ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 08.05.2014, 9:03
عقب‌نشینی پوتین: نظامیان روسیه برگردند

پوتین برای نخستین بار با عقب نشینی از موضع خود در حمایت از جدایی‌طلبان شرق اوکراین از آنها خواست همه پرسی استقلال را به تاخیر بیاندازند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قرار است شماری از شهرهای شرق اوکراین همه پرسی هایی برای کسب خودمختاری یا استقلال از اوکراین برگزار کنند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه همچنین گفت که روسیه نیروهای نظامی خود را از مرزهای اوکراین به عقب کشیده است.

شمار زیادی از نظامیان ارتش روسیه در مرزهای غربی و به صورت ویژه در مرزهای اوکراین مستقر شده اند. دولت اوکراین بارها مسکو را به آماده سازی مقدمات حمله نظامی به خاک اوکراین متهم کرده است.

پوتین در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو پس از دیدار با «دیدییه بورکهالتر» رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا گفت: از نمایندگان جنوب شرق اوکراین می‌خواهیم همه پرسی برنامه ریزی شده برای تاریخ ۱۱ ماه می را به تعویق بیاندازند تا شرایط ضروری برای گفتگو فراهم شود.

پوتین علاوه بر این از شدت انتقادات از برنامه های دولت انتقالی اوکراین برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در روز ۲۵ ماه می جاری کاست و برخلاف گذشته، آن را «گامی در مسیر صحیح» توصیف کرد.

این سخنان پوتین کاملا با موضع سرسختانه سابق وی در انتقاد شدید از انتخابات ریاست جمهوری ۲۵ ماه می متفاوت است.

اوکراین در چند ماه اخیر با سلسله بحران‌هایی در جنوب و شرق خود روبه رو است. هم اکنون بخشی از مردم استان های شرقی اوکراین با تجمع و تظاهرات خواستار جدایی یا کسب خودمختاری از دولت اوکراین و پیوستن به خاک روسیه هستند.

بحران فعلی میان روسیه و غرب بر سر اوکراین، شدیدترین تنش میان دو طرف بعد از جنگ سرد توصیف می‌شود.

اظهارات پوتین این امید را به وجود آورده است که شدت بحران و تنش میان روسیه و غرب بر سر اوکراین کاسته شود. در مدت بحران، ارزش واحد پول روسیه به کمترین رقم از زمان تشکیل دولت روسیه در سال ۱۹۹۱ تاکنون رسید و ارزش سهام در بازار بورس مسکو نیز افت کرد.

جدایی طلبان حامی روسیه در چند ماه اخیر ضمن بیرون راندن نیروهای دولتی، کنترل مراکز مهم دولتی مانند استانداری ها، مراکز پلیس و دادستانی را در استان های شرق اوکراین به دست گرفته‌اند. ارتش اوکراین هم با حمله به مواضع جدایی‌طلبان شرقی، سعی در سرکوب و مقابله با آنها را دارد.

هشدار جدی ناتو به روسیه

آندرس فو راسموسن، دبیر کل پیمان ناتو در ورشو پایتخت لهستان، پس از دیدار با وزیران خارجه و دفاع این کشور گفت در حال حاضر هیچ نشانه‌ای مبنی بر عقب نشینی نیروهای روسیه از مرزهای اوکراین دیده نمی شود و نمی تواند آن را تایید کند.

راسموسن گفت: «روسیه از همان ابتدا این بحران را تشدید کرده است. روسیه باید به تعهدات بین المللی خود عمل کند، به حمایت از جدایی طلبان پایان دهد و نیروهای خود را از مرزهای اوکراین عقب کشد. در این صورت است که می توان برای این بحران بزرگ راه حل سیاسی یافت.»

دبیر کل ناتو همچنین هشدار داد که اگر لازم باشد ناتو در برداشتن گام‌های لازم برای تامین امنیت متحدان خود در اروپای مرکزی و شرقی، حتی از طریق بررسی طرح‌های دفاعی و صف آرایی کامل نیروهایش، تردید نخواهد کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه در دیدار با رئیس جمهوری سوئیس و رئیس کنونی سازمان امنیت و همکاری اروپا در مسکو گفت که روسیه نیروهایش را از مرزهای اوکراین عقب خواهد کشید.

منابع: عصر ایران،‌ یورونیوز