ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 18.05.2014, 9:14
بخشش زنی محکوم به اعدام در نوشهر

به گزارش مهر، «فرشته. ب» زنی محکوم به اعدامی که قرار بود صبح روز یکشنبه (۲۸ اردیبهشت / ۱۸ مه) در نوشهر به دار مجازت آویخته شود، با رضایت اولیای دم، فرصتی دوباره برای زندگی یافت.

صبح امروز محوطه زندان نوشهر با برپایی مقدمات یک دار اعدام قرار بود تا حکم قصاص به اجرا در آید اما با رضایت اولیاء دم در لحظه پس از آویختن طناب دور گردن قاتل علیرغم همه ناامیدی یکبار دیگر زندگی دوباره به یک زن ۲۷ ساله بخشیده شد.

حکم قصاص مربوط به زنی ۲۷ ساله بنام فرشته. ب که هفت سال پیش مادر همسر خود را در لاهور کلاردشت به قتل رسانده بود و طبق احکام صادره قرار بر آن بود تا صبح امروز ۲۸ اردیبهشت حکم قصاص به اجرا در آید.

لحظه اعدام از هوش رفتم

فرشته.ب محکومی که با رضایت اولیاء دم از اعدام رها شده بود در گفتگو با مهر از لحظات شوکه آور اعدام گفت.

وی که همچنان پس از چند ساعت از اجرای حکم اعدام شوکه است و به سختی سخن می گوید در گفتگو با مهر گفت: واقعاٌ رفتم آن دنیا و بیهوش شدم و لحظه‌ای که طناب دور گردنم انداخته شد از هوش رفتم و چیزی یادم نمی آید.

وی خاطرنشان کرد: هنوز باورم نمی‌شود که زنده‌ام و به زندگی برگشته‌ام و واقعا عذر می‌خوام نمی‌توانم حرف بزنم.
زندگی دوباره معجزه الهی است

فرشته با قدردانی از خانواده اولیاء دم در رضایتش و همزمان که اشک می ریزد گفت: واقعاٌ یک معجزه الهی بود خدا را شکر از همه ممنونم.

بخشش در دقیقه ۹۰

حلیمه داوودی یکی از اعضای خانواده اولیاء دم نیز با بیان جزئیات بخشش در گفتگو با مهر گفت: تا قبل از اجرای حکم به هیچ وجه قصد رضایت را نداشتیم و حتی در پای چوبه دار چهارپایه را نیز فشار آوردم اما یک لحظه دلم رحم آمد و علیرغم آویز شدن قاتل مادرم در چوبه دار یکبار دیگر مبادرت به نگاه داشتن پاهای محکوم کردم و با همراهی برخی مامورین طناب از گردنش رها شد و رضایت حودمان را اعلام کردیم.

وی که به نیابت از شش خواهر و برادر دیگر خود قصد اجرای حکم قصاص را داشته است خاطرنشان کرد: حتی در لحظه اجرای حکم یک درصد هم قصد رضایت و بخشش را نداشتم اما احساس کردم با گذشتم می توانم روح مادرم را شاد کنم.

وی یادآور شد: اکنون احساس بسیار خوبی دارم و از اینکه به اتفاق خواهر و برادرم این خانم را بخشیدیم احساس سبکی داریم و امیدوارم روح مادرمان از ما خشنود باشد.

وی از اداره زندان نوشهر، دادستان نوشهر، شورای شهر کلاردشت، فرمانداری کلاردشت و اقوام قدردانی کرد.

برای اولین بار رضایت پای چوبه دار انجام گرفت

رئیس اداره زندان نوشهر نیز با قدردانی از اولیاء دم گفت: برای اولین بار که در محوطه زندان نوشهر در پای چوبه دار به این شکل رضایت اولیا دم انجام می گیرد که جا دارد از همه کسانی که تلاش کردند در این خصوص قدردانی کنم.

حمید وسکویی با اشاره به نقش رسانه ها در انعکاس اخبار رضایت و بخشش از اعدام گفت: بطور حتم با انعکاس این نوع اخبار فرصت های بیشتری از گذشت و ایثار در جامعه فراهم می گردد و نقش ویژه ای در فرهنگسازی گذشت دارد.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان نوشهر با اشاره به جزئیات این حکم صادره در گفتگو با مهر گفت: بر اساس نیابت از دادسرای ساری حکم قصاص برای خانم فرشته.ب بواسطه ارتکاب به قتل عمد پس از هفت سال قطعی شد و از ۴ صبح امروز محوطه زندان برای اجرای این حکم آماده شده بود  که خوشبختانه با رضایت اولیا دم منجر به سازش گردید.

کیومرث حمزه صورتی افزود: البته قصاص حق شرعی و حقوقی اولیاء دم است اما در این موضوع علیرغم قرار گرفتن طناب دار دور گردن محکوم و زدن چارپایه زیر پای محکوم با اقدام نگاهداشتن یکی از اعضای اولیاء دم ، محکوم از اعدام نجات یافت.

وی افزود: مطمئناٌ آنچه لذت در عفو و بخشش وجود دارد در انتقام وجود ندارد و حرکت اولیاء دم یک حرکت ارزشی و الهی است و ثواب این عمل در پیشگاه حق محفوظ خواهد ماند.

دادستان نوشهر با قدردانی از تلاش های صورت گرفته از سوی اداره زندان و نیروی انتظامی و شورای حل اختلاف برای اجرای حکم و جلب رضایت گفت: از نکات دیگر این گذشت توسط اولیاء دم بخشش حق دیه خود با توجه به ماه حرام بودن بوده که باعث شده تا ارزش این عملشان دو چندان شود.