ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 27.05.2014, 17:27
بازداشت فعالان سنی کرد به دلیل برگزاری نماز اعیاد

ماموران اداره اطلاعات شهرهای مختلف علت بازداشت این فعالان کرد سنی را برگزاری نماز اعیاد مطابق کشورهای دیگر اسلامی اعلام کرده اند.

یک فعال حقوق بشر کرد با اظهار اینکه طی هفته های گذشته ۱۶ نفر از فعالان مذهبی سنی کرد توسط ماموران اطلاعات دستگیر شده‌اند به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که تا کنون از وضعیت آنها هیچ اطلاعی در دست نیست. به گفته این فعال حقوق بشر، ماموران اداره اطلاعات شهرهای مختلف علت بازداشت این افراد را برگزاری نماز اعیاد مطابق کشورهای دیگر اسلامی اعلام کرده‌اند.

به گفته این فعال حقوق بشر، تمامی این افراد با یورش نیروهای امنیتی در منازل شخصی خود در شهرهای مختلف کردنشین دستگیر شده اند. همچنین وسایل شخصی بازداشت شدگان مانند کتاب، دست نوشته ها و کامپیوترشان نیز ضبط شده است.

دستگیر شدگانی که تاکنون هویت شان مشخص شده است، عبارتند از عبدالرحیم چانا، سوران فاتحی، عبدالهادی آذرم، مهدی آذرم، عبدالسلام آذرم، محمد رسولی زاده، مسعود جوادی، نامق دلدل، ابراهیم رسولی، محمد محمدی، جعفر غفوری، ابراهیم قدی فر، ناصر زارعی، احمد کرمی، فاضل چوپانی و آرش مهدی خانی.

این فعالان مذهبی کرد در شهرهای مهاباد، بوکان، سقز، بانه و سنندج دستگیر شده اند. بازداشت ها از تاریخ جمعه ۲۹ فررودین ماه آغاز شده و تا ۲۸ اردبیهشت ماه ادامه داشته است. آرش مهدی خانی آخرین فعال کرد سنی است که در تاریخ ۲۸ اردبیهشت ماه در سنندج بازداشت شده و به بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات این شهر منتقل شده است. پیش تر نیز این فعال مذهبی سه بار به دلایل فعالیت های مذهبی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. همچنین برادر او به نام شورش مهدی خانی به اتهام عضویت در گروه های سلفی توسط دادگاه انقلاب شهر سنندج به اعدام محکوم شد و در تاریخ ۱۵ تیرماه سال ۸۸ در زندان مرکزی این شهر اعدام شد.

این فعال حقوق بشر کرد با اشاره به فشارهای وزارت اطلاعات بر فعالین مذهبی کرد در طی ماه های گذشته گفت: «شبکه خبر جمهوری اسلامی طی ماه های گذشته به کرات گزارش های تلویزیونی در خصوص زندانیان مذهبی اهل سنت کرد پخش کرده که در این برنامه ها آنها متهم به عضویت در گروه های جهادی و سلفی شده اند.»

این فعال حقوق بشر ادامه داد: «روز یکشنبه ۱۴ اردبیهشت ماه نیز وزارت اطلاعات علما و فعالان مذهب سنی کرد در استان های آذربایجان غربی و کردستان را به برنامه‌ای دعوت کرد. نیروهای اطلاعات، در این برنامه سه زندانی کرد به نام های لقمان امینی، بشیر شاهنظری و سامان محمدی را که هر کدام به مدت چند ماه تا چند سال در سلول های انفرادی بودند را آوردند. آنها را تحت فشار قرار داده بودند که در این برنامه اعلام کنند آنها در گروهای جهادی عضویت داشته و به نیروهای امنیتی و نظامی حمله کرده و بمب گذاری کرده اند.»