ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 12.05.2014, 16:50
نامشخص بودن مصادیق اتهامات حسین نورانی‌نژاد

یک منبع آگاه به پرونده حسین نورانی نژاد، روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی در گفتگو با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که پس از گذشت ۲۲ روز از بازداشت او هنوز مصادیق اتهامات این روزنامه نگار مشخص نشده است و هنوز وکیل او نتوانسته پرونده موکلش را بخواند. علاوه بر این با آزادی او با قرار وثیقه تاکنون موافقت نشده است.

حسین نورانی نژاد در تاریخ اول اردبیهشت ماه در منزلش توسط نیروی های امنیتی بازداشت شد و به بند ۲ الف زندان اوین که تحت نظارت سازمان اطلاعات سپاه پاسداران است، منتقل شد. اتهامات او تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام عنوان شده اما مصادیق این دو اتهام مشخص نیست.

این منبع به کمپین گفت: « خانواده این روزنامه نگار در مراجعات خود به دادگاه انقلاب و دادسرای اوین متوجه شده اند که در تاریخ ۶ فروردین ماه سال گذشته برای او پرونده ای غیابی با اتهامات تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام تشکیل شده است در حالیکه در آن زمان حسین اصلادر ایران نبوده که فعالیت سیاسی داشته باشد.»

این منبع  در خصوص فعالیت های سیاسی حسین نورانی نژاد در استرالیا گفت: « اگر کسی از شرایط استرالیا باخبر باشد می داند که تعداد ایرانیان آنجا آنقدر اندک است که فعالیت سیاسی در آنجا بی معنی خواهد بود. تنها فعالیت حسین مصاحبه با رسانه ها بوده است. او قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ از طریق مصاحبه با رسانه ها مردم را تشویق به شرکت در انتخابات  می کرد و پس از انتخاب شدن حسن روحانی نیز در گفتگوهایش از او حمایت کرده است. به غیر از مصاحبه هیچ حرکت سیاسی دیگری نداشته است.»

حسین نورانی نژاد پیش تر یک بار در جریان حوادث انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ در ۲۶ شهریور ماه سال ۸۸ بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال زندان محکوم شد. او پس از گذراندن دوره حبس خود در شهریور ماه سال ۸۹ آزاد شد و مدتی پس از آزادی به همراه همسرش برای ادامه تحصیل به استرالیا رفت.

پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲، ابتدا پرستو سرمدی، همسر این روزنامه نگار به ایران بازگشت. حسین نورانی نژاد نیز در تاریخ ۱۶ اسفند سال ۱۳۹۲ برای دیدن فرزند نوزاد خود به ایران بازگشته بود.

این منبع با اشاره به اینکه همسر و کودک پنج ماهۀ این زندانی توانسته اند در تاریخ ۱۸ اردبیهشت ماه او را در زندان ملاقات کنند به کمپین گفت: «حال جسمی حسین خوب بوده اما ظاهرا عصبانی بوده است. عصبانی از اینکه او را به موارد بی ربطی متهم کرده اند. متاسفانه چون ملاقات با حضور مامور بوده حسین نتوانسته هیچ صحبتی در خصوص بازجویی ها و پرونده اش با خانواده خود داشته باشد.»

این منبع با اظهار اینکه در پرونده این روزنامه نگار گزارش فرار از کشور قید شده است به کمپین گفت: «ظاهرا در پرونده حسین گزارش فرار از کشور آمده است. اما حسین ممنوع الخروج نبود و با پاسپورت، با مهر خروج بر آن و به شکل قانونی از کشور خارج شد. ادعای خروج غیرقانونی او از کشور کاملا دروغ است.»

این منبع آگاه با اشاره به اینکه بازجویی های حسین نورانی نژاد پایان یافته است و می تواند با قرار وثیقه از زندان خارج شود، گفت: «برای حسین مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان وثیقه برای آزادی موقت خواسته اند. خانواده اش نیز این مبلغ را آماده کرده اند اما  به دلیل نامشخصی وثیقه را هنوز قبول نکرده‌اند تا حسین بتواند با قرار وثیقه آزاد شود.»

غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضاییه در تاریخ ۲۵ فروردین ماه امسال گفته بود” برخی افراد که در فتنه ۸۸ در مظان اتهام و یا بیشتر از مظان اتهام بودند و به خارج از کشور گریختند اسفند ماه سال گذشته به صورت غیابی محاکمه و محکوم شدند.” سخنگوی قوه قضاییه البته اسامی این افراد را ذکر نکرد و توضیح بیشتری از حکم های غیابی نداد.