ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 21.05.2014, 22:50
بیانیه مشترک: بازداشت جوانان را متوقف کنید!

بیانیه مشترک:
بازداشت جوانان را متوقف کنید!
به نیازهای جامعه جوان کشور پاسخ دهید!

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی اعلام کرد تمامی کسانی را که در نسخه ایرانی ویدئوی «هپی» (شاد) از خواننده و آهنگساز آمریکائی فارل ویلیامز همکاری کرده و رقصیده اند، بازداشت کرده است. امروز اعلام شد که این جوانان با قید وثیقه سنگین ۳۰ میلیون تومانی، آزاد شده‌اند.

در کشوری که فساد و دزدی و کلاهبرداری‌های هزاران میلیاردی به امر عادی تبدیل شده است، نیروی انتظامی آن به سرکوب «سریع» جوانان، جمع کردن دیش‌های ماهواره‌ای افتخار می‌کند. آن هم با سرعتی که فرمانده این نیرو مدعی آن شده است: در عرض دو ساعت همه شناسائی و در عرض شش ساعت بازداشت شده‌اند. تهیه یک ویدئو در چاردیواری یک خانه در تهران و در پشت بام آن، رقص و خوشحالی با آهنگی که نه فقط در ایران، بلکه ده ها کشور دیگر در سراسر جهان نیز با استقبال نسل جوان روبرو شده است، توجیه این بازداشت ها اعلام شده است.

همزمان با این بازداشت ها، در شبکه های ارتباط جمعی ، جنبش مجازی «آزادی های یواشکی زنان در ایران» راه افتاده است که در عرض چند روز توجه بیش از سیصد هزار نفر را به خود جلب کرده است. همه این واقعیت ها نشاندهنده آن است که جامعه جوان کشور ما ادامه وضعیت حاکم بر جامعه را بر نمی تابد و از هر روزنه ای که در دسترس دارد، خواست تغییر این اوضاع را گوشزد می کند. با «گشت ارشاد»، اذیت و آزار زنان تحت عنوان «بدحجابی» و ممنوعیت حضورآنان در ورزشگاه ها راه به جائی نمی توان برد.

پنج سال پیش در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸نسل جوان کشور ما با حضور در صحنه سیاسی خواست خود برای باز شدن فضای تنفس جامعه را با شادی و سرور اعلام داشت. در روز انتخابات اما، به این صدا ها و به این امید ها وقعی گذاشته نشد. برآمد جنبش سبز متکی بر نیازهای جامعه جوان ایران و تلاش برای آغاز دیگری برای همگان بود و هرگز به خواست های این جنبش توجه نگشت، آراء این جوانان خوانده نشد و جنبش سبز سرکوب شد. کشتارهای خیابانی، کهریزک ها و دادگاه های نمایشی سازمان داده شدند. ده ها بار مرگ این جنبش اعلام شد، اما هنوز هم که هنوز است سرکوبگران جنبش سبز از کابوس آن رها نشده اند. با بازداشت و سرکوب نمی توان روح زندگی در جامعه جوان ایران را به بند کشید و جوانان کشور را از حق شادی و آزادی انتخاب راه و روش زندگی محروم ساخت.

جمهوریخواهان ایران خواهان تامین آزادی ها و حقوق شهروندی برای همه مردم ایران‌اند. قوانینی که حقوق و آزادی های اولیه شهروندان کشور را محدود می کنند، و مغایر با حقوق بشر هستند، باید تغییر کنند و آزادی های مدنی به رسمیت شناخته شوند. در دنیای امروز هیچ کس را نمی توان به دلیل نوع پوشش و یا رقص وشادمانی بازداشت نمود. جوانان ایران هم مثل جوانان کشورهای دیگر جهان، از جمله آفریقای جنوبی، ماداگاسکار، تونس، بوسنی، استرالیا ، چین،  کامبوج، برزیل، اسپانیا، فرانسه، سویس و ... حق دارند با ویدئوی دلخواه خود برقصند و خوشحالی کنند، فیلم دلخواه خود را ببینند و لباس مورد پسند خود را بر تن کنند.
هیات سیاسی اجرائی :
اتحاد جمهوریخواهان ایران
اتحاد برای پیشبرد سکولار دمکراسی در ایران 
سازمان جمهوریخواهان ایران
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
۲۱ مه ۲۰۱۴