ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 16.06.2014, 17:33
نجات عراق در گرو تشکیل یک دولت وحدت ملی است!

جمهوریخواهان ایران، از تلاش های دیپلماتیک  بین الملی و منطقه ای در جهت تامین امنیت، صلح و آرامش در عراق پشتیبانی می کنند.

تصرف موصل و چند شهر دیگر در شمال عراق توسط «داعش» (دولت اسلامی عراق و شام)، پیشروی به سوی بغداد موجب شگفتی و نگرانی همگانی در مورد آینده عراق شده است. تسلط «داعش» بر چند استان عمدتا سنی نشین عراق و ناتوانی تاکنونیِ دولت مرکزی در برابر پیشروی آن، تشدید جنگ فرقه ای و گسترش آن به خارج از مرزهای این کشور را به یک خطر جدی برای صلح و امنیت کل منطقه تبدیل ساخته است.

دولت عراق تاکنون نتوانسته است گامی جدی در جهت پایان دادن به جدال فرقه ای بین شهروندان این کشور بردارد، بر عکس طی سال های اخیر، بیش از پیش، بدان افزوده است. همین امر نارضایتی در میان بخش هایی از جامعه عراق را دامن زده است. بر زمینه این نارضایتی ها است که دارودسته هائی از نوع «داعش» با پشتیبانی برخی دول مستبد عربی توانسته اند جای پایی در میان بخشی از مردم عراق پیدا کنند و ناراضیان از این وضعیت، اعم از مخالفان مذهبی دولت تا  بازماندگان رژیم بعث را زیر پرچم خود گرد آورده و از حمایت بخش قابل توجهی از حذف شدگان از دایره قدرت برخوردار گردد.

عراق موطن مشترک شیعیان، کردها و سنی ها، پیروان دیگر اقوام، ادیان و عقاید است. راه مقابله با «داعش»، دعوت از همه نیروهای عراقی به مشارکت برای حفظ کشور از خطر فروپاشی و گذر از تقسیم بندی های فرقه ای، مذهبی و قومی به یک کشور مبتنی بر حقوق شهروندی است. امری که گام اول آن شاید از طریق توافقات فوری بین سه گروهبندی مهم شیعه، سنی و کرد بگذرد، اما بدون تردید آینده آن باید عراقی برای همه عراقی ها باشد.

منافع ملی ما ایجاب می کند که دولت ایران در هر گونه تلاشی که از طریق مجامع بین المللی و توافقات منطقه ای، از سازمان ملل متحد تا کنفرانس کشورهای اسلامی، برای کمک به صلح و امنیت در عراق صورت بگیرد، مجدانه مشارکت نماید. هم چنین فعالانه در جهت اتخاذ سیاست هماهنگ با دول ذینفع دیگر، دست به رایزنی دیپلماتیک در منطقه بزند. باید از وسوسه جریاناتی که مدافع مداخله نظامی به ویژه یک جانبه در جنگ های فرقه ای در عراق  هستند، اکیدا پرهیز کرد. نجات عراق از ترور و کشتار فرقه ای تنها توسط  خود عراقی ها میسر است. تنها ایجاد و تامین یک اراده ملی در درون عراق می تواند از سلطه جریاناتی چون «داعش»  بر سرنوشت کشور جلوگیری نماید. هیچ نیروی قهری خارجی قادر به جایگزینی چنین اراده ای نیست. تامین صلح و ثبات در عراق محتاج همکاری قدرت های منطقه ای با دیگر قدرت های جهانی است.

جمهوریخواهان ایران با نگرانی اوضاع نابسامان عراق را دنبال می‌کنند و گسترش نا امنی بیشتر در این کشور همسایه را یک خطر جدی برای شهروندان عراق و نیز صلح و امنیت کل منطقه می‌دانند، با مداخله نظامی یک جانبه  هر کشوری در منطقه، در کشمکش های فرقه ای عراق مخالف‌اند و از تلاش‌های جمعی و همه جانبه بین‌المللی و منطقه‌ای در جهت تامین امنیت، صلح و آرامش در عراق و منطقه پشتیبانی می‌کنند.

هیات سیاسی اجرائی:
اتحاد جمهوریخواهان ایران
اتحاد برای پیشبرد سکولار دمکراسی در ایران
۲۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶ ژوئن ۲۰