ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 31.05.2014, 9:26
نرگس محمدی:به اتهاماتی که ازآنها بی‌خبرم متهم شده‌ام

نرگس محمدی: «روز یکشنبه ۱۱ خرداد ماه به دادسرای اوین خواهم رفت. من و وکیلم ظرف کمتر از یکماه چهار احضاریه از تاریخ دهم اردبیهشت ماه تا هفتم خرداد ماه گرفته‌ایم که به نظرم این یک نوع اعمال فشار و تهدید به شمار می‌رود.»

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر که از سوی دادسرای اوین به اتهامات جدیدی متهم شده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت علیرغم پیگیری‌های وکیلش هنوز از مفاد پرونده جدید و اتهاماتش بی‌اطلاع است. این فعال حقوق بشر گفت در طی کمتر از یکماه از سوی دادسرای اوین و دادگاه انقلاب ۴ احضاریه گرفته که طبق آخرین احضاریه اگر ظرف سه روز خود را به دادسرای اوین معرفی نکند بازداشت خواهد شد.

نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر به کمپین گفت: «روز یکشنبه ۱۱ خرداد ماه به دادسرای اوین خواهم رفت. من و وکیلم ظرف کمتر از یکماه چهار احضاریه از تاریخ دهم اردبیهشت ماه تا هفتم خرداد ماه گرفته‌ایم که به نظرم این یک نوع اعمال فشار و تهدید به شمار می‌رود.»

نرگس محمدی به کمپین گفت: «اولین احضاریه از سوی شعبه دوم دادسری اوین برایم در تاریخ دهم اردبیهشت ماه فرستاده شد که بر اساس آن مجددا ممنوع الخروج شده بودم. بنده در سال ۸۸ وقتی راهی سفر به گواتمالا بودم ممنوع الخروج شدم و پاسپورتم نیز توسط نهاد ریاست جمهوری مستقر در اوین ضبط شد و من حتی از آن تاریخ پاسپورت ندارم به همین دلیل برایم تعجب آور است که چرا دوباره ممنوع الخروج شده‌ام.»

این فعال حقوق بشر ادامه داد: «اما دوباره یک احضاریه روز ۱۵ اردبیهشت ماه از دادگاه انقلاب گرفتم که بر اساس آن مطلع شدم پرونده جدیدی برایم گشوده شده است. وکیلم نیز روز ۳۰ اردبیهشت ماه یک احضاریه گرفت و هفته پیش برای پرس و جو به شعبه دوم دادسرای اوین مراجعه کرد اما وقتی پرسیده بود مفاد پرونده جدید من و اتهاماتم چیست و چرا برای دومین بار ممنوع الخروج شده‌ام هیچ پاسخی به او نداده بودند. وکیلم گفت که فقط می‌داند برایم پرونده جدیدی باز شده است.»

نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر گفت: «روز چهارشنبه هفتم خرداد ماه چهارمین احضاریه را گرفتم. جالب این است که در آن احضاریه نوشته شده به دلیل اتهامات مندرج در پرونده جدید باید به دادسرا مراجعه کنم اما نه در آن احضاریه و نه احضاریه‌های قبلی و نه وقتی وکیلم برای پیگیری رفته است توضیحی داده شده که موارد اتهامی من چیست. در آخرین احضاریه نوشته شده اگر تا ظرف سه روز خود را به شعبه دوم دادسرای اوین معرفی نکنم حکم بازداشتم صادر خواهد شد.»

نرگس محمدی با اظهار تعجب از احضار مجددش گفت: «از دی ماه ۱۳۸۷ که دفتر کانون مدافعان حقوق بشر پلمب شد من مورد بازجویی قرار گرفتم تا همین چند ماه گذشته. من واقعا متعجبم که با ۴۲ سال سن مگر چقدر فعالیت کرده‌ام که ۴ سال است من را بازجویی می‌کنند و هنوز هم تمام نشده است. فعالیت‌های من فقط در حیطه کاریم در کانون بود که محدود به نوشتن مطلب برای رسانه‌ها و شرکت در سمینار و کنفرانس در داخل و خارج از کشور در ارتباط با فعالیت‌های کانون بوده است. من اصلا متعجبم که مگر کانون چقدر فعالیت کرده که اینقدر بازجویی از اعضایش صورت می‌گیرد.»

خانم محمدی با اظهار اینکه هیچ تصوری از اتهامات جدیدش ندارد، گفت: «من در ۲۰ خرداد ماه ۱۳۸۹ بازداشت شدم اما اتهاماتم را که در بازجویی گفتند قبول نداشتم اما بر اساس‌‌ همان اتهاماتی که به نظر من واهی بود به ۱۱ سال حبس محکوم شدم، بنابراین من الان حتی نمی‌توانم تصور کنم اتهامات جدیدم چیست. واقعا نمی‌دانم و فقط متعجبم.»

نرگس محمدی ۲۰ خرداد ماه ۱۳۸۹ بازداشت شد و در مهرماه ۱۳۹۰ از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی (این شعبه اکنون منحل شده است) به سه اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و تبلیغ علیه نظام به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد که این رای در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر به ۶ سال حبس کاهش یافت.

خانم محمدی سوم اردبیهشت ماه ۱۳۹۱برای اجرای حکمش به زندان اوین فراخوانده شد اما به جای آنکه به بند عمومی زندان برای اجرای حکمش منتقل شود به سلول انفرادی بند ۲۰۹ اوین برده شد و پس از آن در تاریخ ۲۲ خرداد ماه به دلایل نامشخصی به زندان زنجان منتقل شد. او در آن زندان در کنار زندانیانی با جرم مواد مخدر و قتل نگهداری می‌شد. خانم محمدی که در دوران بازجویی‌های سال ۸۹ خود دچار بیماری اعصاب و فلج عضلانی شده بود در زندان زنجان بیماریش تشدید پیدا کرد و نهایتا در تیر ماه از زندان به بیمارستان ولیعصر زنجان منتقل شد و پس از آن بر اساس تشخیص پزشکان حکم تحمل عدم کیفر گرفت.

نرگس محمدی از جمله زنانی بود که در ۱۷ اسفند ماه سال ۱۳۹۲ با کا‌ترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفارت اتریش در تهران ملاقات کرد. خبر این ملاقات با عکسی از او به همراه مادر مرحوم ستار بهشتی و خانم اشتون در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی در ابعاد گسترده‌ای منتشر شد. مقامات ایرانی پس از این دیدار خانم محمدی و زنانی که در این دیدار شرکت کرده بودند را مورد انتقاد قرار دادند. فاطمه رهبر، رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی حتی مدعی شد که خانم محمدی در کارنامه کاریش مبارزه مسلحانه علیه نظام جمهوری اسلامی داشته است. روزنامه رسالت نیز در یادداشتی در روز ۲۰ اسفند ماه خانم محمدی را متهم به مبارزه مبارزه مسلحانه با نظام کرد.