ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 13.06.2014, 6:45
منع خانواده صبا آذرپیک از گفت‌وگو با رسانه‌ها

پانزده روز پس از بازداشت صبا آذر پیک، روزنامه‌نگار اصلاح طلب در هفتم خرداد ماه، مقامات قضایی همچنان از توضیح در خصوص دلیل دستگیری و اتهامات او خودداری می‌کنند. کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران مطلع شده است که خانواده این روزنامه نگار از گفت وگو با رسانه ها منع شده است. مقامات گفته‌اند که اگر خانواده خواستار آزادی زودتر این روزنامه نگار هستند باید از مصاحبه با رسانه ها خودداری کنند.

این روزنامه نگار از زمان بازداشت تاکنون هیچ تماسی با خانواده‌اش نداشته است و در حال حاضر در سلول انفرادی به سر می برد. این درحالی است که یک نماینده مجلس گفت که در  روند دستگیری صبا آذر پیک برخلاف قانون اساسی عمل شده است.

علی مطهری، نماینده اصول گرای مجلس روز ۲۰ خرداد ماه با اظهار اینکه از اتهامات صبا آذر پیک بی اطلاع است، گفت: «متاسفانه الان بر خلاف قانون اساسی عمل می شود. کسی را بازداشت می کنند و تا مدتی خانواده اش اجازه صحبت با او را ندارد.»

علی مطهری با اظهار اینکه این اینگونه بازداشت ها غیر قانونی است، گفت: «هر نهادی بازداشت را انجام داده خلاف قانون عمل کرده است. زیرا طبق قانون اساسی در صورت بازداشت، موضوع اتهام باید با ذکر دلایل بلافاصله کتبا به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت پرونده مقدماتی به مراجع صالح قضایی ارسال و مقدمات محاکمه در اسرع وقت فراهم شود. در حالی که مدت ها فرد را در بازجویی و گاهی انفرادی نگه می دارند.»

اکرم محمدی، مادر صبا آذر پیک در صفحه فیسبوکی که به نام “مادر صبا” راه اندازی کرده، نوشته است که او تا کنون از محل دقیق نگهداری، نهاد بازداشت کننده و وضعیت دخترش بی اطلاع است.

ماموران به او فقط گفته اند این روزنامه نگار در زندان اوین به سر می برد و دستور یک ماه انفرادی بدون تماس با بیرون برای او صادر شده است. با این حال او نمی داند دخترش در سلول انفرادی بند ۲ الف وابسته به سپاه پاسداران در زندان اوین است یا در سلول انفرادی ۲۰۹ این زندان.

غلامحسن محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور روز ۱۹ خرداد ماه در پاسخ به یکی از خبرنگاران در مورد بی اطلاعی از وضعیت صبا آدر پیک گفته بود: «هیچ متهمی وجود ندارد که خانواده اش از محل بازداشت او بی اطلاع باشند.»

او در خصوص اتهامات این روزنامه نگار نیز گفته بود: «درباره اتهام این فرد نیز همانطور که پیش از این اعلام کردم چون پرونده در دادسراست و اتهامی ثابت نشده نمی توانم صحبت کنم اما اگر خانواده او مطلقا نمی دانند کدام زندان است موضوع را پیگیری می کنم»

مادر صبا آذر پیک یک روز پس از اظهارات دادستان کل کشور در صفحه فیسبوکش نوشت: «آقای اژه ای پس شما یا بی خبرید و یا به شما دروغ می گویند چون من تا امروز هر چه سعی کردم و از بازپرس، معاون و معاون اول داذستانی پرسیدم صبا کجاست و چه کسی مسول بازداشت صبا است و برای چه جرمی و حکمی بازداشت شده و چرا دستور یک ماه انفرادی بدون تماس صادر شده، گفتند ما وظیفه ای نداریم و نمی توانیم به شما اطلاعات بدهیم.»

اکرم محمدی خطاب به محسنی اژه ای نوشت: «شما با چه اطمینانی در جمع خبرنگاران می گویید غیر ممکن است خانواده از مکان بازداشت عزیزش خبر نداشته باشد. لطفا قبل از جواب به ملت ایران، از گفته هایتان مطمئن شوید تا پشت سرتان نگویند دروغ می گویید.»

صبا آذرپیک، خبرنگار مجلس صبح چهارشنبه هفتم خرداد ماه در دفتر هفته نامه “تجارت فردا” توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. او روزنامه نگار جوانی است که در سال های اخیر در بخش سیاسی روزنامه های اصلاح طلب کار می کرد و تا پیش از بازداشت خبرنگار مجلس روزنامه “اعتماد” و هفته نامه “تجارت فردا” بود. او همچنین در شبکه های مجازی مانند فیسبوک فعالیت داشت. این روزنامه نگار جوان پس از مرگ ستار بهشتی، وبلاگ نویس زندانی در آبان ماه ۱۳۹۱، با پیگیری هایش توانست این موضوع را به مجلس بکشاند. او گزارشی نیز از مراسم چهلم ستار بهشتی و برهم زدن مراسم توسط نیروهای امنیتی و انتظامی نوشت که بازتاب های گسترده ای را ایجاد کرد.

این روزنامه نگار پیش از این یکبار در تاریخ ۹ بهمن ماه ۱۳۹۱ به همراه گروهی از روزنامه نگاران دیگر به اتهام ارتباط با برخی رسانه های خارجی از جمله بی بی سی در تهران بازداشت شد. او پس از تحمل بیش از یکماه حبس در اواسط اسفند ماه ۱۳۹۱ آزاد شد.

۱۴۷ روزنامه‌نگار ایرانی در بیانیه‌ای که در رسانه ها و شبکه های مجازی منتشر شده از بازداشت صبا آذر پیک انقاد کرده و خواستار مشخص شدن وضعیت این روزنامه نگار شده اند.

در بیانیه این روزنامه‌نگاران، بازداشت خانم آذرپیک خلاف برخی موازین قانون اساسی و دادگاه‌های عمومی و انقلاب دانسته شده است. امضاکنندگان این بیانیه همچنین بی‌خبری خانواده صبا آذرپیک و افکار عمومی از وضعیت این روزنامه‌نگار را «غیرقانونی و خطرناک» دانسته‌اند.