ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 08.06.2014, 20:07
نقش ولی فقیه در کودتای انتخاباتی

بیانیه مشترک:
در آستانه پنجمین سالگرد جنبش سبز
سخنان سردار جعفری، سند رسوایی ولی فقیه و نقش او در کودتای انتخاباتی

برملا شدن سخنرانی محرمانه سرلشگر محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران در جمعی از فرماندهان و مقامات امنیتی جمهوری اسلامی، در مورد نحوه دخالت تمام عیار سپاه و نیروهای امنیتی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، سند متقنی است بر ناراستی آن چه آیت‌الله خامنه‌ای درباره سلامت انتخابات اظهار کرده بود، تا سرکوب خونین جنبش سبز را توجیه کند.

سخن از مهندسی انتخابات ۸۸ سخن تازه‌ای نیست و سرباززدن حکومت از پذیرش یک هیات بی‌طرف برای راست آزمایی نتایج انتخابات و بازشماری آراء و حکم دستگیری برخی از سران اصلاح طلب پیش از اعلام نتایج انتخابات، خود نشانه بارزی از کودتای انتخاباتی بود. اما آن چه افشای سخنان سردار جعفری به این واقعیت تلخ اضافه می کند، اهمیت سیاسی، حقوقی و قضایی اعتراف فرمانده مهم ترین نیروی نظامی کشور به تصمیم یک مجموعه هماهنگ شده زیر نظر رهبر نظام، برای دخالت مستقیم، سازمان یافته و خشن در روند زندگی سیاسی جامعه است. این دیگر نه یک توطئه انتخاباتی جناحی علیه جناح دیگر، بلکه کودتای تمام عیار دستگاه ولایت فقیه علیه تبلور اراده سیاسی مردم از طریق صندوق رای است.

سردار جعفری در این سخنان در مورد آمادگی و تصمیم قبلی سپاه به دخالت در انتخابات آشکارا می گوید: «خط قرمز ما بازگشت مجدد نیروهای دوم خردادی به قدرت بود» و «همه تحلیل ها این بود که انتخابات دومرحله ای می شود و در مرحله دوم نیز معلوم نیست نتایج به چه شکل خواهد شد». در مورد رویدادهای پس از انتخابات و سرکوب جنبش سبز نیز می گوید: «با خطبه تاریخی رهبری که در آن اعتراضات خیابانی را نیز نهی کردند، طبیعی بود که نباید بگذاریم حتی تظاهرات آرام نیز ادامه پیدا کند.» او سپس دستگیری ها ومقابله های گسترده سپاه و بسیج ونیروهای انتظامی و امنیتی را دلیل «جمع شدن ماجرا» می داند.

اذعان فرمانده سپاه به برنامه ریزی قبلی در مهندسی انتخابات و سرکوب اعتراضات پس از آن، با اطلاع و فرمان رهبر، در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی بارها هرگونه دخالت در انتخابات و نتایج آن را اکیدا رد کرده و آن را «خیانت در امانت مردم» نامیده است. ویدئوی افشا شده سخنان سردار جعفری از یک سو سند دخالت های سپاه و نیروهای امنیتی در دیگر روندهای انتخاباتی کشور در گذشته و از سوی دیگر نشانه آمادگی آن برای ادامه دخالت در روندهای انتخاباتی آینده یا هر نوع کودتای سیاسی دیگر با توجیه «نگرانی نیروهای انقلاب» است.

سخنان سردار جعفری بار دیگر بیانگر  نقش ولایت فقیه و زیر مجموعه امنیتی، نظامی، اقتصادی و قضایی آن به مثابه مانع عمده حرکت جامعه ایران به سمت آزادی و دمکراسی است. این سخنان همچنین سند محکومیت کودتا و تغییر نتیجه انتخابات به نفع محمود احمدی نژاد و محکومیت سرکوب جنبش سبز، حبس خانگی رهبران آن آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی و خانم زهرا رهنورد، کشتار در خیابان ها و زندان‌ها، بازداشت و شکنجه فعالان سیاسی و مدنی در عرض پنج سال گذشته است.

جمهوری خواهان ایران در آستانه پنجمین سالگرد جنبش سبز، خواستار محاکمه کودتاگران، پایان دادن به حبس خانگی رهبران این جنبش و آزادی زندانیان سیاسی اند و فصل مشترک اهداف جنبش سبز، یعنی تامین حقوق شهروندان و شرائط  انتخابات آزاد، سالم و منصفانه بر اساس موازین دمکراتیک بین المللی و بر پایه آزادی بیان و آزادی احزاب، رسانه ها و نهادهای مدنی را در دستور مبارزه خود قرار می دهند.

هیات سیاسی اجرائی:
سازمان جمهوری خواهان ایران
اتحاد برای پیشبرد سکولار دمکراسی در ایران
اتحاد جمهوریخوهان ایران
۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۸ ژوئن ۲۰۱۴