابع اطلاعاتی در حال به دست آوردن اطلاعات بیشتری درباره اهداف مرتبط با داعش هستیم.

وی گفت: سران عراق باید بدون توجه به اختلافات در طرح سیاسی برای آینده این کشور در کنار یکدیگر قرار گیرند. شیعه، سنی و کرد و همه عراقی‌ها باید اطمینان داشته باشند می‌توانند منافع و آمال خود را به جای خشونت از طریق روند سیاسی پیش ببرند. نشست اتحاد ملی موجب اتفاق نظر در بین جوامع مختلف عراق می‌شود. در نتیجه انتخابات، پارلمان جدید به محض امکان تشکیل خواهد شد. تشکیل پارلمان جدید فرصتی برای گفت‌وگوی واقعی و تشکیل دولتی است که نماینده منافع مشروع همه عراقی‌ها باشد.

باراک اوباما تصریح کرد: آمریکا نباید سران عراق را انتخاب کند بلکه مشخص است فقط رهبرانی که می‌توانند با دستور کار شامل قرار دادن همه حکومت کنند، می توانند مردم عراق را در کنار یکدیگر قرار دهند و به آنها کمک کنند از این بحران خارج شوند. آمریکا از یک فرقه در عراق به قیمت خسارت فرقه دیگر حمایت نخواهد کرد. راه‌حل نظامی در داخل عراق وجود ندارد. مطمئنا راه‌حل نظامی که به رهبری آمریکا باشد، وجود ندارد.

اوباما با تأکید بر اهمیت روند سیاسی، توانمندتر کردن نیروهای امنیتی عراق و تلاش‌ برای مقابله با تروریسم، گفت: روزهای اخیر به ما یادآوری می‌کند که زخم‌های عمیق ناشی از جنگ آمریکا در عراق باقی مانده است. علاوه بر از دست رفتن ۴۵۰۰ نیروی آمریکایی، بسیاری از کهنه‌سربازان زخم‌های این جنگ را تا آخر عمر با خود همراه دارند.

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: در داخل آمریکا عراق موجب بحث‌های زیادی بود و اکنون نیز شاهد از سرگیری این بحث‌ها هستیم اما آنچه در دهه گذشته روشن شد این بود که آمریکا باید قبل از هر اقدام به خصوص اقدام نظامی در خارج از کشور پرسش‌های سختی از خود بپرسد. مهم‌ترین پرسشی که ما باید از خود بپرسیم این است که منافع ملی آمریکا چیست؟

از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد، باراک اوباما تصریح کرد: پرواز هواپیماهای اطلاعاتی خود را بر فراز عراق افزایش می‌دهیم و بهترین کارشناسان خود را برای مشخص کردن مواضع تروریست‌ها به این کشور می‌فرستیم.

وی افزود: تصمیم به باقی ماندن برخی از نیروهای آمریکایی در عراق باید با درخواست مسئولان عراقی صورت گیرد.