ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 22.05.2014, 14:10
بهزاد نبوی آزاد شد

بهزاد نبوی پس از پایان دوران محکومیت ۵ ساله خود روز پنجشنبه اول خرداد ۱۳۹۳ آزاد شد.

به گزارش کلمه، این عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بازداشت و یکی از موارد اتهامی او اخلال در ترافیک تهران ذکر شد. او در دادگاه‌های نمایشی سال ۸۸ نیز شرکت داده شد که جمله معروف «من به میر حسین موسوی خیانت نمی‌کنم» را بیان کرد. بهزاد نبوی در تاریخ ۲۹ دی ۱۳۸۸ به شش سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال تقلیل یافت.

بهزاد نبوی که اسفند ۸۸ به مرخصی آمد به همراه شش تن دیگر از چهره های شاخص اصلاح طلب پس از شکایت از سردار مشفق به زندان بازگردانده شد و دوران محکومیت زندان خود در بند دو الف ویژه سپاه کرد.

بهزاد نبوی از فعالان سیاسی پیش و پس از انقلاب به شمار می رود و سالیانی از عمر جوانی اش را در زندان های رژیم گذشته سپری کرده و از این رو در عرصه سیاست ایران به «چریک پیر» یاد و نامبرده می‌شود.

بهزاد نبوی معاون نخست وزیر در امور اجرایی در دولت محمدعلی رجایی و از فعالان سیاسی قبل از انقلاب است که از خرداد ۱۳۵۱ به دلیل تحت تعقیب بودن توسط رژیم شاه به طور مخفیانه زندگی می کرد. او قبل از انقلاب بارها توسط ماموران ساواک بازداشت شده بود. ولی هیچ گاه مأموران حکومت پهلوی موفق به گرفتن اعترافات از او نشدند و ناکامانه او را آزاد کردند.

نبوی در کارنامهٔ فعالیت‌های اجرایی خود پس از انقلاب معاون نخست وزیر در امور اجرایی در دولت محمدعلی رجایی، محمدرضا مهدوی کنی و میرحسین موسوی، وزیر صنایع سنگین در دولت میرحسین موسوی، نماینده و نایب رئیس مجلس در دورهٔ ششم مجلس و ریاست سازمان بسیج اقتصادی در دوران جنگ ایران و عراق را داشته‌است.

وی با این سابقه و هفتاد و یک سال سن یکی از مسن‌ترین زندانی سیاسی سبز بود که به رغم بیماری دیسک کمر بصورت انفرادی در بند دو الف سپاه نگهداری شد و با مقاومت خود زنده بودن جنبش سبز ملت ایران را فریاد زد.

شرایط سخت حبس او در بند در آن حد بود که در سال ۹۰ وقتی به دلیل درگذشت پدر همسر خود به مرخصی آمده بود، اطلاعات سپاه پاسداران از حضور وی در مراسم جلوگیری کرده و روزنامه‌ها را از درج آگهی مجلس ختم منع کرده بودند.

بر اساس این گزارش در این مراسم حضور گسترده نیروهای امنیتی محسوس بود. مأموران لباس شخصی وابسته به اطلاعات سپاه پس از پایان مراسم و به هنگام خروج شرکت‌کنندگان از مسجد از جمعیت فیلمبرداری می‌کردند.