ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 18.06.2014, 19:00
احتمال اعدام ۴ زندانی سیاسی کرد

به دنبال انتقال آنها حدود ۵۰ نفر از خانواده ها و بستگان این چهار زندانی از صبح روز ۲۴ خرداد ماه تا کنون جلوی درب زندان قزل حصار در اعتراض تجمع کرده و خواستار لغو حکم اعدام هستند. همچنین حدود ۸۰ زندانی سنی بند ۱۲ زندان رجایی شهر کرج در حمایت از این چهار زندانی از تاریخ ۲۶ خرداد ماه دست به اعتصاب غذا زده اند.

حامد احمدی، کمال مولایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی، چهار زندانی سنی اهل کردستان در ابتدا به اتهام قتل یک روحانی سنی مذهب حامی دولت  دستگیر شدند اما مدتی بعد از این اتهام تبرئه شدند و به اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت ملی به دلیل هواداری از احزاب کردی مخالف دولت در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اعدام محکوم شدند. حکم اعدام در دادگاه تجدید نظر نیز تایید شد. با این حال خانواده های این زندانیان مدعی هستند که این چهار نفر با اتهامات دروغ محکوم به اعدام شده اند.

یک عضو خانواده حامد احمدی، یکی از چهار زندانی سنی محکوم به اعدام به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «آنها حتی حق دفاع از خود را در دادگاه نداشتند. قاضی مقیسه پس از اینکه آنها را محاکمه کرده، گفته است:” ساکت باشید، شما سنی های سگ هستید و باید اعدام شوید.” به آنها گفته حق اعتراض ندارند و باید از دادگاه سریع بیرون بروند.»

این عضو خانواده حامد احمدی، زندانی ۳۳ ساله و متاهل ادامه داد: «آنها به دلیل سنی بودن شان حتی حق گرفتن وکیل نداشتند و وکیل شان تسخیری بود. خانواده هایشان هم حق اعتراض نداشتند چون مرتب از سوی ماموران اطلاعات تهدید به سکوت می شدند.»

جمشید و جهانگیر دهقانی دو برادر هستند که ۲۷ خرداد ماه ۱۳۸۸ بازداشت شدند، کمال مولایی در تاریخی ۲۴ تیر ماه همان سال و حامد احمدی هشتم مرداد ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد.

این عضو خانواده حامد احمدی گفت: «محمد شیخ الاسلام در۲۶ شهریور ماه سال ۸۸ ترور شد در حالیکه همگی این ۴ نفر در فاصله تیر تا مرداد ماه همان سال دستگیر شده بودند. پس از آنکه  رسانه های کردزبان  در این زمینه اطلاع رسانی کردند و روشنگری کردند که تاریخ دستگیری ها با تاریخ ترور این روحانی همخوانی ندارد، دادگاه آنها را از این اتهام تبرئه کرد اما به اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت ملی به دلیل هواداری از احزاب کردی مخالف نظام آنها را به اعدام محکوم کرد.»

او با اظهار اینکه فعالیت های این چهار زندانی محدود به “فعالیت های مذهبی مسالمت آمیز و برگزاری کلاس های مذهبی برای کودکان در مساجد” بوده است به کمپین گفت: «حامد و سه نفر دیگر هرگز فعالیت مسلحانه نداشته اند. فعالیت های آنها مذهبی و فرهنگی در مساجد شهرهای کردستان بوده است. مثلا درباره توهین هایی که آیت الله های شیعه یا نمایندگان مجلس به عقاید اهل سنت داشتند با مردم در مساجد صحبت می کردند و آنها را آگاه را می کردند که این فعالیت ها برای مسولان کشور جالب نبود.»

یک عضو خانواده حامد احمدی به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «من از همه فعالان حقوق بشر و سازمان های حقوق بشری می خواهم که تا قبل از اینکه دیر شود کاری کنند. اگر دادگاه عادلانه برای آنها برگزار شود آنها قطعا از حکم اعدام تبرئه خواهند شد.»

او با اظهار اینکه آنها زیر شکنجه های سخت ماموران اداره اطلاعات سنندج مجبور به اعتراف شده اند به کمپین گفت: «شکنجه های آنها فلک شدن، از سقف آویزان شدن، شوک برقی و گرسنگی های شدید بوده است. در طول دو سال که در سلول انفرادی اداره اطلاعات سنندج بودند فقط دو بار با خانواده هایشان ملاقات چند دقیقه ای داشتند، تنها در حدی که خانواده بداند آنها زنده اند. آنها پس از اینکه به بند عمومی منتقل شدند بارها اعلام کردند که تحت شکنجه های شدید اتهامات خود را قبول کرده اند. فعالیت های آنها فقط فرهنگی بوده است.»

این منبع ادامه داد:‌ «پس از حکم اعدام ما نامه های زیادی به دفتر رهبر، ریاست قوه قضاییه، دادستان کشور و نمایندگان مجلس نوشتیم اما هیچ کس هیچ جوابی به ما نداد.»

شغل های این چهار زندانی به گفته این عضو خانواده موبایل فروشی، کشاورزی و خرید و فروش مسکن بوده است.

۸۰ نفر از زندانیان سنی زندان رجایی شهر کرج در اعتراض به انتقال این چهار زندانی از روز ۲۶ خرداد ماه دست به اعتصاب غذا زده اند. این زندانیان در بیانیه ای نوشته اند: «ﻣﺎ ﺯﻧﺪﺍﻧﯿﺎﻥ ﻋﻘﯿﺪﺗﯽ ﺍﻫﻞ ﺳﻨﺖ ﺭﺟﺎﯾﯽ ﺷﻬﺮ ﺍﻋﻼﻡ ﻣﯽ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﮐﻪ ﺍﮐﺜﺮﯾﺖ ﻗﺮﯾﺐ ﺑﻪ ﺍﺗﻔﺎﻗﻤﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ ﺍﺯ ۴ ﺑﺮﺍﺩﺭﻣﺎﻥ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﺳﺘﺎﻧﻪ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺍﻋﺪﺍﻣﺸﺎﻥ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﺍﻥ ﻗﺰﻟﺤﺼﺎﺭ ﮐﺮﺝ ﺑﺴﺮ ﻣﯽ ﺑﺮﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺍﻋﻼﻡ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺑﺎ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻫﺎﯼ ﻣﺘﺤﺼﻦ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻋﺘﺼﺎﺏ ﻏﺬﺍﯼ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺳﻪ ﺷﻨﺒﻪ ﻣﻮﺭﺥ ۱۳۹۳/۳/۲۶ ﺍﻋﻼﻡ ﻣﯽ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﺗﺎ ﺗﻮﻗﻒ ﻭ ﻟﻐﻮ ﺍﺣﮑﺎﻡ ﺍﻋﺪﺍﻣﺸﺎﻥ ﻫﻤﭽﻨﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻋﺘﺼﺎﺑﻤﺎﻥ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺧﻮﺍﻫﯿﻢ ﺩﺍﺩ.»