ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 04.05.2014, 8:59
تحقیر اقوام و بی‌اعتمادی به مردم خطر است

شهروندان / شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۳

دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: فرهنگ ایران عرفان‌طلب است و بیشتر روح دین و مذهب را طلب می‌کند تا ظواهر مناسک را اما می‌بینیم که گاه سینه‌زنی را تا پاسی از شب انجام می‌دهد اما زمان اندکی برای نماز اختصاص می‌دهد.

علی یونسی جمعه شب در جمع یهودیان در شیراز گفت: البته من در این مقام نیستم که مناسک را رد کنم؛ من روحانی هستم و مناسک‌گرا، اما روح ایرانیان اینگونه است.

وی با ابراز خرسندی از حضور خود در یک کنیسه یهودیان، خطاب به آنها گفت: شخصاً هنگام عبادت شما حس خوبی داشتم، کنیسه شما را هم خیلی ساده و بدون پیرایه دیدم، این خیلی مهم است که یک معبد، ظواهرش مردم را جلب نکند که از خداوند بازبمانند، عبادتگاه هرچه ساده‌تر باشد، بهتر است.

یونسی ادامه داد: عبادت، ارتباط فرد با خدا است؛ با هر زبان و بیان که باشد مهم نیست، شاید شما هم قصه حضرت موسی(ع) با شبان را در مثنوی مطالعه کرده باشد. البته در مقام صحت آن نیستیم، اما یک حقیقت را مولوی می‌خواسته عنوان کند و آن ارتباط انسان با خداست، که ارتباطی عبادی است و این ارتباط در هر دینی دیده می‌شود.

وی سه ویژگی مهم ادیان الهی را عبادت، اخلاق و دعوت به یک زندگی خوب در دنیای فانی و دنیای باقی برشمرد و گفت: ایرانیان قبل از اینکه مسلمان باشند، ایرانی بوده‌اند و اخلاق ایرانی و بردباری فرهنگی، بردباری دینی، از جمله ویژگی‌های ایرانیان است که سبب شده ایران گهواره ادیان آسمانی باشد. امروز در ایران ادیان الهی و پیروان آن، سابقه بسیار بیشتری دارند و حتی مسیحیان، مداحیان که شاخه‌ای از دین ابراهیم(ع) است و تحت آموزه‌های حضرت یحیی(ع) عبادت می‌کنند و سایر ادیان.

دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها خاطرنشان کرد: وقتی که کوروش بزرگ به حکومت رسید و بابل را فتح کرد، بسیاری از بزرگان بنی‌اسرائیل که در میانشان پیامبران بزرگی هم بودند، از زندان بخت‌النصر آزاد کرد. این داستان در تورات هم آمده و در حالیکه در تاریخ مکتوب متأخر ایران اسمش نبود، در تورات و اسناد مصر و یونان به آن اشاره شده است.

یونسی با بیان اینکه “بررسی سنگ‌نوشته‌ها و تحقیقات ۱۵۰ سال اخیر ثابت کرد که آنچه در تورات درباره کوروش آمده صحیح است، گفت: کوروش شخصیتی بزرگ و اولین مؤسس امپراطوری جهانی است. آن زمان حکومت‌ها محلی بودند و هیچ‌یک جهانی نبودند. این نوع از حکومت اولین بار توسط کوروش تأسیس شد، آن زمان در اروپا تنها اقوام وحشی بودند و مصر و فلسطین و قفقاز و جنوب اروپا در حکومت کوروش بود.

وی با بیان اینکه “در زمان کوروش همه ادیان آزاد بودند”، گفت: آن زمان قوم بنی‌اسرائیل را که در بابل آزاد کرد، پیشنهاد داد یا به ایران بیایند یا به فلسطین بروند یا در بابل بمانند. آنان که بیشتر روح معنویت را دنبال می‌کردند، پیام حضرت موسی(ع) را دنبال می‌کردند و روح شریعت را، به ایران آمدند، تجار بابل ماندند، زیرا بازار بابل اقتصادی بود و درآمد داشت و شریعتمداران و فقه‌مداران به بیت‌المقدس بازگشتند زیرا آنجا زمینه فقهی بیشتر فراهم بود.

دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها تصریح کرد: ایرانیان سال‌های سال است که با بزرگواری و با فرهنگ بردباری دینی که دارند و با هم خوب زندگی می‌کنند. اگر من آخوند و آن خاخام‌ بگذاریم، همه مردم خوب با هم زندگی می‌کنند. مردم بلد هستند با هم خوب زندگی کنند.

و با بیان اینکه «یهودیان ساکن در ایران از خلط مبحث یهودیت و صهیونیسم، رنج برده و می‌برند»، گفت: این دو موضوع از هم جداست. بسیاری از یهودیان ضدصهیونیسم هستند و حتی امروز حکومت بنی‌اسرائیل هم در نسل جدید به آنچه نسل جوان ایران در خصوص هم‌زیستی و اصلاح‌طلبی می‌گوید، نزدیک شده است.

یونسی تاکید کرد: همه‌گرایش‌های تند مذهبی، محکوم است؛ گرایش‌هایی مانند القاعده، سلفی و وهابی در اسلام یا صهیونیست در یهودی و مسیحی‌های تند، تعدادشان معدود است. اینان برای صلح جهانی خطرناک هستند و هم باید برای مقابله با آنان تلاش کنیم.

وی افزود: پیام مشترک همه پیامبران این است که ما همه به زبان خود عبادت می‌کنیم، نه من به فکر مسلمان کردن شما باشم نه شما به دنبال آن باشید که تفکر دینی خود را غالب کنید، در کنار هم زندگی کنیم، کلاه سر هم نگذاریم، همدیگر را آنگونه که هستیم بپذیریم و رسالت دین را رسالت اخلاقی آن بدانیم. دین نیامده ما را از هم جدا کند و به جان هم بیندازد، دین آمده تا ما را با هم مهربان کند، رابطه ما را با خدا خوب کند.

یونسی با تاکید بر اینکه “سیاست جمهوری اسلامی تحت فشار قرار دادن پیروان هیچ دین و مذهبی نیست”، تصریح کرد: هیچ‌کس حق تعدی و تجاوز به حقوق هیچ اقلیتی را ندارد. حقوق شهروندی معنایش این است که حقوق برابر داریم. باید به سمتی حرکت کنیم موانع برداشته شود که هیچ ایرانی به واسطه ایرانی بودن از حقوق خود محروم نشود.

دستیار ارشد رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها در پایان یادآور شد: یهودیان موحد هستند و از قدیمی‌ترین ادیان توحیدی به‌شمار می‌روند و حق دارند که در ایران با برخورداری از تمام حقوق شهروندی خود، به‌خوبی زندگی کنند.

به گزارش شهروندان، همچنین حجت‌الاسلام علی یونسی در مراسم بزرگداشت روز معلم و پاسداشت بهمن‌بیگی و معلمان عشایر فارس گفت: معلمان راه خداگونگی را پذیرفته‌اند و جاودانه شده‌اند، ارسطو، فارابی، انبیا و در صدر همه‌ی اینها، خداوند معلم بوده و هست.

وی با بیان این‌که عده‌ای مخالف حضور او در این مراسم بودند، در بیان علت مخالفت آنان گفت: مخالفان حضورم در این جلسه می‌گفتند که بهمن‌بیگی هیچ کار دینی نمی‌کرده و با دین نسبتی نداشته است، هیچ کاری دینی‌تر از فعالیتی که بهمن‌بیگی انجام داد نیست، بهمن‌بیگی راه خدا، پیامبران و معلمان بزرگ بشریت را انتخاب کرد که همانا نجات انسان‌ها از بی‌سوادی و جهل و نادانی و عقب‌ماندگی بود. چه عبادتی بالاتر از آن اقدامی که بهمن‌بیگی انجام داد، به‌قول پرفسور ملک‌حسینی(جراح پیوند اعضا) اگر بهمن‌بیگی نبود ما کجا بودیم؟

یونسی گفت: راهی را که بهمن‌بیگی انتخاب کرد هرگز توقف نداشت، چشمه‌های حیات‌بخشی را به یادگار گذاشت که همیشه زنده هستند و می‌جوشند، صدها انسان فرهیخته را پرورش داد که هر یک به زایش و پرورش انسان‌های بزرگ دیگری اشتغال داشته و دارند و هر روز با علم و دانش خود، جان هزاران نفر را از مرگ نجات می‌دهند.

وی با یادآوری این‌که به‌گفته‌ی امام و مقام معظم رهبری، عشایر بزرگترین ذخایر این مملکت هستند، گفت: خیلی از ذخایر پنهان است، باید کشف کرد آنها را، باید استعدادها را شناخت و زمینه‌ی شکوفایی آنها را فراهم کرد، ذخایر اجتماعی ایران اقوام و عشایر ایرانی هستند.

یونسی با بیان این‌که فارس بیشترین تنوع قومی و عشیره‌ای را دارد، ویژگی‌های منحصر به‌فرد این اقوام را یادآور و متذکر شد: با کمال تاسف عده‌ای آنان را تهدید می‌پندارند و نگران هستند، اما همه عشایر و اقوام ایرانی در دفاع از اصالت ایرانی، افتخار آفرینی کرده‌اند و هیچ یک هیچ زمانی برای ایران تهدید نبوده‌اند و همیشه پشتیبان و نگهبان اصالت ایرانی بوده‌اند.

وی با بیان این‌که این اقوام ایرانی هزاران سال اصالت و فرهنگ و هنر و شخصیت و رسوم ایرانی را حفظ کرده‌اند، گفت: هرزمانی که کشور با تهدیدی مواجه شد، آنان در خط مقدم دفاع از کشور بودند، در انقلاب‌های بزرگ ایران همواره پیشاپیش حضور داشته‌اند، در طول تاریخ تمام اقوام ایران همواره فرصت بوده‌اند و هرگز تهدید نبوده‌اند، اقوام ایرانی چه ترک، چه کرد، چه آذری، چه بلوچ، چه لر، چه عرب و چه فارس، همه و همه در یک پیکر واحد و یک خانواده تعریف می‌شوند و آن هم ایران است، این تنوع فرهنگی جلوگر زیبایی‌ها و جمال بوده و هست، بدون هر یک از این اقوام ایران ناقص است.

هر یک از این اقوام بخشی از ارزش‌های ایران را حفظ کرده‌اند.

یونسی به نقش اقوام مختلف ایرانی در مقاطع سرنوشت‌ساز ایران اشاره و اضافه کرد: در مشروطه در انقلاب اسلامی، در انتخابات‌ها، در دوران دفاع مقدس در رفراندوم‌ها، همواره این اقوام پیشتاز بوده‌اند و عشایر فارس همواره بیشترین و بالاترین حضور را داشته‌اند.

وی ادامه داد: اشتباهاتی که در اثر تلقینات سیاسی برجا مانده را باید از ذهن خارج کرد، اقوام ایرانی هرگز به خارج کشور تمایل نداشته و ندارد، بلکه همیشه میل به مرکز داشته است، هیچ گاه تجزیه‌طلب نبوده‌اند عشقشان ایران است، هرجا بلوچی است، هرجا کردی است، هرجا آذری است، هرجا لری است، ایران است و این در هم آمیختگی اقوام ایران آنچان است که قابل تفکیک نیست.

یونسی گفت: در ایران هیچ‌گاه جنگ قومی و نسل‌کشی و ایرانی‌کشی نبوده، رقابت سیاسی و دعوای سیاسی داشته‌ایم، هر قبیله‌ای قائل به توان مدیریتی بوده است و هر وقت هم هر قومی به حکومت رسیده به‌دنبال آشتی بوده و با آشتی به‌دنبال عدالت رفته است.

وی با بیان این‌که در دوران حکومت پهلوی پدر شاهد سرکوب رقیبان توسط رضاخان بودیم و آنان را قوم عاصی نام می‌داد، گفت: مخالفت در خوانین قشقایی در آذری، کرد، لر و دیگر اقوام را می‌دید و می‌دید که نفوذ ایلی و توان دارند، برای اینکه رقیب را از میدان به‌در کند متهم می‌کرد به ارتباط با خارج، به اینکه به‌دنبال تجزیه کشور هستند، آنقدر این دروغ تکرار شد که برخی باور کردند.

وی گفت: وحدت ملی ما هرگز به‌خاطر بهادادن به ارزش‌های قومی ایرانی به خطر نمی‌افتد، خطر در این نیست که مفاخر را محترم بشماریم و به آداب و رسوم احترام بگذاریم، خطر تحقیر اقوام و ارزش‌ها و آداب است، تحقیر اقوام و بی‌اعتمادی به مردم ایران خطر است.

یونسی اعتماد به اقوام را اساس ایجاد امنیت و وحدت برشمرد و گفت: هستند کسانیکه ذهن و نگاه امنیتی دارند و از هر چیز می‌ترسند، تاریکی ترسناک است اما تاریکی جهل و نادانی ترسناک‌تر است، اختلاف ترسناک‌تر است.

مشاور رئیس جمهوری گفت: هرچه مردم را آزادتر بگذاریم، به هم نزدیک‌تر می‌شوند، دوستی‌ها بیشتر می‌شود، اتحاد بیشتر می‌شود، از آزادی مردم و از دوستی مردم نباید بترسیم، از مطرح کردن مفاخر مردمی نباید ترسید، هرچه احساس علاقه و عشق کنند، برای وحدت ملی بهتر است.

وی گفت: باید از معلمانی همچون شهید مطهری و بهمن‌بیگی، به نیکی یاد کنیم، از قهرمانان مشروطه، یاد کنیم، از سرداران لر و آذری، از بزرگان عشایر قشقایی، به‌خوبی یاد کنیم، همه‌ی این اقوام و عشایر به تمام ایران تعلق دارند، ارزش‌ها دشمن را مایوس می‌کند، ما باید به دوستان خودمان اعتماد کنیم، به ملت خودمان اعتماد کنیم.

مشاور رئیس‌جمهور گفت: پیام دولت تدبیر و امید اعتماد به تمام اقوام و عشایر ایرانی است، شما بیشترین زحمات را برای این دولت متحمل شده‌اید و دولت هم بر عهد خود هست و به تمام وعده‌هایی که به شما داده، پایبند است، مشکلات شما را می‌داند و در دفاع از حقوق شما مصمم است و به تداوم حمایت شما نیازمند.