ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 16.05.2014, 21:51
دورچهارم مذاکرات هسته‌ای بدون پیشرفت جدی پایان‌یافت

دویچه وله: دور چهارم مذاکرات هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی به پایان رسید، اما ایران می‌گوید در این دور از مذاکرات پیشرفت چندانی حاصل نشده است. به‌نظر می‌رسد که برنامه موشکی ایران مذاکرات را با مشکل روبرو کرده است

دور چهارم مذاکرات هسته‌ای ایران با ۶ قدرت جهانی، موسوم به گروه ۵ به اضافه یک، شامگاه روز جمعه (۱۶ مه / ۲۶ اردیبهشت) با آخرین دیدار محمدجواد ظریف و کاترین اشتون در وین پایان یافت.

براساس گزارش خبرگزاری دولتی “ایرنا”، در بخشی از این دیدار، وندی شرمن معاون وزیر خارجه امریکا و سرپرست هیئت مذاکره‌کننده‌ی این کشور نیز حضور داشت.

“ایرنا” همچنین نوشته است: «اغلب خبرنگاران در پی یافتن پاسخ به این پرسش هستند که آیا کار نگارش متن توافق‌نامه نهایی آغاز شده و یا به دور بعدی مذاکرات موکول شده است.»

رسانه‌های ایران به نقل از دیپلمات‌های ایرانی حاضر در گفت‌وگوها نوشته‌اند که دور چهارم مذاکرات که ۳ روز به طول انجامید، پیشرفت مهمی در پی نداشته است. این مذاکرات از روز چهارشنبه (۱۴ مه/ ۲۴ اردیبهشت) در وین برگزار شد.

اختلاف‌نظرها اجازه شروع نگارش متن را نداد

براساس گزارش خبرگزاری “ایسنا”، عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، عصر جمعه در جمع خبرنگاران ایرانی گفت: در این دور از مذاکرات که مذاکراتی جدی برای نگارش متن بود، پیشرفت جدی صورت نگرفت. با این‌حال عراقچی تاکید کرده که برای دستیبابی به توافق تا ۳۰ تیر فرصت هست. به گفته معاون وزیر خارجه ایران اگر مذاکرات تا آن تاریخ نیز به نتیجه نرسد، می‌توان آن را تمدید کرد.

عراقچی هم‌چنین به خبرنگاران ایرانی حاضر در محل مذاکرات در وین درباره نگارش متن توافق‌نامه‌ی نهایی گفت: «اختلاف‌نظرها بعضا آن‌قدر گسترده بود که اجازه شروع نگارش متن را به ما نداد. امیدواریم در نشست بعدی این امکان برای ما فراهم شود اما تا زمانی که در هر موضوعی به دیدگاه واحد نرسیم امکان نگارش متن وجود نخواهد داشت.»

مانعی به نام پروژه موشکی ایران

خبرگزاری آلمان به نقل از یک دیپلمات‌ آمریکایی حاضر در مذاکرات نوشت، این مرحله از مذاکرات بسیار دشوار است. اما این دیپلمات تاکید کرده که امید دستیابی به توافق تا ۲۰ ژوئن، زمان پایان توافق شش‌ماهه، همچنان وجود دارد.

گفته می‌شود که صنایع موشکی ایران یکی از مواردی است که پیشرفت مذاکرات را دشوار کرده است. یک گزارش سازمان ملل متحد که هم‌زمان با دور چهارم مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ انتشار یافت، می‌گوید که ایران به‌رغم تحریم‌های بین‌المللی، به توسعه موشک‌های دوربرد خود ادامه می‌دهد.

آمریکا و متحدان این کشور پروژه موشکی ایران را بخشی از برنامه‌ هسته‌ای این کشور و اهداف احتمالا نظامی آن می‌دانند و اصرار دارند که این موضوع در مذاکرات هسته‌ای گنجانده شود. اما ایران پروژه موشکی خود را بخشی از صنعت دفاعی خود می‌داند و پیوند زدن آن را با مذاکرات هسته‌ای رد می‌کند.

طبق قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت که در ماه ژوئن ۲۰۱۰ تصویب شد، تمام نهادها، شرکت‌ها و افراد مرتبط با پروژه‌های موشکی ایران نیز هدف تحریم شورای امنیت قرار گرفتند. قطعنامه از دولت‌ها می‌خواهد تمام محموله‌های هوایی و دریایی به مقصد ایران و یا از این کشور به خارج را، در صورتی که مظنون به داشتن محموله‌های حاوی مواد اتمی، موشکی یا نظامی باشند، بازرسی کنند.