ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 15.06.2014, 13:52
قربانیان مردم‌سالاری در افغانستان

بی بی سی: یازده مردی‌که طالبان انگشت‌های آنها را به دلیل شرکت در انتخابات قطع کردند، می‌گویند که هرچند انگشت‌های خود را از دست داده‌اند اما با شرکت در انتخابات کار درستی انجام داده‌اند.

آنها روز شنبه (۲۴ خرداد) در یک مرکز رای‌گیری در ولسوالی رباط سنگی ولایت غربی هرات رای دادند و هنگام بازگشت افراد وابسته به گروه طالبان خودرو حامل آنها را متوقف کردند.

طالبان آنها را به یک روستای دیگر بردند و انگشتانشان را بی‌حس کردند و با کارد قطع کردند. یکی از آنها راننده موتر بوده‌است.

طالبان عصر دیروز این افراد را آزاد کردند. آنها که نخواستند از صورت‌شان عکس گرفته شود و اسامی و محل دقیق زندگی‌شان ذکر شود، به بی‌بی‌سی گفتند که از این‌که رای دادند، پشیمان نیستند.

این رای‌دهندگان نیمه دیشب به بیمارستان مرکزی شهر هرات منتقل شدند و در حال حاضر در همان جا تحت درمان هستند.

یکی از آنها گفت: «اگر ده انگشت دست من هم قطع شود، رای می‌دهم. این کار از دستم برمی‌آید.»

او افزود: «ما از رئیس جمهوری آینده انتظار داریم که ببیند ما به چه روز افتاده‌ایم به خاطر این رئیس جمهوری. این کشور را باید بسازد. مردم ما باید آرامش داشته باشند.»

محمد قاضی‌زاده خبرنگار بی‌بی‌سی در هرات می‌گوید که هرچند وضع سلامت این افراد به طور کلی خوب است، اما برخی از آنها به لحاظ روانی تحت تاثیر شدید قرار گرفته و حاضر به هیچ نوع گفت‌وگویی نستند.

دو تن از آنها حدود سی سال دارند و بقیه سالمندند و تا ۶۵ سال دارند.

قطع انگشتان آنها در شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده‌ای بازتاب یافته و بسیاری‌ها از آنها به عنوان قربانیان مردمسالاری یاد می‌کنند.

به نظر می‌رسد که رفته‌رفته این افراد به نمادی از قربانیان انتخابات ۲۴ جوزای ریاست جمهوری افغانستان، دست کم در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی تبدیل شود.

مشارکت پرشور مردم هرات

هنوز مسئولیت قطع کردن انگشتان این یازده رای‌دهنده را به صورت رسمی هیچ گروهی به عهده نگرفته است.

اما طالبان در این انتخابات و همچنین انتخابات قبلی هشدار داده بودند که انگشتان کسانی را که رای بدهند، قطع می‌کنند. در انتخابات گذشته گزارش‌هایی در این مورد منتشر شده بود.

با وجود این، بسیاری از کسانی که دیروز پای صندوق‌های رای رفتند، به رسانه‌ها گفتند که برای این رای دادند که به خشونت “نه” بگویند و افکار تندروانه گروه طالبان را رد کنند.

طالبان مخالف انتخابات هستند و این گروه هشدار داده بود که آن را برهم خواهد زد. به همین دلیل طالبان تلاش‌های گسترده‌ای را برای مختل کردن انتخابات به راه انداختند.

دولت از خنثی کردن صدها طرح حمله این گروه خبر داده‌است. هنوز آمار دقیقی از قربانیان خشونت‌های روز انتخابات در دست نیست.

خیرالله انوش والی سمنگان در شمال افغانستان در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی تایید کرد که دست کم ۱۱ تن در انفجار بمب کنار جاده‌ای در این ولایت شامگاه دیروز کشته شدند.

از سوی دیگر، وزارت کشور گزارش داده که طالبان در جریان روز انتخابات و شب بعد ۷۳ کشته داده است.

مشارکت بالا در دومین دور انتخابات

دویچه وله: دومین دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ساعت ۱۶ به وقت محلی و بدون تمدید زمان رای‌گیری پایان یافت. خبرگزاری‌ها از مشارکت بالای مردم در رای‌گیری خبر داده‌اند. عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی با یکدیگر رقابت داشتند.

دومین دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که از ۷ صبح روز شنبه (۲۴ خرداد/ ۱۴ ژوئن) آغاز شده بود، ساعت ۱۶ به وقت محلی و بدون تمدید مدت زمان رای‌گیری پایان یافت. دور اول این انتخابات ۱۶ خرداد (۵ آوریل) برگزار شده بود.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان همانند دور نخست آن زیر شدیدترین تدابیر امنیتی برگزار شد. با این حال به گزارش خبرگزاری فرانسه از کابل، چندین مورد خشونت در طول رای‌گیری روز شنبه گزارش شده است.

در دور نخست انتخابات عبدالله عبدالله وزیر امور خارجه سابق افغانستان با کسب بیش از ۴۵ درصد آرا پیشتاز بود. رقیب او اشرف غنی احمدزی، تنها توانست ۳۱ درصد آرا را کسب کند.

حدود ۷ میلیون نفر از مجموع ۱۲ میلیون دارنده حق‌رای در دور اول انتخابات شرکت داشتند. تعداد شکایات درباره تقلب در این دوره از انتخابات نسبت به سال ۲۰۰۹ به‌مراتب کمتر بود.

نتایج اولیه انتخابات روز دوم ژوئیه به آگاهی عمومی خواهد رسید، نتایج رسمی اما ۲۰ روز بعد، یعنی در تاریخ ۲۲ ژوئیه اعلام خواهد شد. روز دوم اوت، مراسم ادای سوگند رئیس جمهور جدید افغانستان برگزار خواهد شد.

نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر نیروی نظامی و امنیتی در سراسر افغانستان تامین امنیت انتخابات روز شنبه را بر عهده داشتند.

نقطه عطف تاریخی

انتخاب رئیس جمهور جدید افغانستان یک “نقطه عطف تاریخی” در این کشور محسوب می‌شود؛ زیرا برای نخستین بار قدرت در افغانستان از یک تیم منتخب به یک گروه منتخب دیگر منتقل خواهد شد. حامد کرزی که از زمان سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ قدرت را در این کشور به دست دارد، بعد از دو دوره ریاست جمهوری مجاز برای نامزدی مجدد در انتخابات نبود.

حامد کرزی روز شنبه هنگام انداختن رای خود به صندوق به خبرنگاران گفت: «ما افتخار می‌کنیم که می‌توانیم نامزد اصلح خود را انتخاب می‌کنیم. افغانستان امروز از یک دوره گذار، به دوره‌ای از صلح و ثابت گام می‌گذارد.»
گروه طالبان تهدید کرده بود که روند انتخابات را ناآرام خواهد کرد. این گروه روز شنبه ادعا کرد با هدف اخلال در جریان رای‌گیری ۲۴۶ مورد عملیات در سراسر کشور انجام داده است. وزارت کشور افغانستان از ۱۵۰ مورد انفجار در سراسر کشور در روز شنبه خبر داده است.

گزارش‌ها حاکی است که در نتیجه این حملات چندین نفر جان خود را از دست داده‌اند. گفته می‌شود که در بدخشان ۶ نفر، خوست ۵ نفر و لغمان ۴ نفر در حملات روز شنبه کشته شده‌اند. به گفته پلیس افغانستان در ولایت لوگر نیز دو نفر که در حال رفتن به حوزه رای‌گیری بودند، در اثر حمله طالبان کشته شدند. در دو ولایت ننگرهار و غور نیز تعدادی کشته شده‌اند.

در کابل، مرکز افغانستان پیش از گشایش حوزه‌های رای‌گیری، نیروهای طالبان چندین راکت به نزدیکی‌ها فرودگاه کابل پرتاب کردند. با این‌حال گزارش‌ها حاکی است که مشارکت در این دور بیش از دور نخست این انتخابات بوده است.

سفارت آلمان روز شنبه در خبری در شبکه توییتر نوشت که مشارکت در دو دوم انتخابات “به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای بالا” بوده است. سفارت آلمان مشارکت بالا در رای‌گیری روز شنبه را “شجاعت” افغان‌ها برای رای‌دادن به‌رغم تهدیدهای طالبان تفسیر کرده است.

احمد جاوید، مرد ۳۲ ساله ساکن کابل به خبرگزاری فرانسه گفته است: «البته امروز در کابل چندین انفجار رخ داد، اما این اقدام‌ها نمی‌تواند ما را بترساند و از این امر بازدارد که با دادن رای‌ خود، درباره آینده کشورمان تصمیم بگیریم.»

مشارکت چشمگیر زنان

ایلنا: به‌رغم برخی تهدیدهای امنیتی، ۳۸ درصد شرکت‌کنندگان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان را زنان تشکیل دادند.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان با تقدیر از مشارکت مردم در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، از حضور گسترده زنان پای صندوق‌های رای خبر داد.

به گزارش رویترز، نورستانی تاکید کرد که به‌رغم برخی تهدیدهای امنیتی، ۳۸ درصد افرادی که پای صندوق‌های رای حاضر شده بودند را زنان تشکیل دادند.

وی افزود که برگزاری دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری بزرگ‌ترین رودیداد در تاریخ افغانستان است زیرا در این دوره پس از ۱۲ سال، انتقال قدرت و مسئولیت‌های امنیتی به طور مسالمت‌آمیز انجام می‌شود.