ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 01.06.2014, 11:57
پاره‌ی گم‌شده‌ی پازل انتخابات ۸۸ پیدا شد

ویدیویی از سخنان محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران ایران منتشر شد که بسیاری آن سخنرانی ویدئویی را نخستین اظهار نظر یک مقام رسمی جمهوری اسلامی در تأیید دخالت سازماندهی‌شده در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ ایران دانستند.

سخنان محمدعلی جعفری، که بعد از گذشت دست کم پنج سال برای اولین بار در صفحه فیسبوک محمد نوری‌زاد منتشر شده است، به طور بی‌سابقه‌ای از عزم جزم سپاه برای جلوگیری از پیروزی میرحسین موسوی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۸۸ حکایت می‌کند.

فرمانده سپاه پاسداران از جمله در این سخنان می‌گوید در انتخابات سال ۸۸، خط قرمز ِ به گفته او “نیروهای انقلاب”، از همان ابتدا، روی کار آمدن دوم خردادی‌ها بوده؛ نکته‌ای که معترضان می‌گویند نشان‌دهنده تقلب در آن انتخابات است.

فرمانده سپاه پاسداران همچنین به نقش اساسی سپاه در بازداشت‌های غیرقانونی و گسترده معترضان به نتیجه انتخابات اذعان می‌کند و مسئولیت قطع اینترنت، اخلال در شبکه تلفن همراه و اس‌ام‌اس در آن دوران را بر عهده می‌گیرد.

به‌نظر می‌رسد سخنرانی جعفری در جمع فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران بیان شده و  چهره افرادی چون علی سعیدی، نماینده رهبر ایران در سپاه پاسداران هم دیده می شود؛ فردی که خود او هم پیشتر با بیان اینکه سپاه “چارچوب‌ها و معیارها” را در انتخابات تبیین می‌کند و وظیفه ذاتی این نیروی نظامی، مهندسی معقول و منطقی انتخابات است، جنجال‌برانگیز شده بود.

ویدئوی سخنان فرمانده سپاه پاسداران را محمد نوریزاد، نویسنده و فیلمساز منتقد در شبکه اینترنت منتشر کرده است.

***

متن کامل سخنان عزیز جعفری:

«حساسیت انتخابات ریاست جمهوری دهم (۱۳۸۸) برای همه شما روشن است. علتش هم مشخص است که در پایان صحبت عرض می‌کنم. نگرانی، دغدغه‌ و خط قرمزی که برای نیروهای انقلاب وجود داشت این بود که نیروهای مخالف انقلاب و ارزش‌های انقلاب که در دوران دوم خرداد فرصتی پیدا کرده بودند و در حاکمیت نفوذ کرده بودند، مجددا روی کار بیایند.

در این انتخابات و جریانات بعد از آن هم مشخص شد که آن‌ها به چه دلیل این همه اصرار دارند که سپاه و بسیج، تحت عنوان نیروهای نظامی، نباید به هیچ وجه در انتخابات دخالت بکنند. ما نباید دخالت بکنیم تا آن‌ها بتوانند کارشان را انجام دهند و سپاه و بسیج مزاحمتی برای آن‌ها نداشته باشند.

این شیب، نگران‌کننده بود و همه تحلیل می‌کردند اگر همین روند انتخابات ادامه پیدا کند، حتما انتخابات دو مرحله‌ای می‌شود و در مرحله دوم هم معلوم نیست که نتیجه چه می‌شود. از این‌جا یک مقداری، تحلیل‌ها سخت و شرایط پیچیده شد. هنوز هم خیلی از مسئولین، خیلی از خواص، برخی از علما حتی، ابهام دارند نسبت به این اتفاقی که افتاده است. بعضی‌ها هم هنوز اعتراض دارند.

تنور انتخابات حسابی داغ شد و می‌دانید که بالاترین میزان مشارکت در انتخابات هم در همین دوره بود. تا رسیدیم به خطبه‌های نماز جمعه حضرت آقا. در این خطبه‌ها مشخص بود که حضرت آقا موضع می‌گیرند و در آن خطبه تاریخی که خواندند و در واقع بحث اعتراضات و تظاهرات خیابانی را نهی کردند و تبعاتش را هم به عهده خود آن‌ها گذاشتند. بعد از آن دیگر طبیعی بود که ما نباید بگذاریم حتی این تظاهرات به قول خودشان آرام هم، انجام بگیرد.

پیش‌بینی از قبل این بود که وقتی این برخورد شروع شود، احتمالا باز یکی دو روز دیگر تظاهرات ادامه پیدا کند. اما خوشبختانه با این برخوردی که بعد از ظهر شنبه و ممانعت و جلوگیری که به عمل آمد، دیگر بعد آن اتفاقی نیافتاد. دلیلش هم روشن بود، چون بیشتر آن‌هایی که در این تظاهرات‌ها شرکت می‌کردند، از شمال شهر می‌آمدند و این‌ها خیلی اهل تحمل سختی و ایستادگی و این‌ها نبودند، کاملا این مشهود بود.

دو اقدام بسیار اساسی و استراتژیک، در جمع کردن این ماجرا اثر گذاشت. یکی دستگیری‌های گسترده‌ای که توسط دستگاه‌های امنیتی و بخشی هم سپاه در لایه طراحان و ایده‌پردازان این ماجرا صورت گرفت. آن‌هایی که ایده‌پردازی کرده بودند، طرح داشتند، روحیه می‌دادند و مدام به این کار تحریک می‌کردند، هدف دستگیری گسترده قرار گرفتند.

بعد هم مقابله‌هایی که به صورت گسترده با حضور نیروهای مردمی بسیج و سپاه به کمک نیروی انتظامی و دستگاه‌های امنیتی برای مقابله با این جریان انجام گرفت. از جمله مهمترین این اقدامات هم برخورد یا جلوگیری (از راهپیمایی) در بعد از ظهر روز شنبه بود.
این دو اقدام اساسی به اضافه قطع ارتباطات این‌ها، یعنی ایجاد اختلال در ارتباطات این‌ها، چه شبکه‌های اینترنتی و چه شبکه‌های موبایل و اس‌ام‌اس و غیره، تاثیر بسیار زیادی روی به هم‌ریختگی برنامه این‌ها داشت.

یک نگرانی‌ای هم در ستاد آقای موسوی ایجاد شد؛ بالاخره با این دستگیری‌های گسترده‌ای که انجام شد، این‌ها فکر می‌کردند که این دستگیری‌ها چند روزه و موقت است ولی ادامه پیدا کرد. برخورد و ایستادگی قاطع مردم و دستگاه‌های امنیتی، نظامی، انتظامی هم که مشخص شد، این‌ها جا زدند.»

فیلم سخنرانی فرمانده سپاه پاسداران:


منابع: فیسبوک محمد نوری‌زاد، فیسبوک مهدی پرپنجی، سایت بی بی سی

نظر خوانندگان:

■ به نظر میرسد انتشار این فیلم توسط باندهای تند رو نظامی - امنیتی حکومت دو هدف عمده را دنبال می‌کند: اول تحت فشار گذاشتن رهبری به عنوان شریک جرم کودتای انتخاباتی جهت خالی کردن پشت مذاکره کنندگان هسته‌ای و دوم ایجاد و برجسته سازی تقابل بیشتر بین دولت و حامیانش با رهبری.
در هر صورت با نزدیکتر شدن به توافق هسته‌ای و با به خطر افتادن منافع اقتصادی و سیاسی باندهای تند رو نظامی - امنیتی کار‌های اینچنینی و حتی عملیات انتحاری توسط این باند بیشتر و بیشتر خواهد شد. امکان موفقیت این باند برای پس زدن بیت رهبری کم نیست مگر این که رهبری به جهت حصول توافق هسته‌ای این باند را در هفته‌های آینده جراحی کند.