ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 10.06.2014, 12:39
حجاریان: روحانی نمی‌گوید كه اصلاح‌طلب است

سعید حجاریان درگفت‌وگویی در پاسخ به این پرسش كه «آقای روحانی صحبت‌هایی می‌كند اما شرایط به‌گونه‌ای نیست كه مثلاً اینترنت آزادتر یا فیلترینگ كمتر شود. گفتار درمانی چقدر فایده دارد؟» گفت: نگاه من این است كه اگر روحانی كاری كند كه میزان سفر توریست‌ها به ایران بیشتر شود، كافی است. آن‌وقت می‌توان گفت كه چطور خارجی‌ها حق دارند اما ما حق نداریم. روحانی می‌تواند در فضای داخلی به‌تبع اعتمادسازی خارجی گشودگی ایجاد كند. نمی‌گویم توسعه سیاسی، می‌گویم گشودگی در خارج كه ایجاد شد در داخل هم تحرك ایجاد می‌شود. اما شما می‌توانی اسمش را بگذارید توسعه سیاسی.اگر روحانی بتواند فضایی را فراهم كند كه جوانانی كه از ایران خارج شدند به داخل ایران برگردند، خیلی مهم است. روحانی دنبال همین هدف است و این تلاش‌ها فضا را درنهایت باز می‌كند.

وی درادامه درپاسخ به سوال «اما به نظر می‌رسد دولت روحانی فقط به فكر برگرداندن سرمایه‌های فراری است نه مغزهای فراركرده از ایران؟» اظهار کرد: نه دنبال فرار مغزها هم هست كه نخبگان را بازگرداند. هنوز زود است و تازه دارد روسای دانشگاه‌ها عوض می‌شود. دانشگاه پلی‌تكنیك هم انتخاباتی شده است و كم‌كم می‌توانند از استادان دعوت كنند كه یك یا دو ترم در ایران درس بدهند.

حجاریان همچنین درپاسخ به پرسش «رفوكردن سیاست خارجی و مثلاً از سر گرفته‌شدن شرایط فروش نفت آیا نمی‌تواند كاركرد روحانی را هم به پایان برساند و بعد ما دوباره به شرایط پیش از روحانی بازگردیم؟» تاكید كرد: شرایط قبل برای همه كابوس است. شنیدید كه می‌گویند علت مُبقیه همان علت مُحدثه است. درواقع علت حدوث شیء باعث بقایش هم هست. چه چیزی باعث شد روحانی رأی بیاورد؟ بقای روحانی در همان خواهد بود. در زمان اصلاحات هم علت مُحدثه از بین رفت. اواخر دوران خاتمی، او هم مشت به نمد می‌زد. مردم دیدند كه جریان مقابل جلو آمده است و سنگرهای خاتمی را فتح كرد. مجلس و شوراها را گرفت. من ترور شدم. ۱۸ تیر اتفاق افتاد. زوال اصلاحات رخ داد. همان زمان بود كه من مقاله «اصلاحات مرد – زنده‌باد اصلاحات» را نوشتم. باید تجدیدنظر می‌شد در اصلاحات. آقای روحانی هم مدام باید در شرایط تجدید‌نظر بكند و نقاط ضعف كارش را برطرف كند و قدرت خودانتقادی‌اش را بالا ببرد.

وی درپاسخ به اینكه آیا آقای روحانی هم معتقد است كه « اصلاحات مرد- زنده باد اصلاحات»؟گفت: مدل من با مدل روحانی فرق می‌كند. اصلاحاتی كه من می‌گویم بن‌اش دموكراسی است. ممكن است اصلاحات آقای روحانی هم به تبع دموكراسی بیاورد اما بن‌اش دموكراسی نیست. خودش هم‌چنین ادعایی ندارد. نمی‌گوید كه من اصلاح‌طلبم.

منبع: اندیشه پویا