ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 27.05.2014, 9:39
دلواپسی رسانه‌های سپاه از توزیع بنزین پاک

سرویس اقتصادی خرداد/علیرضا داوری: یک ضرب‌المثل قدیمی وجود دارد که شرح حال امروز برخی خبرگزاری‌ها و مدیران نفتی است: کسی که خواب است را می‌توان بالاخره بیدار کرد، ولی کسی که خود را به خواب زده است، هرگز نمی‌توان. در حالی که از سویی در مورد کیفیت بنزین قبلی تهران میان کارشناسان و مدیران محیط زیست اجماع نظر وجود دارد، و از سوی دیگر محصولات پتروشیمی برای سوزاندن در باک خودروها به کار نمی‌روند، دو خبرگزاری فارس و تسنیم چندین هفته است که به صورت گسترده تلاش دارند اثبات کنند بنزین قبلی پاک بوده و مشکلی نداشته و این بنزین جدید است که آلوده‌کننده است! و آخرین شاهد آنها بر مدعا نیز کسی نیست جز متهم ردیف اول توزیع بنزین آنها: مسعود میرکاظمی.

او در مصاحبه امروز خود با فارس، حساسیت ایجاد شده رو بنزین پتروشیمی را «بیجا» می‌داند و بسیاری از ادعاها را «سیاسی» می‌خواند. تلاش‌های مذکور در حالی صورت می‌گیرد که هر فرد ناآشنا با مهندسی شیمی و پتروشیمی هم با نگاهی ساده به آسمان شهر می‌تواند متوجه شود بعد از توزیع بنزین پاک، وضعیت هوا چقدر بهتر است.

آغاز روزهای آلوده از زمان صدارت میرکاظمی

هرچند طرح استفاده از اکتان‌افزای پتروشیمی در سال ۸۸ به صورت آزمایشی شروع شد، اما تولید آن به صورت گسترده و جدی، بعد از تحریم بنزین توسط کنگره آمریکا، در روزهای پایانی مرداد ۸۹ شروع شد. نمودار وضعیت هوای تهران سال‌های اخیر نشان می‌دهد در اولین ماه توزیع گسترده بنزین پتروشیمی یعنی فروردین، وضعیت هوای تهران به شدت آلوده شد و یکی از آلوده‌ترین فروردین سال‌های اخیر در ماه مذکور رقم خورد. بعد از حذف بنزین آلوده و توزیع بنزین پاک در هیچ یک از روزهای فروردین امسال هوا آلوده نبود.

۶ پتروشیمی کشور با توقف بخشی از فرآیند عادی خود، تولید اکتان‌افزا را شروع کردند. این اکتان‌افزا عمدتاً شامل ریفورمیت بود و در کنار آن، MTBE و بنزین پیرولیز نیز به کار می‌رفت. به گفته بسیار کارشناسان، درصد بنزن و گوگرد در این ریفورمیت بسیار بالا بود که موجب بالا رفتن واکنش‌های شیمیایی در جو و آلودگی هوای شهرها شد که به طور خاص در تهران قابل مشاهده بود. بنزین پیرولیز نیز حاوی حدود ۵۰ درصد بنزن است و بسیار خطرناک و سرطان‌زا به شمار می‌رود و به همین دلیل در ابتدای کار و بعد از چند روز مخلوط شدن با بنزین معمولی، از دستور کار تولید بنزین تحریمی خارج شد.

عمده پتروشیمی‌های تامین‌کننده اکتان‌افزا، نوری، بوعلی سینا و بندرامام خمینی بودند که در این میان سهم نوری از همه بیشتر بود و در ابتدای سال نیز کماکان به تولید اکتان‌افزا می‌پرداخت. افزودن این ماده به بنزین معمولی به جهت تامین کسری حدود ۲۰میلیون لیتری بنزین بود که در اثر تحریم ایجاد شده بود و در همان هفته‌های نخست، نتایج وخیمی بر روی آلودگی هوا به همراه داشت.

با انعکاس این مساله در رسانه‌ها، مسوولان وزارت نفت و از جمله میرکاظمی، وزیر وقت نفت، به سرعت در مقابل آن موضع گرفتند. ناگفته پیداست تولید اکتان‌افزا بخشی از فرآینده این واحدها بود و به هیچ وجه نمی‌توان پتروشیمی‌ها، مدیران و کارشناسانی را که مطابق روال به تولید محصول می‌پرداختند سرزنش کرد.

به عقیده نگارنده، گناه اصلی در درجه اول متوجه آنانی است که تحریم را کاغذپاره می‌دانستند و انبوه تاثیرات این مساله و از جمله کمبود بنزین و ناگزیر شدن از توزیع بنزین آلوده را بر زندگی روزمره مردم، نادیده گرفتند. در درجه دوم نیز مقصر را باید مسوولانی دانست که با مخفی‌کاری، اثرات بنزین آلوده بر سلامتی و جان شهروندان را انکار کردند و البته اکنون نیز در مقام قاضی، در مصاحبه با خبرگزاری‌های خاص، حکم به تبرئه خود می‌دهند.

در انتظار یورو

اکتان‌افزای موسوم به بنزین پتروشیمی در شرایطی با بنزین متعارف مخلوط می‌شد که خود این بنزین معمولی نیز فاقد استانداردهای روز اروپا بود و البته همزمان اتومبیل‌ها نیز فاقد این استاندارد بودند. استاندارد فعلی آلایندگی در اروپا، حداقل عدد اکتان را ۹۵، حداکثر آروماتیک را ۳۵ و بنزن را یک درصد درنظر گرفته است. این در حالی است که در استاندارد فعلی بنزین کشور، حداکثر بنزن پنج درصد و آروماتیک ۴۵ است.

به گفته بسیاری کارشناسان محیط زیست، در شرایط تحریم با افزودن اکتان‌افزا، عملاً مقدار بنزن افزایش یافت و همین علت اصلی آلودگی هوا بوده است. ناگفته پیداست ورود بنزین با کیفیت پایین، همراه با اکتان‌افزای پتروشیمی، به باک خودروهای بی‌کیفیت یورو۲، نتیجه‌ای جز آلودگی هوا به همراه ندارد و البته همین آلودگی هم در سال‌های اخیر رو به افزایش گذاشته است.

علاوه بر بنزین آلوده، عدم توسعه مناسب و یکپارچه پارس جنوبی موجب شده است با تاخیر در تولید گاز از فازها، در فصول سرد به جای گاز، سوخت‌های فسیلی مایع در نیروگاه‌ها سوزانده شود و این معنایی جز آلودگی بیشتر هوا ندارد.

از اواخر بهمن سال گذشته، بنزین و گازوئیل یورو۴ موسوم به پاک در تهران، کرج و اراک توزیع و وضعیت هوای تهران (که به طور گسترده پایش می‌شود) به مراتب بهتر شد. البته در این میان، همزمان با حذف بنزین پتروشیمی، بنزین معمولی نیز از یورو۲ به یورو۴ ارتقا یافت که هر دوی این عوامل موثر بوده‌اند و برخی معتقدند آنچه عامل بهبود هوا بوده، نه حذف بنزین پتروشیمی، که ارتقای استاندارد بنزین معمولی به یورو۴ است.

دفاع از بنزین آلوده به چه قیمتی؟

بعد از توزیع بنزین پاک و بهبود کیفیت هوای تهران که علاوه بر مشاهدات روزمره، گزارش‌های شرکت کنترل کیفیت هوا نیز موید آن بود، موج جدید حمایت دو خبرگزاری فارس و تسنیم از کیفیت بنزین قبلی به راه افتاده است. از یک سو سلسله گزارش‌ها و مصاحبه‌هایی در دستور کار قرار گرفته است که نشان می‌دهد کیفیت بنزین قبلی خوب بوده و آلودگی هوا ربطی به آن نداشته است. همزمان نیز اعلام می‌شود کیفیت بنزین وارداتی نامناسب و بعضاً مشابه و بدتر از اکتان‌افزای قبلی است.

ناگفته پیداست این توپخانه رسانه‌ای، ماموریت‌های سیاسی روشنی را پی می‌گیرد. هدف اصلی چیزی نیست جز تخریب چهره زنگنه، وزیر نفت. این هدف ابتدا در روز رای اعتماد با دفاع رئیس‌جمهور و رای مجلسیان ناکام ماند و بار دوم نیز باوجود سوال رسایی، نماینده جبهه پایداری (که میرکاظمی نیز در آن عضویت دارد)، محقق نشد.

موفقیت زنگنه در افزایش تولید و صادرات نفت، پیگیری پرونده بابک زنجانی و دیگر بدهکاران، خلع ید چینی‌ها، تولید از فاز ۱۲ پارس جنوبی بعد از سال‌ها توقف و تامین نسبتاً موفقیت‌آمیز سوخت زمستانی در شرایطی که کشور با کمبود شدید گاز مواجه بود، با حذف بنزین آلوده و توزیع بنزین یورو۴ کامل شد و این چیزی است که افراطیان و رسانه‌های آنها، از آن هراسان هستند.

در کنار تخریب زنگنه، دفاع از طرح ضربتی تولید بنزین و تاکید بر کیفیت مناسب بنزین را می‌توان هدف ثانویه توپخانه رسانه‌ای دانست. توپخانه‌ای که در آخرین حرکت، مسعود میرکاظمی را دوباره به میدان آورده است و البته از هیچ فرصتی برای تخریب زنگنه به آسانی نخواهد گذشت.